شناسهٔ خبر: 73216707 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرعامل مخابرات ایران: مدیرعامل مخابرات ایران:

شبکه مسی پاسخگوی نیاز مشترکان نیست؛ متناسب‌سازی تعرفه‌ها، لازمه ارتقای خدمات

مدیرعامل مخابرات با تأکید بر ضرورت متناسب‌سازی تعرفه‌ها، به چالش‌های سرمایه‌گذاری درآی‌سی‌تی و برنامه‌های توسعه‌ای پرداخت.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان؛ فاطمه کربلایی- محمد جعفرپور، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به جایگاه این شرکت گفت: «شرکت مخابرات ایران بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت مخابراتی کشور است که امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی، خدمات متنوعی به مردم ارائه می‌دهد. ما حدود ۲۶ میلیون مشترک خانگی داریم و مالک بخش وسیعی از شبکه فیبر نوری در سطح کشور هستیم که این خدمات را به مردم عزیز ارائه می‌کنیم.»

او تأکید کرد: «تقریباً تمامی مشترکین تجاری و دولتی در حوزه ارتباطات ثابت، مشتری شرکت مخابرات ایران هستند و ما ۱۰۰ درصد این بازار را در اختیار داریم. با بیش از ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی، حدود ۷۵ درصد از پرسنل اپراتورهای کشور نیز متعلق به شرکت مخابرات ایران است.»

اهمیت توسعه شبکه فیبر نوری

مدیرعامل مخابرات در ادامه درباره توسعه فیبر نوری اظهار داشت: «با توجه به افزایش حجم خدمات و سرویس‌های ویدئومحور، دیگر شبکه مسی پاسخگوی نیاز مشترکان نیست. در شبکه‌های مسی، حداکثر سرعتی که می‌توانیم ارائه دهیم ۱۶ مگابیت بر ثانیه است و این میزان بسته به نزدیکی یا دوری مشترک از مرکز مخابراتی متغیر است. به همین دلیل، امروز ناگزیر به مهاجرت به سمت فیبر نوری هستیم.»

او همچنین به چالش‌های شبکه موبایل اشاره کرد و گفت: «در کشور ما توسعه موبایل به دلیل سهولت و سرعت بیشتر، از توسعه ارتباطات ثابت پیشی گرفته است. این در حالی است که در جهان، حدود ۷۰ درصد خدمات بر روی شبکه ثابت و تنها ۳۰ درصد روی شبکه موبایل ارائه می‌شود، اما در ایران این آمار برعکس است.»

برنامه‌های آینده برای توسعه زیرساخت‌ها

جعفرپور با اشاره به اقدامات آتی شرکت افزود: «حفظ جایگاه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و خدمات است. رویکرد اصلی ما گسترش شبکه فیبر نوری، بهبود کیفیت خدمات و ارائه سرویس‌های جدید است. این اقدامات نه تنها کیفیت ارتباطات ثابت را بهبود می‌بخشد، بلکه فشار ترافیکی روی شبکه موبایل را نیز کاهش می‌دهد.»

او گفت: «برای حفظ و ارتقای جایگاه شرکت، باید توسعه ارتباطات ثابت و فیبر نوری را به‌طور جدی پیگیری کنیم. این رویکرد به مردم کمک می‌کند تا هم در حالت ثابت و هم در حالت جابجایی، از خدمات اینترنتی با کیفیت بالا بهره‌مند شوند.»

 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در ادامه برنامه تلویزیونی «صف اول» درباره روند توسعه فیبر نوری در کشور گفت:  «جا داشت که ما سال‌ها پیش این پروژه را آغاز کنیم. هرچند شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۹۶ این پروژه را شروع کرد، اما به دلیل رشد اقتصادی پایین، این کار با سرعت کمی پیش می‌رفت. از سال ۱۴۰۰ به صورت جدی به این موضوع پرداخته شد و در دولت فعلی نیز برنامه‌های جامع و حمایت‌های ویژه‌ای از سوی وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است. جلسات متعددی نیز در این حوزه با وزارتخانه برگزار شده که به راهبری بهتر توسعه کمک کرده است.»

وضعیت فعلی اتصال فیبر نوری در کشور

او در خصوص وضعیت فعلی اتصال فیبر نوری اظهار داشت:«امروز قابلیت اتصال حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد، اما تعداد اتصالات واقعی به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک می‌رسد. این عدد هنوز به یک میلیون نرسیده است. در برنامه هفتم توسعه، هدف‌گذاری برای ایجاد ۲۰ میلیون اتصال در نظر گرفته شده و ما امیدواریم تا پایان این برنامه این عدد محقق شود.»

جعفرپور افزود:«شرکت مخابرات ایران تاکنون نزدیک به ۵۵۰ هزار اتصال واقعی داشته و برنامه‌ریزی شده تا این رقم به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. این توسعه شامل مشترکان خانگی و کسب‌وکارها خواهد بود.»

