سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،در میان صدها عنوانی که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه کرده، امسال یک نام بیش از دیگران به چشم آمد: «باغ کیانوش» کتابی از فرهاد حسنزاده، نویسنده توانای ادبیات کودک و نوجوان که سالهاست با قلمی ساده، صمیمی و درعینحال عمیق، ذهن نسل جدید را درگیر قصههایی میکند که هم با آنها زندگی میکنند و هم از آنها درس میگیرند.
«باغ کیانوش» داستان پسربچهای است که در دل فضای شهری، به باغی پناه میبرد که برای او فراتر از چند درخت و گل است؛ باغی که معنا، هویت، خیال و امنیت اوست. این کتاب، با نگاهی روانشناسانه اما بیتکلف، از دغدغههای کودکی میگوید که در جستوجوی آرامش، در جهانی پرهیاهو، یک گوشه خلوت برای رویاهایش پیدا میکند.
اما آنچه باعث شد این اثر در سال گذشته بیش از همیشه در معرض توجه قرار بگیرد، اقتباس سینمایی آن بود. فیلم «باغ کیانوش» به نویسندگی و کارگردانی رضا کشاورز حداد، محصول سال ۱۴۰۲، گامی مهم در سینمای کودک ایران بهشمار میآید؛ فیلمی که سعی کرده با حفظ حالوهوای لطیف و درونی داستان، آن را به زبان تصویر درآورد و همزمان مخاطب کودک و نوجوان را جذب کند.
در دورهای که سینمای کودک بیش از هر زمان دیگر به بازآفرینی نگاه خلاقانه نیاز دارد، اقتباس از متون ادبی میتواند پلی باشد میان ادبیات و تصویر؛ و باغ کیانوش نمونهای موفق از این مسیر است. فیلم، با بهرهگیری از فضای رئالیسم شاعرانه، شخصیتها و مکانهایی را خلق میکند که گرچه سادهاند، اما بهشدت در ذهن میمانند. بازی بازیگران کودک، طراحی صحنه، و لحن آرام فیلم، در کنار وفاداری به خط داستانی کتاب، باعث شده این اقتباس نهتنها نظر منتقدان را جلب کند، بلکه پیوند تازهای میان نسل جوان با کتاب برقرار نماید.
فروش بالای این کتاب در غرفه کانون پرورش فکری در نمایشگاه امسال، بیشک تنها حاصل محتوای درخشان آن نیست، بلکه بخشی از آن حاصل دیدهشدن دوباره کتاب بهواسطه فیلم است. بچهها و خانوادههایی که فیلم را دیدهاند، حالا علاقهمندند نسخه مکتوب قصه را هم بخوانند و این همان حلقهی مغفولی است که میان ادبیات و سینما باید تقویت شود.
از سوی دیگر، این تجربه موفق میتواند الگویی باشد برای دیگر ناشران و فیلمسازان، ادبیات کودک و نوجوان ایران سرشار از ظرفیتهایی است که با نگاهی هنرمندانه، میتواند در قالب آثار تصویری بازآفرینی شود. کانون پرورش فکری نیز اگر مسیر اقتباس را همچنان با دقت و کیفیت ادامه دهد، شاید بتواند موجی تازه در تولید محتوای فاخر برای کودکان بهوجود آورد؛ محتوایی که هم آموزنده باشد، هم سرگرمکننده، و هم محترم به ذهن و دنیای کودک.
در پایان، «باغ کیانوش» نهفقط یک کتاب یا فیلم، بلکه نماینده تلاشی است برای اینکه خیال، ادبیات و سینما در کنار هم، باغی بسازند برای رشد نسل آینده. باغی که هر کودک ایرانی بتواند زیر سایه درختانش، نفسی راحت بکشد.
∎