به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاعرسانی دولت، اسماعیل بقائی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: سفر رئیسجمهور پزشکیان به چین در دستورکار است و قرار است انجام شود.
وی ادامه داد: رابطه دوستانه ایران و چین دیرینه است و این سفر نشاندهنده اهیمتی است که ما به توسعه مناسبات با چین قائل هستیم. زمان و جزئیات کار سفر طبق روال از سوی بخش اطلاعرسانی دفتر رئیس جمهور انجام میشود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه در صورت اتخاذ هر تصمیمی درباره انجام دور ششم مذاکرات، حتما این تصمیم اطلاع رسانی خواهد شد، در پاسخ به سوال دیگری درباره جزئیات پیشنهاد آمریکا توضیح داد: هر طرحی که منافع و حقوق ملت ایران یعنی غنیسازی برای برنامه انرژی هستهای صلحآمیز ایران و اطمینان از خاتمه یافتن موثر تحریمها را لحاظ نکرده باشد؛ از نظر ما قابل قبول نیست.
بقائی در این باره ادامه داد: نام طرح آمریکاییها را میتوان پیشنهاد و طرح آمریکا گذاشت. هر طرف مذاکراتی میتواند در این زمینه کار خود را انجام دهد. اما اگر مذاکره را به عنوان فرآیند فعال دوجانبه بدانیم و بر این قائل باشیم که هر پیشنهادی باید محصول و برآیند روند مذاکراتی باشد؛ باید گفت پیشنهاد آمریکا این مختصات را ندارد و برآیند چهار، پنج دور مذاکره قبلی نبود.
وی همچنین از ارائه پیشنهاد ایران به طرف مقابل از طریق عمان پس از نهاییشدن این پیشنهاد در آینده نزدیک خبر داد و افزود: ما طرح پیشنهادی خود را بعد نهاییشدن از طریق عمان به طرف مقابل ارائه میدهیم. طرح ما معقول، منطقی و متوازن است و توصیه میکنیم حتما طرف آمریکایی این فرصت را قدر بداند. به نفع آمریکا است که این طرح را جدی مد نظر قرار دهد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اعمال محدودیتهایی برای اتباع غیرآمریکایی در آمریکا از جمله ایرانیان، توضیح داد: میدانیم تعداد زیادی از کشورها مشمول این مقررات شدند اما جمعیت غالبی که تحت تاثیر این محدودیت قرار دارند، در کشورهایی هستند که مسلماناند. از این رو میتوان گفت بر اساس ملیت و مذهب افراد این تصمیم گرفته شده است.
بقایی ادامه داد: اعمال این محدودیتها از لحاظ معیارهای حقوق بشری و حقوق بینالملل مردود است اما برای ما به عنوان ایرانیها نشانه روشن دیگری از عمق دشمنی آمریکا با مردم ایران است و قطعا این اقدام مردود است.
وی درباره سفر سفر وزیر خارجه به لبنان نیز یادآور شد: سفر به لبنان سفری دو جانبه و در ادامه رایزنیهای منطقه ای وزارت امور خارجه با کشورهای همسایه و منطقه بود. موضوعات مختلفی در گفتگو وزیر با مقامات عالی رتبه لبنانی مطرح شد و امیدواریم این گفتگوها و رایزنی ها منجر به تفاهم بیشتر دو کشور و تداوم روابط دوستانه ای شود که از قبل بین ایران و لبنان وجود داشته است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار خبر دست یابی ایران به حجم وسیعی از اطلاعات امنیتی مرتبط با مباحث هسته ای رژیم صهیونیستی و تاثیر این امر بر مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا تصریح کرد: درباره حجم و ماهیت این اطلاعات نهادهای اطلاعاتی ما اظهار نظر کردهاند و این اطلاع رسانی ادامه خواهد داشت. از حیث تاثیر بر نگاه ما به رژیم صهیونیستی باید گفت ما او را به رسمیت نمیشناسیم و آن را رژیمی غاصب میدانیم که جز هرج و مرز جنگ افروزی علیه منطقه بهره دیگری برای مردم منطقه نداشته است. خاک دو کشور منطقه در اشغال او است و مکرر به لبنان و سوریه حمله میکند و در عین حال در غزه نسل کشی انجام میدهد. دیدگاه ما نسبت به این رژیم کاملا روشن است.
