شناسهٔ خبر: 73222721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

افزایش کیفیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در کشور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از هدف‌گذاری سهم ۵۰ درصدی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه برای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشست تخصصی بررسی طرح «هم‌نوا» با هدف ارتقای مهارت‌آموزی در کشور، با حضور سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، غلامحسین محمدی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، سید جمیل احمدی معاون آموزش سازمان فنی و حرفه‌ای و احمد آقامحمدی مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی، حرفه‌ای و کاردانش، به میزبانی معاونت آموزش متوسطه برگزار شد.

این نشست با رویکرد بررسی راهکارهای توسعه مهارت‌آموزی و افزایش کیفیت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در کشور، به عنوان یکی از محورهای کلیدی طرح «هم‌نوا» برگزار شد.

در این نشست، آذرکیش با تأکید بر اهمیت توسعه مهارت‌آموزی در کنار ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی، اظهارکرد: یکی از اهداف مهم طرح هم‌نوا، دستیابی به سهم ۵۰ درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در دوره دوم متوسطه است. در حال حاضر این سهم حدود ۴۳ درصد است و برای رسیدن به هدف تعیین‌شده، نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری بین‌بخشی هستیم.

وی با اشاره به راهکارهای اجرایی این هدف گفت: افزایش استفاده از نوبت‌های اول و دوم هنرستان‌ها، تکمیل ظرفیت موجود، توسعه هنرستان‌های وابسته و جوار، و اجرای آموزش‌های مشارکتی (دوگانه) در محیط واقعی کار، از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به تحقق این سهم کمک کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که «وفاق ملی برای مهارت‌آموزی» می‌تواند بستری برای توسعه پایدار در نظام آموزشی باشد، افزود: ایجاد دهکده‌های مهارتی در دانشگاه‌ها، راه‌اندازی هنرستان‌های ضمیمه در مدارس شاهد و غیردولتی، و اجرای طرح برون‌سپاری رایگان از جمله اقداماتی است که در چارچوب طرح هم‌نوا دنبال می‌شود.

وی ضمن اشاره به نقش مؤثر سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در این مسیر، همکاری‌های دوجانبه از جمله بهره‌گیری از نیروی موظف این مراکز، استفاده از ظرفیت فضا و تجهیزات، و تاسیس هنرستان‌های جوار و وابسته را گامی مؤثر در تحقق شعار «وفاق برای مدرسه، برای ایران ماهر» دانست.

در ادامه این نشست، غلامحسین محمدی با اشاره به ضرورت تعیین دقیق جامعه هدف برای اجرای مؤثر طرح، خواستار بررسی جامع فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو در اجرای «هم‌نوا» شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در پایان این نشست، نمایندگان دستگاه‌های حاضر بر یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های آموزشی میان هنرستان‌ها و مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای ازجمله برونسپاری رایگان، تسهیل اجرای تبصره‌های ۳ و ۴ ماده ۶ آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت آموزی دانش‌آموزان، راه‌اندازی هنرستان‌های وابسته، به عنوان اقدامات کلیدی در راستای تحقق اهداف طرح «هم‌نوا» توافق کردند.

انتهای پیام