به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو، ماه مه ۲۰۲۵، نقطه عطفی برای سبزتر شدن خیابانهای هند بود؛ جایی که حد نصاب فروش خودروهای الکتریکی شکست و نشانههای روشنتری از تغییر سبک زندگی رانندگان هندی پدیدار شد.
طبق جدیدترین آمار فدراسیون فروشندگان خودروهای هند (FADA)، در ماه مه ۲۰۲۵، تعداد خودروهای سواری برقی فروختهشده به ۱۲هزار و ۳۰۴ دستگاه رسید؛ رقمی که برای نخستین بار، سهم بازار این دسته از خودروها را به بیش از ۴ درصد رساند. این در حالی است که در ماه مشابه سال گذشته، این عدد تنها ۸۰۲۹ دستگاه معادل ۲.۶ درصد بود.
کارشناسان این رشد چشمگیر را نتیجهی مجموعهای از عوامل میدانند؛ از جمله پیشرفت فناوری باتریها، افزایش برد حرکتی، و کاهش هزینههای تولید و مصرف نسبت به سالهای گذشته. به گفته تحلیلگران حوزه خودرو، روند کنونی میتواند هند را در مسیر تبدیلشدن به یکی از قطبهای جهانی تولید و مصرف EV قرار دهد.
در میان شرکتها، تاتا موتورز با فروش ۴۳۵۱ دستگاه در صدر قرار دارد. شرکت JSW با رشد ۱۴۹ درصدی در مقایسه با سال پیش، ۳۷۶۵ دستگاه فروخته و ماهیندرا نیز با ۲۶۳۲ دستگاه در جایگاه سوم ایستاده است. مجموع فروش این سه برند، بیش از ۸۷ درصد از بازار خودروهای برقی هند را تشکیل میدهد.
در بررسی پیشرانهای این تحول به این نتیجه میرسیم که چند عامل کلیدی در این تغییر نقش داشتهاند:
۱- پیشرفتهای فناورانه: افزایش توان و عمر باتریها- افزایش برد حرکتی (range) خودروها بهویژه در مدلهای میانرده-بهبود زیرساختهای شارژ در مناطق شهری
۲- کاهش هزینهها:کاهش قیمت باتری لیتیوم-یونی در بازار جهانی- تولید داخلی قطعات در چارچوب برنامههای Make in India و PLI Scheme
۳- سیاستهای حمایتی دولت:معافیتهای مالیاتی- یارانههای مستقیم خرید EV- طرحهای تشویقی برای تولیدکنندگان-سرمایهگذاری در زیرساختهای شارژ سریع و عمومی-فشار برای حذف تدریجی خودروهای دیزلی در ناوگان حملونقل عمومی
در نتیجه میتوان گفت:ترکیبی از رشد بازار داخلی، ارائه طرحهای صنعتی و سیاستهای حمایتی دولت، هند را در مسیر تبدیلشدن به یکی از قطبهای جهانی تولید و مصرف خودروهای برقی قرار داده است.