وی ادامه داد: نکته ای که برایمان روشن بود اما به نظر میرسد با استناد به این اسناد برای دیگران هم روشن تر میشود؛ مشارکت فعالانه تعدادی از کشورهای اروپایی در برنامه هسته ای نظامی رژیم صهیونیستی است. این بسیار معنا دار است. طرف هایی که از ضرورت منع اشاعه هسته ای صحبت میکنند و برنامه صلح آمیز ایران را زیر سوال میبرند خودشان در راستانی تجهیز برنامه نظامی و هسته ای اسرائیل فعال هستند. اسناد مشارکت فعالانه رژیم صهیونیستی برای تحمیل دیدگاههایی خود بر طرف های مذاکراتی ما را نشان میدهند. طرف مذاکراتی نباید اجازه دهد رژیم صهیونیستی برای پیشبرد خواسته خود در روند مذاکرات اشکال ایجاد کند.
بقایی در پاسخ به سوال دیگری درباره گفتگو ایران با سه کشور اروپایی و اقدامات غیر سازنده آنها، گفت: بدون تردید رویکرد تقابلی سه کشورر اروپایی به هیچ عنوان نمیتواند ایجاد کننده انگیزه برای همکاری باشد. ما از ابتدای شروع گفتگوهای ایران و آمریکا اعلام کردیم که مایل به گفتگو با طرف اروپایی هستیم. اینکه طرف اروپایی نه از جانب ما بلکه به دلایلی دیگر از روند دیپلماتیک کنار گذاشته شد نباید بهانه باشد که رویکرد مخرب و غیر سازنده در پیش گیرند. کاری که سه کشور اروپایی انجام دادند هم از زمان درخواست گزارش آژانس و هم بعد از آن در خصوص قطع نامهای که ظرف این هفته در شورای حکام آژانس به رای گذاشته میشود؛ آمریکا را هم با خود همراه کردند. همه طرف ها مسئول عواقب آن هستند و این نشان میدهد طرف اروپایی بر طبل تقابل و عدم همکاری میکوبد و باید شاهدگام متقابل و متناسب از سوی ایران باشند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره طرح ایده "خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای"، توضیح داد: ایده خاورمیانه یا غرب آسیا عاری از سلاح هسته ای یک ابتکار خیلی سابقه دار است. از دهه ۱۹۷۰ توسط ایران مطرح شد و در سالهای بعد مصر هم به آن پیوست. این ابتکاری است که مورد اقبال همه کشورهای مطنقه قرار دارد و همه اذعان دارند تنها عامل و مانع شکل گیری این ابتکار رژیم صهیونیستی است. ما قائل به این هستیم اگر قرار است در منطقه غرب آسیا با منطقه ای مواجه باشیم که عاری از سلاح کشتار جمعی باشد؛ باید رژیم صهیونیستی تحت فشار برای عضویت در معاهده عدم اشاعه باشد تا تسلیحات هسته ای خود را نابود کند.
وی ادامه داد: تنها رژیم صهیونیستی دارنده سلاح هسته ای در غرب آسیا است و تنها این رژیم است که در حال نسل کشی است. تنها رژیم صهیونیستی بازیگری مخرب است که در ارتکاب به تجاوز و اقدامات خلاف حقوق بین الملل است خط و خطوط نمیشناسد. جامعه بین الملل باید این خطر را درک کند که ادامه وجود تسلحات دست این رژیم، تهدید علیه صلح و امینت بین ااملل است.