عدالت ارتباطی در توسعه فیبر نوری

مدیرعامل مخابرات در پاسخ به پرسشی درباره عدالت ارتباطی در توسعه فیبر نوری گفت: «توسعه فیبر نوری باید مبتنی بر تقاضا باشد. در مناطقی با تراکم جمعیتی بالا و نیاز بیشتر، سرمایه‌گذاری‌ها اولویت دارند. در مناطق کم‌تراکم، پوشش اینترنت از طریق شبکه‌های موبایل انجام خواهد شد. البته شرکت مخابرات همواره توسعه ارتباطات مبتنی بر عدالت را در دستور کار خود داشته و اتصال روستاها به شبکه مخابراتی کشور نیز در حال انجام است.»

او تأکید کرد:«امروز ۴۸ هزار روستا به شبکه مخابراتی متصل هستند که در ۲۷ هزار روستا خدمات تلفن ثابت نیز ارائه می‌شود. اتصال سایر روستاها نیز از طریق سایت‌های موبایل در حال انجام است. جلسات منظم هفتگی با نمایندگان مجلس و وزارت ارتباطات برگزار می‌شود تا برنامه‌های اتصال روستاها بررسی و مشکلات مطرح شود.»

چالش‌ها و برنامه‌های آینده

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: «شرکت مخابرات در چهار شهر کشور به‌طور همزمان پروژه توسعه فیبر نوری را در دست اجرا دارد. با وجود چالش‌ها، برنامه‌های مدونی برای گسترش زیرساخت‌ها تدوین شده است. امیدواریم با همکاری وزارت ارتباطات و سایر نهادها، توسعه فیبر نوری به‌طور گسترده در کشور محقق شود و کیفیت خدمات برای تمام اقشار بهبود یابد.»

 تعرفه‌ها و تأثیر آن بر کیفیت خدمات 

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در خصوص تعرفه‌ها و تأثیر آن بر کیفیت خدمات اظهار داشت: «در حوزه ارائه کالا و خدمات، یک اصل اساسی وجود دارد و آن این است که اگر کالا یا خدماتی زیر قیمت تمام‌شده عرضه شود، در بلندمدت یا ارائه خدمات متوقف خواهد شد یا کیفیت آن به شدت افت می‌کند. امروز شاهد هستیم که خدمات مخابراتی در کشور پایین‌تر از قیمت تمام‌شده ارائه می‌شود. به همین دلیل، پیش از آنکه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور دچار بحران جدی شود، باید راهکاری برای این مسئله اندیشیده شود.»

وی ادامه داد: «متناسب‌سازی تعرفه‌ها یکی از راهکارهای اساسی است که باید اجرایی شود. این مسئله حتی باید مطالبه مشترکان نیز باشد، زیرا ارتقای کیفیت خدمات تنها با سرمایه‌گذاری جدید امکان‌پذیر است. متأسفانه در حال حاضر درآمد و هزینه در بسیاری از اپراتورها سر به سر است و حتی برخی از آن‌ها زیان‌ده هستند. این شرایط، صنعت آی‌سی‌تی کشور را از جذابیت برای سرمایه‌گذاری جدید دور کرده است.»

چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت آی‌سی‌تی

مدیرعامل مخابرات با اشاره به مشکلات جذب سرمایه‌گذاری گفت: «سرمایه‌گذاران به دنبال بازگشت سرمایه در زمان منطقی هستند، اما در شرایط فعلی، بازگشت سرمایه در این صنعت بسیار طولانی خواهد بود. این امر باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، صنعت آی‌سی‌تی را ترک کنند یا از ورود به آن خودداری کنند. به همین دلیل، جذابیت این حوزه برای سرمایه‌گذاری به شدت کاهش یافته است. با این حال، اپراتورهای مخابراتی نشان داده‌اند که سرمایه‌گذارانی صبور هستند. باوجود همه مشکلات، توسعه در این صنعت متوقف نشده است. اما رشد نیازمندی‌های جامعه به ارتباطات و فناوری اطلاعات، با رشد توسعه زیرساخت‌ها همخوانی ندارد.»

اهمیت ارتباطات در زندگی امروز

مدیرعامل مخابرات ایران با اشاره به وابستگی زندگی روزمره به ارتباطات افزود: «امروز همه شئون زندگی مردم از آموزش و سلامت گرفته تا کسب‌وکارها و صنایع بزرگ به شبکه‌های ارتباطی وابسته شده است. ظهور فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی نیز تأثیرات عمیقی بر این حوزه خواهد داشت. بنابراین، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی باید با نیازهای روز جامعه هماهنگ باشد.»

برنامه‌های توسعه‌ای مخابرات

وی در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده شرکت مخابرات گفت: «ما در برنامه هفتم توسعه متعهد به ایجاد پوشش ارتباطی برای ۷ میلیون کاربر جدید هستیم. این هدف تا پایان سال ۱۴۴۴ با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته محقق خواهد شد و شرکت مخابرات ایران همچنان به توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای کیفیت خدمات خود ادامه خواهد داد.»

 

برچسب‌ها: