همشهری آنلاین - در جلسه ای که با حضور "حجتالاسلام سید محمد آقامیری" رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، "مجید امانی" مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، "سیدعبدالمهدی حسینی" مدیرکل برنامهریزی و سرمایه انسانی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و جمعی از مدیران ارشد شهری در سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران برگزار شد، پروژه های این سازمان مورد ارزیابی قرار گرفت.
"امانی" در ابتدای این جلسه با اشاره به اقدامات تاثیر گذار این سازمان در حوزه نگهداشت گفت: مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل های سواره رو تهران با جدیت در حال انجام می باشد و مقاوم سازی ۳ تقاطع غیرهمسطح در ۳ماهه ابتدایی امسال به پایان می رسد و تعمیرات تخصصی پل ها نیز به صورت مستمر در ۴ پهنه در حال انجام است. درخصوص پل های عابر پیاده مکانیزه نیز در ۵ پهنه نگهداشت پله های برقی در حال انجام می باشد. همچنین در سال گذشته ۶۵ یونیت پله برقی در ۱۴ پل نوسازی شد. امسال نیز ۷۲ یونیت پله برقی در ۱۶ پل نوسازی میشود و در حال حاضر ۸۳ درصد پله های برقی پل های عابر پیاده مکانیزه شهر تهران روشن و در حال استفاده می باشد و در کنار آن تبدیل پل های مکانیزه به رمپ های استاندارد نیز در دستور کار این سازمان است.
مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در ادامه از فعالیت های این سازمان در ساخت پارکینگ، میدانگاه، پایگاه های مدیریت بحران و ساختمان های اداری، فرهنگی، ورزشی، آموزشی و درمانی گزارشی ارائه کرد.
در ادامه این جلسه حجتالاسلام سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران و زیرساخت شورای اسلامی شهر تهران، ضمن بررسی روند اقدامات زیرساختی، بر ضرورت اجرای فنی و کاربردی فضاهای شهری تأکید کرد و گفت: «در حال حاضر، ۸۶۴ پل در سطح شهر تهران شناسایی شده است که از این تعداد، ۶۵ پل با ریسک فنی بالا در اولویت نخست مقاومسازی و بهسازی لرزه ای قرار گرفتهاند. این اقدام با رویکردی آیندهنگر در حال پیگیری است تا در صورت وقوع شرایط بحرانی، مسیرهای ارتباطی دچار انسداد و اختلال نشوند.»
وی افزود: «در کنار مقاومسازی پلها، نوسازی و تعمیر پلهبرقیهای در دست اقدام است و از اواخر سال ۱۴۰۰، طراحی رمپ با شیب استاندارد ۸ درصد برای پل های عابر پیاده در دستور کار قرار گرفت و تاکنون تولید و نصب چنین رمپ هایی بازخوردهای مثبتی از سوی شهروندان دریافت شده است.»
آقامیری با تأکید بر اینکه این طرح مورد رضایت سالمندان، افراد دارای معلولیت و مردم قرار گرفته، ادامه داد: «پلهبرقیهای در فضای باز در شهر، بهدلیل بارش باران و فرسایش محیطی، دائماً دچار خرابی میشوند و هزینه نگهداشت بالایی دارند.»
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: «اینکه برخی میپرسند چرا در دورههای قبلی این اقدامات انجام نشده، باید گفت مهم این است که امروز مدیریت شهری با نگاهی علمی و کارشناسی، طرحهایی را اجرا میکند که نهتنها از بروز بحران جلوگیری میکند بلکه هزینههای آینده شهر را نیز کاهش میدهد.»
آقامیری در پایان اظهار داشت: «بهجای اقدامات مقطعی و پرهزینه، باید زیرساختهایی برای شهر طراحی شود که ماندگار باشند و نیاز به بازسازی مجدد کوتاه مدت نداشته باشند این رویکرد اصولی و آیندهنگر است.»
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این دوره مدیریت شهری در بحث مقاوم سازی تقاطع های غیرهمسطح کار ویژه ای صورت گرفت و مقاوم سازی پل ها مجددا آغاز شد. در خصوص پله های برقی نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده اما استفاده از پله های برقی در فضای باز و به این شکل در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و هزینه بر است و حرکتی که سازمان عمرانی مناطق در آغاز به ساخت رمپهای استاندارد به جای پلههای برقی انجام داده، علاوه بر مزیتهایی نظیر عبور و مرور آسان و حتی با ویلچر از آن، ایجاد سرمایه ای ماندگار در شهر میکند.