بقایی با بیان اینکه ایران در دهه ۱۹۷۰ همزمان با آغاز برنامه هسته ای صلح آمیز خود، دو اقدام مهم انجام داد، یادآور شد: ایران در سال ۱۹۶۸ معاهده منع اشاعه را امضا و در سال ۱۹۷۰ اجرایی کرد. در سال ۱۹۷۴ ابتکار "منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هستهای" را پیشنهاد کرد. این اتفاقات همزمان با تاسیس و قبل از تاسیس اولین راکتور هستههای تحقیقاتی در تهران بود. اینها گواه میدهد که موضع ایران مستمر و ثابت و یکدست در این پنج دهه بوده است و همچنان با شروع برنامه هستهای عضویت در معاهده عدم اشاعه را پیش بردیم و همزمان با آن خاورمیانه عاری از تسلیحات هستهای را مطرح کردیم. پس سیاست ایران در باب کور نگه داشتن غرب آسیا از تسلیحات کشتار جمعی بوده است و این امر نشان میدهد موضع ثابت داریم. همه کشورهای منطقه و جامعه جهانی باید حول آن برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به خلع سلاح هسته ای و عضویت در ان پی تی جمع شوند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مصاحبه مدیر کل آژانس انرژی اتمی درباره احتمال بروز جنگ بر سر مساله هسته ای ایران، گفت: گزارش آژانس بر اساس محدودیتی است که اروپا و امریکا در قطع نامه قبلی به آژانس دارند. قطع نامه قبلی با انگیزه سیاسی تنظیم شده بود و لاجرم گزارش طبق آن مشخص است که تامین کننده دیدگاه سیاسی است. از نظر ما گزارش مدیرکل گزارشب سیاسی است که به واقعیت برنامه هسته ای ایران اشاره نکرده است. برخی موارد را بزرگ نمایی کردهاند. هرچند در آن صحبتی از عدم پایبندی و انحراف برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به سمت تسلیحاتی شدن نیست.
بقایی اظهار کرد: محور اصلی این گزارش احیا برخی از سوالات و اتهاماتی است که از دو دهه قبل مطرح بود اما در چارجوب برجام حل شد. بر اساس اسناد جعلی که رژیم به آژانس ارائه کرد و دیدگاه سیاسی کشورهای ارائه کننده قطع نامه، آن اتهامات احیا شد. در این گزارش سوالاتی مطرح شده که ۲۰ سال قبل درباره چند ذره اورانیوم در فلان منطقه مطرح شده بود. بنالرابن مبنای این گزارش و محتوای آن سیاسی است و این روند را سازنده نمیدانیم. این را نمیپذیریم آژانس بین المللی انرژی اتمی بگوید که به دلیل ماموریت قطع نامه قبلی که شورای حکام بر عهده من گذاشته بود، این گزارش را تهیه کردم. این گزارش زمینه و بهانه سو استفاده به کشور اروپایی و آمریکا برای بهانه جویی میدهد. کما اینکه اگر پیش نویس قطع نامه را ملاحظه کنید با استناد به مفاهیمی که در گزارش نیست سعی کردند این مفهوم را در دل قطع نامه بگنجانند و مبنای قانونی برای ارجاع موضوع به شورای امنیت فراهم کنند.
وی با بیان اینکه مصاحبه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعا فراتر از وظایف و اختیارات مدیر کل است، تصریح کرد: مدیر کل باید در مواجهه با تهدید علیه تاسیسات هسته ای ایران موضع قاطع اتخاد کند. طبق قطع نامه ۵۳۳ هرگونه تهدید علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز یک کشور به مثابه تهدید علیه صلح است. شنیده ها حاکی از ابن است که مدیر کل آژانس انرژی اتمی به دنبال تصدی مسئولیت مهم تر در سطح سازمان ملل متحد است و انتظار داریم منادی صلح و نه بیان کننده مطالب اتهام زا باشد.
