شناسهٔ خبر: 73218295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تضییع حق مردم در پی یک بی‌تدبیری

تکلیف مخاطبی که علاقه‌ای به دیدن «سووشون» ندارد چیست؟

از روز جمعه که سکوی نماوا مسدود و از دسترس خارج شده است، سازمان‌ها، نهادها و افراد مرتبط طبق معمول شروع کرده‌اند به بیانیه دادن. از مرکز رسانه قوه قضائیه، سکوی نماوا، ساترا و انجمن‌های صنفی سکوی نمایش گرفته تا نرگس آبیار و باقی قضایا. مخاطب مانده است بین دعوای همیشگی سکوی پخش‌کننده و نهادهای قانونی.

صاحب‌خبر -

دعوا سر پخش سریالی است که عکس‌های آن از 6 ماه پیش و نخستین تیزر آن از یک ماه گذشته منتشر شده است. براساس آنچه کارگردان سریال گفته است چندین بار این فیلم‌نامه برای دریافت مجوزهای لازم مسیر کسب مجوز را طی کرده به تمام تعهدها عمل شده و باوجود حذف حدود ۲۰ دقیقه از سریال، گرفتار اختلاف سلیقه‌ای تنها بر سر ۶۲ ثانیه شده، فیلم‌نامه سریال هم بر اساس شناخته‌شده‌ترین رمان ایرانی نوشته شده است؛ اما با منتشر شدن قسمت اول، همان داستان قدیمی تکرار می‌شود؛ توقیف سریال با این ادعا که مجوز نداشته است.همان دعوای همیشگی در انتشار قسمت اول یک سریال میان ساترا و سکوی پخش‌کننده تکرار می شود  و این بار با یک بی‌تدبیری عیان که علاوه بر توقیف سریال، سکو هم از دسترس خارج می‌شود.
نکته اصلی اینجاست؛ مخاطبی که مشترک این سکو شده و حق اشتراک خریداری کرده و هیچ علاقه‌ای هم به دیدن سووشون (که بعضی صحنه‌هایش هم قابل دفاع نیست) ندارد چه باید بکند؟
سکو از روز جمعه تا لحظه نگارش این یادداشت همچنان از دسترس خارج است. آیا حمایتگری ساترا که به گفته خودش موظف به حمایت از حقوق مخاطبان است در همین حد و اندازه است؟
آیا ساترا هنوز نمی‌داند عبارت حمایت از حقوق مخاطب دایره وسیع‌تری دارد و این نهاد تنظیم‌گر باید حق مخاطب را در همه جوانب رعایت کند؟ 
دوباره این سؤال را از ساترا می‌پرسم که اگر وظیفه او به عنوان نهاد قانونی تنظیم‌گر، حمایت از حقوق مخاطب است پس حق مخاطبی که از مدت‌ها پیش که هنوز تیزر «سووشون» پخش نشده بود و برای دیدن دیگر محصولات این شبکه آن را خریده است، چه می‌شود؟
آیا ساترا می‌داند باید حامی حق اشتراک مخاطب هم باشد و برای مسائل مختلفی مثل تبلیغات مکرری که بین سریال‌ها پخش می‌شود و پول این تبلیغات از جیب مخاطب می‌رود باید با همین بی‌پروایی وارد میدان دفاع از حقوق مخاطب شود؟
آیا ساترا می‌داند در پی توقیف‌های مکررش بر سریال‌ها که نشأت گرفته از بی‌تدبیری‌اش است و نه دفاع از حقوق مخاطب، زمینه‌های لازم برای تبلیغ رایگان سریال را فراهم می‌کند؟
هزینه واقعی این تبلیغات از جیب مردم بیچاره‌ای پرداخت می‌شود که در شرایط فعلی معیشتی که تلویزیون هیچ برنامه‌ای برای ارائه ندارد و قیمت بلیت سینما هم سر به فلک کشیده، سرگرمی جز دیدن سریال‌های شبکه نمایش خانگی ندارند .
مخاطب تا کِی باید در این دعوای بین نهاد تنظیم‌گر و سکوهای نمایش خرد و خمیر شود؟
چرا پس از گذشت چند سال از شکل‌گیری ساترا فرایند نظارت این نهاد همچنان می‌لنگد و هیچ تدبیری برای حل و فصل اموراتش با سکوها بدون آنکه مخاطب متضرر نشود، ندارد؟
نکته آخر، یک‌ماه پیش بود که پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی جواد رمضان‌نژاد را به جای سعید مقیسه به سمت رئیس ساترا منصوب کرد. پس از گذشت یک ماه از این انتصاب، اقدام بی‌محابای جواد رمضان‌نژاد مبنی بر مسدودکردن یک سکوی نمایشی به بهانه انتشار یک سریال، نشان می‌دهد این انتصاب درست و بجا نبوده؛ چون ایشان حقوق مخاطب را به طور کامل نمی‌شناسد و برای حق مردم هیچ شأنی قائل نیست.

​​​​​​​خبرنگار: خدیجه زمانیان