محمد آقاجانلو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در گفتوگو با ایلنا در مورد سرنوشت معدن فراسرزمینی ایران در گینه، گفت: سرمایهگذاری ایران در معدن فراسرزمینی گینه در سالهای گذشته عدد بزرگی بود و به نظر میرسید که این سرمایهگذاری خیلی اقتصادی نخواهد بود.
پروژه معدن فراسرزمینی ایران با افزایش قیمت بوکسیت سودآور شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقتصادی شدن آن پروژه و لزوم توجه به آن، گفت: به دلیل شرایط حالِ حاضر صنعت آلومینیوم و افزایش قیمت آلومینا و بوکسیت، پروژه معدن فراسرزمینی ایران در گینه اقتصادی شده است.
آقاجانلو افزود: علاوه بر آن، معدن سنگ آهنی در کنار معدن بوکسیت کشورمان قرار دارد که ۲۰ میلیارد تن ذخیره آن معدن است. برای آن معدن، خط ریلی در حال احداث است. بنابراین درصددیم که مجوز دولت گینه را اخذ کنیم تا به آن خط ریلی وصل شویم و بدین ترتیب، سرمایهگذاری کشور تا یکپنجم کاهش پیدا کند.
بهرهبرداری از معدن فراسرزمینی ایران با اتصال به خط ریلی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با اتصال به این خط ریلی، بهرهبرداری از معدن فراسرزمینی ایران در گینه کاملا قابلیت اجرایی پیدا خواهد کرد، گفت: هیات عامل ایمیدرو این مساله را مصوب کردهاند تا از این مسیر ما فعلا با منابع داخلی، کار در این معدن را شروع کنیم و بقیه مسیر ادامه پیدا کند.
آقاجانلو با تکذیب تصاحب این معدن توسط دولت گینه، گفت: ما با مسئولان این پروژه معدنی پیش از عید مذاکره داشتیم و همکاران ما نیز آنجا مستقر هستند.
چالشهای لجستیکی در بهرهبرداری از معدن فراسرزمینی ایران
رئیس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به این سوال که «معدن بوکسیت ایران در گینه چه زمانی به بهرهبرداری میرسد؟» گفت: اگر مجوز دسترسی به این خط ریلی صادر شود، همین امسال مشاور انتخاب پیمانکار برای باز کردن چند معدن و جاده و ایجاد خط آنتنی به آن شبکه ریلی انتخاب خواهد شد و این معدن به بهرهبرداری خواهد رسید.
آقاجانلو خاطرنشان کرد: چالش ما در بهرهبرداری از این معدن به موضوع لجستیک برمیگردد.