بقایی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخاب ریاست مجمع سازمان ملل که چهره شناخته شده از سوی رژیم صهبونیستیصهیونیستی است، عنوان کرد: انتخاب ایشان با رای گیری رخ داد اما معمولا انتخاب روسای مجمع عمومی سازمان ملل بدون رای گیری و با اجماع است. این معنا دار است. ما میدانیم بخشی از کشورها موافق این انتخاب نبودند؛ هم به جهت مواضعی که در حمایت از نسل کشی در غزه داشتند و هم به جهت برخی دیگر از عملکردها موافق این انتخاب نبودند اما به انتخاب مجمع عمومی سازمان ملل بهعنوان مجموعه کشورها احترام میگذاریم. امیدواریم منتخب با در نظر گرفتن مسئولیت مهمی که عهده دار شده است و طبق منشور ملل متحد و اختیارات و وظایفی که طبق منشور بر عهده رئیس مجمع عمومی است؛ رویکرد خود را در جهت کمک به حفظ و ارتقا صلح و امینت بین المللی تنظیم کند. کشورها عملکرد او را درباره چالشهای مهم بین المللی به ویژه درباره غزه رصد میکنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر پوتین به ایران توضیح داد: درباره بحث سفر مقامات کشورهای مختلف به پایتخت کشورهای یکدیگر باید بگویم که موضوع جدیدی نیست. درباره این امر اطلاع رسانی ناقص رخ داد و سفارت ما در مسکو اصلاح کرد. بحث تعامل و رایزنی بین مقامات عالی رتبه ایران و روسیه مثل رایزنی با هر کشور دیگری در دستور کار بوده است. رفت و آمد از طرف ما انجام شد و دعوت نامه ای را ما برای سفر رئیس جمهور روسیه ارسال کردیم. این امری عادی است.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صلاحیت شورای امنیت برای تامین صلح بر اساس رخدادهای اخیر و وتو شدن موضوع مقابله با نسل کشی در غزه، خاطر نشان کرد: این پنجاهمین بار بود که در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل یک قطع نامه مربوط به فلسطین از طرف آمریکا وتو میشد. این نشانگر استمرار حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی است که صرفا سیاسی و دیپلماتیک نیست بلکه در حد هم دستی و شراکت در جنایات است. ۱۴ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امینت به این قطع نامه رای مثبت دادندو آمریکا تنهایی مقابل اراده کل شورای امنیت ایستاد تا از توقف نسل کشی در غزه ممانعت کند. این سوال همیشه بوده است که آیا واقعا نمیتواند به عنوان میانجی منصف در تحولات منطقه ایفای نقش کند؟. این اقدام نشان دیگری است که آمریکا در رابطه با جنایات فلسطین خود بخشی از مشکل است. جامعه بین المللی باید از مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و سایر سازمان ها و نهادهای موجود در این زمینه کمک بگیرد.
بقایی درباره گزارش آکسیون در خصوص آغاز دور ششم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا طی این هفته و قرار داشتن پیشنهاد کاهش غنی سازی ایران به ۳ درصد ذیل اصول پیشنهادی آمریکا، گفت: این گزارهها را کنار هم بگذارید، اول ادعا کردند شنبه و یکشنبه جلسه مذاکره است که اینطور نبود. ماهیت اغلب خبرسازی این رسانه ها کم و بیش همین است و قابل تایید نیست. جنبه فضاسازی روانی دارد و ارزش اظهار نظر ندارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه آیا میتوان به وعده لغو تحریم ها از سوی آمریکا اعتماد کرد؟، تاکید کرد: مبنای ما اعتماد نیست. باید خود اطمینان حاصل کنیم. حتما باید مطمئن شویم که خاتمه تحریم ها به صورت موثر انتفای اقتصادی برایم دارد و روابط بانکی و تجاری ایران با کشورها را عادی میکند. این موضوع با دقت و جدیت دنبال میشود.
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره تحولات داخلی آمریکا تصریح کرد: اتفاقاتی که در لس آنجلس رخ میدهد و توصیه داریم حقوق مهاجرانی که به اعتراض به سیاست دولت آمریکا به خیابان آمدند؛ محترم شمرده شود. سرکوب پلیس و خشونت رخ داده قابل قبول نیست. از هم طنان ایرانی میخواهیم از حضور در محل هایی که احتمال بروز خشونت دارد، خودداری کنند.
بقایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه ایران به دلیل داشتن برنامه هستهای خطری برای رژیم صهیونیستی است، تاکید کرد: ظاهرا دغدغه اصلی کشورهای سه گانه اروپایی پیشبرد اغراض رژیم صهیونیستی است. این ادعا که برنامه هستهای صلح آمیز ایران تهدید علیه رژیم است؛ مضحک است چراکه برنامه هستهای کشوری که در شدید ترین بازرسی آژانس قرار دارد و انحراف از مسیر صلح آمیز نداشته را تهدیدی برای طرفی معرفی میکنند که دارنده ۱۰۰ کلاهک هسته ای است و مکرر به خاک کشورهای همسایه تجاوز میکند.
وی ادامه داد: این صحبت ها از طرف مقامات آلمانی تازه کننده داغ ایرانیان است. آیا آلمان میتواند خود را نگران اشاعه سلاح کشتار جمعی بداند درحالی که درباره نقش خود در توسعه برنامه تسلیحاتی رژیم وقت عراق علیه ایران هنوز هیچ توضیحی رائه نداده است؟. خوب است آلمان کارنامه خود را درباره دین خود به ایرانیان را به جهت مشارکت علیه سربازان ایرانی و غیرنظامیان ایرانی به واسطه استفاده رژیم وقت عراق از سلاح شیمیایی بررسی کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، ایران چه خواهد کرد؟، گفت: ما کار خود را ادامه میدهیم. برنامه مدیرت کشور و انجام وظایف را معطل گفتکو با این طرف و آن طرف خارجی نمیکنیم، تغییر مکرر در مواضع و دیدگاههای طرف مقابل یک مشکل جدی در روندهای دیپلماتیک است و این مساله ای است که طرف مقابل باید آن را حل کند.
بقایی در پاسخ به سوالی مسائل ابن روزهای سیاست داخلی آمریکا، افزود: درباره مسائلی که مربوط به سیاست داخلی آمریکا است نیز ما هم مثل همه کشورهای دنیا تماشا میکنیم، و موضوع را رصد میکنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعا آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایرلن تعامل لازم با این نهاد را ندارد، خاطر نشان کرد:برنامه هسته ای ایران تحت شدید ترین ساز و کار بازرسی آژانس است. آماری را درباره اینکه چه میزان موضوع هسته ای ایران تحت نظارت آژانس است و همزمان ما مواجه هستیم با تشدید فشارها از طرف کشورهای اروپا و امریکا به بهانه غیر شفاف بودن هسته ای ایران، آماده کردم. ۳۲ کشور موافقتنامه پادمانی با آژانس انعقاد کردند. ۲۱ مورد از تاسیسات هسته ای در ایران قرار دارد. از ۶۹۰ بازرسی انجام شده بین این تعداد کشورها، نزدیک ۵۰۰ مورد فقط در ایران انجام شده است. از ۲۲۴ راستی آزمایی اطلاعات پرتابی ۱۴۴ مورد به ایران اختصاص دارد و از ۱۸۹۰ روز بازرسی از کل این تعداد، ۱۲۶۰ مورد فقط در ایران بوده است. درباره بودجهای که آژانس صرف نظارت بر فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران میکند نیز بسیار نامتناسب است. از ۲۸ میلیون یورو کمک های فرابودجه ای آژانس، ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به فعالیتهای ایران اختصاص دارد.
وی تاکید کرد: هیچ کشور دیگری که دارای تاسیسات هسته ای مشابه یا بسیار بیشتر از ایران است؛ تحت چینین حجمی از بازرسی و نظارت قرار ندارد. اینها اثبات میکند نگاه آژانس تحت تاثیر کشورهای اروپایی و آمریکا و کاملا سیاست زده به موضوع هسته ای ایران است. واقعیت این است که دراین دو سه دهه موضوع هسته ای ایران تحت تاثیر هیاهوی رژیم صهیونیستی بوده است. اولین بار در سال ۱۹۸۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد ایران به دنبال تولید تسلیحات هسته ای است و از آن زمان تا کنون ۴۰ سال گذشته است. همه وضعیت برجام دا در ذهن داریم. کارشنی رژیم را در ذهن داریم. حتی در این مدت نیز شاهد اقدامات خراب کارانه رژیم بودیم که خیلی اوقات دستور کار سه کشور اروپایی و آمریکا را تعیین کرده
است. بنابراین تردیدی نیست نگاه به غنیسازی صنعت هسته ای ایران تاثیر نگاه سیاسی است.
