شناسهٔ خبر: 73517851 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اجماع ملی و استانی برای تحول نظام آموزشی کرمان؛ از زیرساخت تا تقسیم کار تعلیم

کرمان - ایرنا - نشست شورای آموزش و پرورش کرمان در آخرین روز خرداد، زیر سایه اخبار تجاوز صهیونیست ها و پاسخ اقتدارآمیز کشورمان درحالی برگزار شد که خروجی و مباحث مطرح شده در آن نشان می دهد صرفنظر از اجماع ملی با حمایت شخص رییس جمهور برای تحولات نظام آموزشی، در استان نیز همه دستگاه ها برای این عرصه بسیج شده اند و استاندار نیز نظارت کامل دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این نشست که روز شنبه در محل استانداری کرمان به ریاست محمدعلی طالبی استاندار برگزار شد، ضرورت تدوین فرآیندها به سمتی که شاهد مشارکت هرچه بیشتر خیران، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی باشیم مطرح و نکات فنی مربوط به انتقال اعتبارات عمرانی ذیل آموزش و پرورش در استان با هدف تقسیم کار مناسب نیز بیان شد.

تحولی بزرگ

استاندار کرمان با بیان اینکه مشارکت همه دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌های اقتصادی، نهادهای خصوصی و خیران مدرسه‌ساز زمینه‌ساز تحول در آموزش و پرورش خواهد بود تاکید کرد: تحول در حوزه آموزش و پرورش اقدامی بزرگ و نیازمند همراهی و همدلی همه دستگاه‌ها، تمامی اجزای جامعه، نهادهای مدنی و مساعدت بنگاه‌های اقتصادی است.

وی ادامه داد: ارائه طرح‌های مناسب برای ارتقای حوزه آموزش و پرورش، در حقیقت کمک به جلب همراهی‌های بیشتر با این مجموعه گسترده است.

طرح حامی

طالبی در ادامه طرح "حامی" (حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان دوره ابتدایی) را شروعی برای ارتقای حوزه آموزش و پرورش دانست و افزود: با عملکرد موفق و ارائه نتایج و دستاوردهای این طرح، زمینه برای حمایت‌های بیشتر آموزش و پرورش استان فراهم خواهد شد.

استاندار کرمان ضمن اشاره به ضعف های ساختاری در کمبود کلاس و فرسودگی مدارس در استان، با تاکید بر اینکه هیچ ابایی از بیان آمارها در حوزه زیرساخت‌های آموزشی و وضعیت تحصیلی نباید داشته باشیم اظهار داشت: تابلویی از وضعیت آموزش و پرورش باید فراروی همه ما باشد و احساس تعهد داشته باشیم که وضعیت آموزش و پرورش استان را بهبود ببخشیم.

اجماع ملی و استانی برای تحول نظام آموزشی کرمان؛ از زیرساخت تا تقسیم کار تعلیم

پیشگامی دکتر پزشکیان برای مدرسه سازی

وی به همت بالا و پیشگامی دکتر پزشکیان، رییس جمهور، در نهضت مدرسه‌سازی اشاره داشت و گفت: پیگیری‌های خوبی در این حوزه در استان انجام شده و باید به صورت سازماندهی شده حضور خیران و مشارکت‌ دهیاری‌ها و شوراهای شهر و روستا را در این بخش داشته باشیم.

استاندار کرمان به فرمانداران و مدیران دستگاه‌ها تاکید کرد تا اعتبارات مناسبی را در قالب شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و استان برای کمک به تحول در حوزه آموزش و پرورش اختصاص دهند.

مراقبت در تقسیم مدیریتی اعتبارات

طالبی گفت: دغدغه انتقال اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای(عمرانی) آموزش و پرورش از اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بسیار بجاست و نشان می‌دهد ذهن مسئولان آموزش و پرورش درگیر مسائل مربوط به نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در خصوص انتقال اعتبارات اگر دو دستگاه هماهنگ باشند و بتوانند موضوع را مدیریت کنند و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هم بر اساس اولویت‌های مشخص شده آموزش و پرورش اقدام کند، مشکلی نخواهیم داشت.

طالبی ادامه داد: این موضوع می‌تواند مدیریتی یا ذیل مدیریت‌ها باشد و شاید به این دلیل است که ساختاری تعریف نکرده‌ایم و ملزم به تبعیت شیوه‌های گذشته هستیم، اما با این حال این موضوع که آموزش و پرورش از نظر نیروی فنی و توان اجرایی می‌تواند سازوکاری برای حل این موضوع ترتیب دهد یا نه، نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد که در جلسه بعدی شورای آموزش و پرورش باید پیگیری می‌شود.

به گزارش ایرنا کرمان از جمله استان های دارای مشکلات زیاد زیرساختی در حوزه مدارس است به طوری که هنوز کلاس های کانکسی و سنگی آن حذف نشده و امیدواری داده شده امسال حذف شوند.

کمبود کلاس، تراکم بالای کلاس ها و فرسودگی مدارس در استان کرمان نیازمند مدیریت و توجه ویژه است.

براساس اعلام‌ها ۳۷ مدرسه کانکسی در استان کرمان شناسایی شده و ۲۴ مدرسه سنگی نیز در استان وجود دارد. همچنین از حدود هفت هزار مدرسه استان یکهزار مدرسه فرسوده هستند که باید تخریب شوند یا نیاز به مقاوم سازی دارند.

این در حالیست که تراکم کلاس های درس در استان کرمان بسیار بالاست و باوجود فعالیت معادن بزرگ، سهم مسئولیت های اجتماعی در این بخش به خوبی ایفا نشده و همواره انتقادها نیز به دنبال داشته است.