حمید قنادنیا در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هویت در طراحی مجسمههای شهری اصفهان بهعوامل متعددی بستگی دارد؛ در این شهر هویت تنها به بُعد تاریخی محدود نمیشود، بلکه شامل هویت ملی، مذهبی و اسلامی نیز میشود.
وی افزود: این عناصر میتواند نقش مهمی در تعریف هویت شهری ایفا کند؛ بهعنوان مثال مکانی همچون میدان معلم بهواسطه نام خود دارای یک هویت موضوعی است، اما در فرم طراحی مجسمههای آن، تأثیرات هویت بصری برگرفته از تاریخ اصفهان مشهود است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان بیان کرد: بخش بزرگی از آنچه در شهر اصفهان مشاهده میشود، تحت تأثیر هویت بصری این شهر است که از پیشینه تاریخی آن سرچشمه میگیرد؛ این تأثیر حتی در طراحیهای فیگوراتیو نیز دیده میشود، بهطوری که اگرچه ممکن است موضوع مجسمهها مشاهیر یا شهدای ملی باشد، اما هنرمندان در طراحی و اجرای آنها از خطوط و نقوش الهامگرفته از هنر و فرهنگ اصفهان بهره میبرند.
قنادنیا با بیان اینکه نمیتوان طراحی مجسمههای شهری اصفهان را جدا از فرهنگ، تاریخ و مذهب این شهر و کشور در نظر گرفت، اظهار داشت: در بعضی موارد از جمله آذینبندیهای شهری برای مناسبتهایی همچون عید نوروز یا رویدادهای هنری موقت، اولویت طراحی بیشتر بر جنبه زیباییشناختی یا موضوع مناسبتی آن متمرکز میشود.
وی ادامه داد: این نوع آثار که بهعنوان المانهای موقتی برای یک بازه زمانی مشخص نصب و سپس جمعآوری میشود، بیشتر اوقات رویکردی متفاوت از مجسمههای دائمی شهری دارد؛ در این موارد توجه اصلی به مفهوم رویداد و پیام آن است و ارتباط مستقیم با هویت تاریخی و فرهنگی شهر ممکن است کمتر به چشم آید.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هویت در مجسمههای شهری اصفهان را میتوان مجموعهای از عوامل تاریخی، فرهنگی، ملی و مذهبی دانست که در کنار تأثیرات هنر و معماری خاص این شهر، در شکلگیری سیمای شهری و طراحی المانهای آن نقش زیادی دارد.