امروزه، بازیهای رایانهای ففط نقش ابزاری برای سرگرمی در زندگی بشر ندارند، آنها ابزاری قدرتمند برای کاهش استرس و ایجاد آرامش شدهاند.
سکوی «پلی پاد» نیز با رایگان کردن سرویس های اشتراکی خود در روزهای جنگ تحمیلی، در تلاش است تا تجربهای امن و پویا را برای کاربران رقم بزند.
آناتک برای بررسی نقش فعالان صنعت بازی و خود بازیهای ویدیویی در تزریق نشاط اجتماعی به جامعه در ایام جنگ تحمیلی، گفتگویی با علیرضا محمدی، مدیر اجرایی سکوی بازی ابری «پلی پاد» انجام داده است و در این گفتگو به بررسی امکانات، فناوریها و آینده صنعت بازیهای ابری در ایران پرداخت است.
خبرنگار فناوری آناتک: بازی های رایانهای، چه نقشی در تقویت روحیه و ایجاد آرامش به هنگام بحرانهای اجتماعی مانند جنگ تحمیلی کنونی در جامعه دارند؟
محمدی: یکی از ابزار هایی که کمک می کند ریتم ذهنی افراد که دچار استرس شده است را تغییر دهد بازی ها هستند، بازی ها باتوجه به سبک های مختلف، در رده بندی های سنی متفاوت، مخصوصا بازی هایی که قابلیت مولتی پلیر(چند نفره) دارند، هرکدام به نوبه خود نقش موثری در کاهش استرس و ایجاد آرامش دارند. در سکوی «پلی پاد» ما نیز به نوبه خود، تلاش کردیم تا شرابط مناسبی را باتوجه شرایط فعلی حاکم در کشور، برای کاربرانمان فراهم کنیم.
پیشتر برای دسترسی به سرویس بازی ابری نیاز بود تا اشتراک مدتدار خریداری شود اما اکنون، حالت هزینه بر بودن غیر فعال شده و کاربران می توانند به صورت رایگان از بازی ها استفاده کنند.
خبرنگار فناوری آناتک: سکوی «پلی پاد» در این روزها، چه برنامه ای برای سرگرم کردن کاربران دارد؟
محمدی: بازیها در سبکها و قالبهای مختلفی موجود هستند و ما فناوریهای متنوعی را نیز برای بهبود تجربه کاربران وارد کردهایم. به واسطه این فناوری کلاد گیمینگ، حالت تعاملی بودن در بازی مهیا شده است و کاربران میتوانند بازی های دلخواه را به صورت انفرادی، دو نفره و چند نفره انجام دهند. و در کنار آنها، بازیهای استراتژیک و فضای شمشیربازی نیز محبوبیت زیادی دارند.
نقش والدین در تشویق کودکان و نوجوانان به بازی های سالم و مثبت چیست؟
محمدی: این امر شامل دور نگه داشتن حواشی خبری و اخبار نگرانکننده از دید فرزندان است تا محیطی امن و مثبت برای رشد و پرورش آنها فراهم شود.
بزرگسالان، با مدیریت شرایط فعلی، مسئولیت برنامهریزی برای آینده فرزندان خود را بر عهده دارند. هدف، ایجاد فضایی آرام و دور از استرس برای کودکان است تا بتوانند به شرایط عادی و طبیعی زندگی بازگردند. با برنامهریزی دقیق و تطبیق با روند تکنولوژی، میتوانند در تربیت نسلهای آینده و ایجاد یک محیط بازی پویا و سالم نقش مهمی ایفا کنند.
حتی اگر قبل از رخ دادن این اتفاقات، در بحث اینستاگرام، با درک نیازها و تطبیق با پیشرفتهای تکنولوژیکی، ابزارهای نرمافزاری و سختافزاری مناسب برای آمادگی هم از نظر قدرت نرمافزاری و هم محتوایی، را توسعه می دادیم، شرایط مطلوبتری را برای کاربران به ارمغان میآوردیم و هیچ نقطه آسیب پذیر از جناح برنامکهای غربی برای ما ایجاد نمیشد و از هرگونه آسیبپذیری احتمالی جلوگیری میکردیم.
خبرنگار فناوری آناتک: نقش متولیان در حوزه بازی های رایانه ای در پیش روی این حوزه چیست؟
محمدی: دولت باید در بحث بازیهای آنلاین (کلاد گیمینگ) ورود و حمایت از فعالین کند؛ چراکه شرکتهای عربی، به ویژه عربستان و امارات، در حال سرمایهگذاری در زیرساختهای شرکتهای آمریکایی هستند. آنها زیرساختها مورد اشاره را به سرزمینهای خود میآورند و به تدریج در حال توسعه و گسترش آن به فضای خلیج فارس هستند. متاسفانه در ایران، هنوز بستری برای پذیرش این فناوری ایجاد نشده است. اگر شرایط مناسب برای کلاد گیمینگ در ایران فراهم شود، به عنوان مثال با دسترسی بیشتر به دامنه و محتوا، میتوانستیم از زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری که ایجاد کردهایم، به طور کامل استفاده کنیم. اما به دلیل محدودیتهای محتوایی، به ویژه در دسترس نبودن محتوای بومی و پروسههای تولید محتوای فرهنگی، باعث کندی روند پیشرفت در این حوزه شده است.
خبرنگار فناوری آناتک: کاربران در انتخاب بازی باید به چه نکاتی توجه کنند؟
محمدی: به دلیل وجود استانداردهای مشخص برای ارائه محتوا در ایران، محتوا های ارائه شده، پایش شده هستند اما با این حال رنج سنی باید لحاظ شود؛ کاربران و والدین با درنظر گرفتن رنج سنی، باید بازی را انتخاب کنند که مناسب باشد.
تنوع زیادی در بازیها وجود دارد، از بازیهای فکری و برد گیمینگ تا بازیهای گرافیکی بالا (بازی های استیریمی) که نیازمند سختافزار قدرتمند هستند. کاربران با در نظر گرفتن نکاتی همچون رنج سنی و سرعت اینترنتشان،می توانند از بازی ها بهرمند شوند.
اکنون وضعیت به گونهای است که همه گجت های متصل به اینترنت می.توانند از این طیف وسیع محتوا چه به صورت انفرادی و چه گروهی استفاده کنند و لذت ببرند.
انتهای پیام/