بقایی درباره ادعا رد بازرسان آژانس از سوی ایران، گفت: از ۱۳۰ بازرسی که آژانس برای فعالیت نظارتی در ایران تعیین کرده ایت؛ ۹ مورد یا کمتر لغو انتصاب صورت گرفت. بر اساس ماده ۹ موافقت نامه جامع پادمان، این ظرفیت قانونی و حقوقی ایران است. ایران بنا بر ملاحظات ملی از این ظرفیت استفاده کرد و اقدام ایران خلاف تعهدات و غیر قانونی از منظر حقوق بینالملل نبوده است. همزمان آژانس میتواند از همان ملیت هایی که لغو انتصاب شدند، به ما بازرس معرفی کند. ما هم اعلام آمادگی کردیم افراد دیگر به جایگزینی این افراد معرفی شوند اما برایمان سوال برانگیز است چرا آژانس بر اینکه این افراد که لغو انتصاب شدند باید مجدد پذیرفته شوند، اصرار دارد؟ علت چیست؟. در این زمنیه بر اساس حقوق خود طبق معاهده توافق نامه پادمان عمل کردیم و حسن نیت خودرا برای جایگزینی نشان دادیم اما شاهد همکاری متقابل از طرف آژانس نبودیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحول درباره وضعیت فلسطین اشغالی و حمله به کشتی حامل کمک های بشر دوستانه از طرف تعدادی از فعالان حقوق بشری که به نوعی نورد ربایش در آب های آزاد عنوان شد، بیان کرد: یکی از صحنه های بسیار معنا دار و هولناکی است که جامعه بین الملل شاهد آن است. تعرض به این کشتی از لحاظ حقوق بین الملل درآب های آزاد نوعی دزدی دریایی است. از این جهت که با هدف و نیت جلوگیری از کمک به انسان های در معرض کشتار و نسل کشی انجام شده، باز هم نوعی جنایت است. امروز کلیپ های مربوط به خانم سوئدی که از فعالین این کشتی است را قطعا همگی مشاهده کردید که درخواست از همه آزادگان جهان و از سوئد برای ورود به موضوع دارد تا مانع از ادامه بازداشت این افراد شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: این تحولات مسئولیت سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ، شورای حقوق بشر و شورای امنیت را برجسته تر میکند تا اقدام فوری در جهت شکستن حصر غزه و کودکان و زنانی کنند که اگر از بمب جان سالم به در ببرند به دلیل قحطی و عدم درمان بیماری در معرض کشتار هستند. جای عذر و بهانه نیست اگر سازمان ملل و سایر نهادهای بین المللی اقدامی برای توقف این جنایات انجام ندهند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برگزاری نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و تهیه پیش نویس قطع نامهای از سوی اروپا و امریکا درباره برنامه هسته ای ایران، افزود: این اقدام نشانه تقابل کشورهای تاثیر گذار بر شکل گیری این قطعنامه است. مبنا ایران از ابتدا تعامل با آژانس انرژی اتمی طبق معاهده عدم اشاعه و موافقت نامه جامع پادمان بوده است، در طول این دو سال ما اقدامات مهمی را در راستای همکاری با آژانس انجام دادیم و حسن نیت خود را نشان دادیم اما آژانس تحت فشار و تحت نفوذ سیاسی سه کشور اروپایی و آمریکا تصمیم گرفت؛ اولا گزارشی را تحت عنوان گزارش جامع تهیه کرد و متقابلا سه کشور اروپایی از این گزارش برای تهیه قطع نامه سوءاستفاده کردند.
