شناسهٔ خبر: 73028494 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان خبر داد

همکاری شهرداری اصفهان و گروه مپنا برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و برقی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان از برگزاری جلسه‌ای مهم با حضور محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و برقی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید ساکت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای مهم با حضور شهردار اصفهان و محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا برای توسعه حمل‌ونقل ریلی و برقی اظهار کرد: این جلسه با حضور معاونان شهردار، مدیران شهری، هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی اصفهان و مدیران گروه تخصصی مپنا در شهر اصفهان برگزار شد.

وی در تشریح جزئیات این نشست افزود: در این جلسه که با هدف هماهنگی و تسریع در اجرای پروژه‌های کلان حوزه حمل‌ونقل برگزار شد، موضوعات متعددی از جمله تنفیذ قرارداد تجهیزات و ناوگان خط ۲ متروی اصفهان، موافقت‌نامه زود هنگام اولویت اول این خط، قرارداد تولید بار اول قطار پنج واگنه با برق بالاسری، خرید ناوگان اتوبوس برقی و توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این پروژه‌ها از اولویت‌های استراتژیک شهرداری اصفهان برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل‌ونقل ریلی با اشاره به اهمیت خط دو متروی اصفهان تصریح کرد: این خط با طولی بالغ‌بر ۲۵ کیلومتر از منطقه زینبیه آغاز شده و تا شهرستان خمینی‌شهر ادامه پیدا می‌کند، این خط دارای ۲۳ ایستگاه و یک دپو است و مسیر آن شامل حدود ۱۷ کیلومتر تونل دو خطه و ۸ کیلومتر تونل دوقلوی تک خطه می‌شود.

ساکت ادامه داد: قرارداد با گروه مپنا در این پروژه شامل خدمات طراحی، مهندسی، تأمین تجهیزات و قطعات یدکی، نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ناوگان، تأمین مالی و خدمات پس از فروش است؛ این قرارداد حیطه وسیعی از فعالیت‌ها از جمله برق، سیگنالینگ، پله‌برقی، آسانسور، تهویه، اطفای حریق و تأمین قطارها را در بر می‌گیرد و گروه مپنا به‌عنوان رهبر مشارکت و پیمانکار اصلی، نقش کلیدی در پیشبرد این پروژه ایفا می‌کند.

وی گفت: یکی از مصوبات مهم این جلسه، تشکیل کنسرسیوم بانکی برای گشایش ال‌سی بود که با قید فوریت از سوی شهرداری اصفهان و گروه مپنا پیگیری خواهد شد، همچنین کارگروهی با حضور نمایندگان دو مجموعه تشکیل می‌شود تا با رویکرد کنترل پروژه، برنامه‌ریزی‌ها تا حداکثر دی ۱۴۰۴ به نتیجه مؤثر برسد؛ در این مسیر معاونت مالی اقتصادی شهرداری اصفهان نقش مؤثر و محوری در این مسیر دارد و تاکنون اقدامات ویژه‌ای برای این گام مهم انجام شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل‌ونقل ریلی درباره موافقت‌نامه زودهنگام اولویت نخست خط دو متروی اصفهان توضیح داد: با توجه به پیچیدگی و گستردگی فرایندهای قرارداد اصلی، موافقت‌نامه‌ای برای تسریع در بهره‌برداری زودهنگام از بخشی از خط دو منعقد شده است؛ این بخش شامل حدود ۶ کیلومتر از مسیر است که با تکمیل زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای لازم، امکان بهره‌برداری آزمایشی از این خط فراهم می‌شود، البته در این جلسه تصمیمات ویژه‌ای برای تأمین تجهیزات و تسریع در نصب و راه‌اندازی این بخش گرفته شد.

ساکت با اشاره به همکاری‌های گسترده‌تر با گروه مپنا اظهار داشت: در حوزه توسعه زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی، برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰۰ جایگاه شارژ در شهر اصفهان با تسهیلگری شهرداری و تأمین متریال توسط مپنا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: تأمین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای سال جاری در دستور کار قرار گرفت که بررسی‌های کارشناسی آن در کمیته فنی شرکت اتوبوس‌رانی و تأمین مالی آن با همکاری معاونت مالی و اقتصادی شهرداری و گروه مپنا پیگیری می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان و رئیس هیئت مدیره سازمان حمل‌ونقل ریلی با اشاره به قرارداد تولید بار اول قطار پنج واگنه با برق بالاسری گفت: این قرارداد که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال پیگیری است، گامی مهم در راستای خودکفایی در تولید واگن‌ها و رام‌های قطار محسوب می‌شود.

ساکت تصریح کرد: شهرداری اصفهان متعهد شده است پیگیری‌های لازم را برای نهایی‌سازی این قرارداد انجام دهد تا شاهد تحقق این پروژه شاخص باشیم.

وی با ابراز خرسندی از نتایج این جلسه تأکید کرد: این نشست فرصت ارزشمندی برای تبادل نظر و برنامه‌ریزی میان شهرداری اصفهان و گروه مپنا فراهم کرد که امیدوارم با تسریع در اجرای این پروژه‌ها، شاهد تأثیرات مثبت آن‌ها در بهبود نظام حمل‌ونقل عمومی، توسعه ناوگان ریلی و برقی و در نهایت رفاه شهروندان باشیم.