به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا؛ وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی که به نظر برخی عجیب میآمد، از رویکرد تجار در شرایط جنگی گفت و تاکید کرد که به نظر میرسد تجار به جای منفعت و سود به دنبال همدلی هستند. شاید برای برخی خارج از جمع و به دور از فرهنگ ایرانیان این اظهارات عجیب باشد، اما این موضوع برای کسانی که تجربه جنگ تحمیلی هشت ساله را داشتهاند، اصلا غریب نیست و گواه این مدعا نیز فروشگاه و مغازههای پر از کالا در شرایط جنگی فعلی است. مشاهدات میدانی از سطح شهر شرایط را به گونهای نمایش میدهد که انگار کشور درگیر هیچ جنگی نبوده و در عادیترین وضعیت به سر میبریم.
حتی برخی از کالاها مانند گوشت اعم از قرمز و سفید و میوه و صیفی جات به جهت افزایش عرضه دچار کاهش قیمت شدهاند و همچنان هم عرضه کنندگان برای افزایش بیشتر عرضه و کاهش قیمت اصرار دارند. فروشگاههای زنجیرهای کشور در خلال تحرکات منافقان و خائنان با حداکثر توان در حال فعالیت هستند و قفسههای آنها پر از انواع کالا است. همچنین مشاهدات از سطح شهر نیز حاکی از عرضه بسیار گسترده و مناسب نان است؛ مسئولان چند جایگاه سوختگیری و چند پزشک و پرستار نیز به خبرنگار آنا گفتند که حتی تا سه شیفت هم در محل خدمت خود میمانیم تا هیچ کمبودی برای مردم درخدمت رسانی احساس نشود. تمام اینها نتیجه چیزی جز همدلی و شجاعت ایرانیان در رویایی با بحرانها نیست چرا که از گذشته جنگاوری و عشق ورزی توامان با روح هر ایرانی عجین شده است.
ناگفتههایی از همدلی و دلسوزی
علی رضوانی زاده رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در تشریح روحیه جهادی گسترش یافته در بین تجار بخش خصوصی برای حمایت از معیشت مردم در شرایط بحران گفت: روایت وزیر جهاد از فداکاری تجار حقیقت است و یاری رساندن نیز بخشی از انتظار عمومی و دولت از فعالان بازار و تجار است. باید تاکید کنیم که ما در فعالان بخش خصوصی وطن پرست و مجاهد کم نداریم که همه فکر و تلاش آنها در این شرایط جنگ تحمیلی همراهی و همدلی با مردم است.
وی با اشاره به نهایت دلسوزی یکی از فعالان این بخش گفت: با یکی از کشاورزان عمده که به کاشت سیب زمینی مشغول است به صحبت نشستیم و وی تاکید کرد که در این شرایط نه تنها اقدام به صادرات محصولات خود نکرده است بلکه حتی آنها را به میدان بار هم نفرستاده و خود با اجاره کارگر و کامیون اقدام به توزیع سیب زمینی با قیمت فروش به میدان بار در سطح شهرهای نیازمند به این کالا نموده است تا از این طریق ولو با هزینه شخصی خودش بتواند این محصول را ۳۰ الی ۳۵ درصد ارزانتر به دست مصرف کنندگان برساند.
رضوانی زاده تاکید کرد: سیب زمینی دومین کالای استراتژیک کشاورزی بعد از نان است و به عنوان یکی از غذاهای اصلی عمومی شناخته میشود؛ از این رو این پتانسیل را دارد که در شرایط بحران به راحتی تبدیل به محصولی ارزشمند شود، اما میبینیم که کشاورزان و تجار ما نه تنها به سودی در آن نمیاندیشند بلکه حتی با هزینه کردن از جیب خود حاضرند آن را ارزانتر به دست مردم برسانند؛ فقط باید مدیریت صحیح انجام شود و به مردم آرامش خاطر دهیم.
وی با اشاره به واردات کالاهای ضروری توسط بخش خصوصی گفت: با توجه به زمان بر بودن فرآیند واردات و ثبت سفارش و تخصیص ارز و طی دیگر مراحل واردات حتی بسیاری از تجار عنوان میکنند که حاضر هستند نهادهها و کالاهای ضروری را با ارز آزاد و بدون تشریفات دست و پاگیر وارد کنند، ولو حتی اگر به دلیل تعهد ارزی جریمه شوند و زیان بالای تهیه ارز از بازار آزاد را تحمل کنند؛ چرا که اعتقاد دارند به دلیل درآمدی که طی تجارت و فعالیت در این کشور بدست آورنده وام دار و نمک پرورده این آب و خاک و مردم آن هستند.
انتهای پیام/