وی ادامه داد: بدون تردید پاسخ متقابل ما همکاری بیشتر نیست. ایران مجموعه ای از گام ها واقدامات را تدوین کرده است و طرف مقابل نیز کم و بیش از امکانات و توانایی ما در این زمینه آگاه است. طبق تحولات آینده و بر اساس هماهنگیها با سازمان انرژی اتمی و سایر نهاد های ذی ربط طیفی از اقدامات را عملیاتی میکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات و ادعاهای برخی کارشناسان درباره ماهیت صلح آمیز برنامه هستهای ایران، خاطر نشان کرد: آنچه مشخص است آن است که ایران برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز دارد. حتی اگر گزارش اخیر آژانس را مبنا قرار دهیم میبینیم نه صحبتی از عدم پایبندی و نه صحبتی از انحراف از مسیر صلح آمیز شده است. بگذریم از اینکه این گزارش مشکلات زیادی دارد اما حتی در این گزارش که با هدف بهانه سازی درباره برنامه هستهای ایران تدوین شده است نیز اشاره به چیزی جز ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نشده است. ایران به عنوان عضو مسئول معاهده عدم اشاعه خود را موظف به ادامه مسیر صلح آمیز میداند. صحبت هایی که از طرف کارشناسان مطرح میشود میتواند بهانهای شود تا سیاست اصولی ایران مورد تردید قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مارکو روبیو درباره برنامه غنی سازی ایران و حرکت ایران به سمت نزدیک شدن به تولید تسلیحات هستهای، اعلام کرد: اینگونه نیست هر کشوری غنی سازی کند دارای برنانه تسلیحاتی باشد. بسیاری از کشورها غنی سازی میکنند؛ از حمله کشورهای متحد با آمریکا اما برنامه تسلیحاتی ندارند. از منظر بازدارندگی اما باید گفت که بله، غنی سازی ایران در برابر زیاده خواهی هر طرفی بازدارنده است. اثر بازدارندگی دارد و برای ما غنی سازی به عنوان بخش لاینفک چرخه سوخت و به عنوان جزئی از صنعت هسته ای و موضوعی غزر قابل مذاکرات و معامله است چراکه صنعتی بومی و بر اساس نیازها و منافع ملت ایران است که طی دهه ها تلاش دانشمندان ایجاد شده است. هیچ کشوری حق ندارد درباره حقی که وجودش طبق اسناد بین المللی کاملا به رسمیت شناخته شده است، سخن بگوید. طبق ماده ۴ معاهده عدم اشاعه این موضوع به صراحت وجود دارد و قرار نیست اجازه دهیم کشور دیگری درباره اش نظر دهد.
بقایی در پاسخ به اینکه خزانه داری آمریکا چند شخص حقیقی و حقوقی را به بهانه همکاری تجاری با ایران تحریم کرده است، افزود: شما دیدید ادعایی که مبنی بر توقف تحریم ها شده بود صحت نداشت. کما اینکه مجموعه تحریم های جدید همین هفته علیه ایران اعمال شد. این امر عدم جدیت آمریکا را نشان میدهد. این رفتار همزمان با ادعا تمایل به گفتگو و تفاهم با هم قابل جمع نیست و سوء ذن ما را نسبت به دیگر اقدامات آمریکا بیشتر میکند.
وی در بخش دیگر سخنان خود تحولات اخیر فلسطین اشغالی را دردناک خواند و ادامه داد: در سکوت و بی عملی نهادهای بین المللی کماکان نسل کشی و کشتار در غزه و کرانه باختری ادامه دارد. هفته قبل شاهد وتو یکی از قطع نامه های شورای امنیت بودیم که هدف آن توقف نسل کشی در غزه بود. این بسیار معنا دار است که کماکان آمریکا حامی اصلی رژیم صهیونیستی و متولی اطمینان از بی کیفر مانی سران این رژیم به خاطر نقض کاهش حقوق بشر است.
