شناسهٔ خبر: 73570526 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شرکت «آی‌اسپیس» مطرح کرد

سقوط کاوشگر خصوصی ژاپن به دلیل خطاهای لیزری بود

شرکت «آی‌اسپیس» در بیانیه جدیدی گفت که سقوط کاوشگر «رزیلینس» روی ماه به دلیل بروز خطا در سیستم لیزر آن بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، کاوشگر ساخته‌شده توسط شرکت ژاپنی «آی‌اسپیس»(ispace) اوایل ماه جاری میلادی هنگام تلاش برای اولین فرود خصوصی این کشور روی ماه، روی سطح آن سقوط کرد. اکنون دلیل سقوط کاوشگر را می‌دانیم.

به نقل از اسپیس، آی‌اسپیس در روز ۲۴ ژوئن یک بیانیه‌ منتشر کرد که جزئیات مشکل پیش‌آمده برای کاوشگر «رزیلینس»(Resilience) را شرح می‌داد. این شرکت اعلام کرد که فاصله‌یاب لیزری فضاپیما یا «LRF» به یک ناهنجاری دچار شده که مانع از اندازه‌گیری‌های معتبر فاصله‌ رزیلینس از سطح ماه توسط آن شده است. این امر از کاهش سرعت کاوشگر به اندازه مناسب جلوگیری کرده و در نتیجه به سقوط آن منجر شده است.

کاوشگر قمری رزیلینس در روز پنجم ژوئن در حالی که سعی داشت در نزدیکی منطقه «دریای سرما»(Mare Frigoris) در سمت نزدیک ماه فرود بیاید، یک فرود سخت داشت. این دومین باری بود که آی‌اسپیس هنگام فرود آمدن روی سطح ماه، یکی از فرودگرهای خود را از دست داد. این شرکت در آوریل ۲۰۲۳، فرودگر «هاکوتو-آر»(Hakuto-R) خود را به روشی مشابه از دست داد.

آی‌اسپیس هنوز مطمئن نیست که چه چیزی باعث ایجاد ناهنجاری در مسافت‌یاب لیزری رزیلینس شده اما چهار علت مستقیم احتمالی را شناسایی کرده است.

نخست این که آی‌اسپیس می‌گوید ممکن است بازتابندگی سطح ماه، ویژگی‌های غیرمنتظره‌ای را از خود نشان داده باشد و مانع از تعیین ارتفاع درست فضاپیما شده باشد.

احتمال دیگر این است که زاویه لیزر نسبت به سطح ماه در کاهش بازتاب‌پذیری نقش داشته یا این که قدرت کمتر لیزر روی رزیلینس نیز به همین ترتیب، بازتاب‌پذیری مسافت‌یاب را برای فضاپیما بسیار کم کرده است تا نتواند محیط اطراف خود را به درستی حس کند.

دو احتمال آخر این است که شاید فضاپیما در سرعت‌های بالا آن طور که انتظار می‌رفت عمل نکرده باشد یا این که شاید تشعشعات، عملکرد فضاپیما را کاهش داده باشند. 

هر چهار مورد مذکور به عنوان دلایل احتمالی سقوط رزیلینس شناخته شدند.

آی‌اسپیس در حال حاضر با توجه به از دست دادن دومین ماه‌نشین خود، در حال برنامه‌ریزی برای اقدامات اصلاحی است. این شرکت قصد دارد آزمایش و تأیید حسگرهای فرود خود از جمله مسافت‌یاب‌های لیزری را تقویت کند و راه‌هایی را برای بهبود سخت‌افزار سیستم فرود خود بیابد.

انتهای پیام