بقایی ادامه داد: وضعیت بسیار بحرانی است. ممانعت از ورود غذا و مایحتاج اولیه، نسل کشی که در قالب بمباران ها صورت میگیرد را تشدید کرده است. جامعه جهانی باید در این زمینه تحرک جدی برای توقف این وضعیت بسیار غم انگیز که در دو سال اخیر شاهد آن بودیم؛ داشته باشد.
وی در ادامه سخنان خود درباره اقدام آمریکا در تحریم قضات دیوان بین المللی کیفری و مختومه شدن پروندههای مطرح شده در این دیوان تصریح کرد: اطمینان از بی کیفر مانی افرادی که به صورت جدی متهم به ارتکاب جنایات بین المللی هستند؛ هم درباره دو تبعه آمریکا که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان هستند و هم پرونده نتانیاهو به جهت ارتکاب نسل کشی و جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت و جنایت تجاوز علیه غزه، سوریه، لبنان و یمن تاسف دارد. واقعا تاسف بار است که آمریکا از وجهه و سرمایه بین المللی و سیاسی و حقوقی خود برای ممانعت از پاسخگو کردن رژیمی که در سطح دنیا همه او را رژیم نسل کش میشناسند، سواستفاده میکند. این اقدام به نوعی همدستی و شراکت در ارتکاب به جنایات در غزه است چراکه اگر اجازه داده شود دیوان بین المللی کیفری و دادگستری این پرونده های مختومه را عادی دنبال کنند؛ رژیم احساس خواهد کرد که باید در پیشگاه عدالت بین الملل پاسخگو باشد. دیوان کیفری بین المللی و کنفرانس دولت های عضو این دیوان واکنش به این امر نشان داده و آن را محکوم کردند. این اقدام از طرف ما هم به عنوان کشوری حاضر در منطقه، محکوم است.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رییس مجلس اعلام کرد که در پیشنهاد آمریکا هیچ نشانهای از رفع تحریم ها نبوده است و در صورت صحت این ادعا و مگر وزارت خارجه درباره رفع تحریم ها مذاکرات را آغاز نکرده است؟، توضیح داد: ما هم در رسانه ها موضع گیری درباره رفع تحریم ها داشتیم و هم درگفتگوها قطعا موضع رفع تحریم ها را بیان کردیم. اساسا مگر میتوان تفاهم بین ایران و طرف مقابل حاصل کرد بدون درج این مطالبه به حق و اصولی ایران؟. پس تردید نکنید این موضوع از طرف هیات ایرانی جدی و قاطع و مستند مطرح شده است. باور ما این است که مهم ترین مطالبه ایران از وزارت خارجه و هیات مذاکرات در کنار حفظ داشتههای هسته ای، رفع موثر تحریم ها است. پس این موضوع به عنوان یکی از اولویتهای ما در مذاکرات مطرح بوده است.
بقایی افزود: اینکه چرا در متن پیشنهاد آمریکا این موضوع آنطور که شایسته است گنجانده نشده است؛ از طرف مقابل باید سوال کرد. ما در پیگیری منافع و حقوق ایران ملت ایران قاطع هستیم. هر طرحی که این دو نکته (لغو تحریم ها و غنی سازی) را لحاظ نکند؛ نشان از عدم جدیت در مذاکره دارد و از طرف ما قابل پذیرش نیست.
وی در پاسخ به اینکه در صورت راه اندازی ساز و کار ماشه، ایرلن چه خواهد کرد؟، اظهار کرد: ساز و کار ماشه نباید آنقدر بزرگ نمایی شود. موضوع هسته ای ما صلح امیز است و بهانه حقوقی و دلیلی بر مبنای حقوق برای اینکه موضوع هسته ای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج نشود؛ وجود ندارد. هر اقدامی خلاف این نگاه، نگاهی سیاست زده لز طرف مقابل است. میدانیم اگر بخواهند بهانه ای پیدا کنند تا موضوع ایران را در سطح شورای امینت طرح کنند؛ نیاز به این ساز و کار نیست. کما اینکه سال ۲۰۰۶ ساز و کار ماشه نبود و فی البداهه بهانه مطرح کرده و در شورای امنیت طرح موضوع کردند.
انتهای پیام