شناسهٔ خبر: 72791024 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

علیرضا رحیمی مدیر انتشارات سروش مطرح کرد؛

امسال در زمینه طراحی جلد کتاب‌های شکسپیر، رویکرد خلاقانه‌ای داشتیم

علیرضا رحیمی مدیر انتشارات سروش گفت:غرفه انتشارات سروش در نمایشگاه به‌طور ثابت طراحی شده و ساختاری دارد که هرساله از آن استفاده می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا علیرضا رحیمی مدیر انتشارات سروش درباره وضعیت چاپ کتاب‌های جدید این انتشارات گفت: اگر منظور از وضعیت این است که ما چگونه وارد نمایشگاه شدیم، باید بگویم سال گذشته حدود ۹۳ عنوان کتاب داشتیم که همه آن‌ها به نمایشگاه نرسید. اما تا پایان سال همه را آماده کردیم و به ۹۳ عنوان رساندیم. حدود ۱۵۰ عنوان کتاب تجدید چاپی هم داشتیم که بیشتر آن‌ها کتاب‌های پرفروش بودند، حتی برخی به چاپ‌های چهل، پنجاه و شصت رسیده بودند. این کتاب‌ها عمدتاً مربوط به سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بودند.

وی درباره کتاب‌های جدید نشر سروش برای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ توضیح داد: امسال تاکنون حدود ۶۳ یا ۶۴ عنوان کتاب آماده کردیم که برخی هنوز از چاپخانه خارج نشده‌اند، اما به زودی در نمایشگاه عرضه می‌شوند. پیش‌بینی می‌کنیم تعداد کتاب‌های چاپ اول ما تا پایان سال به ۱۵۵ تا ۲۰۰ عنوان برسد. این تعداد شامل کتاب‌های جدید و برخی از عناوین باقی‌مانده از سال گذشته است.در حوزه نمایشنامه نیز فعالیت قابل توجهی داشته‌ایم. سال گذشته مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های شکسپیر را منتشر کردیم که شامل ۲۷ عنوان بود. امسال نیز حدود چهار یا پنج نمایشنامه جدید از شکسپیر آماده کرده‌ایم که برخی تازه ترجمه شده‌اند و به زودی عرضه می‌شوند.در زمینه کتاب‌های کودک، مجموعه‌های آموزشی، داستانی و کتاب‌های فونیک را داریم. همچنین دو کتاب آموزشی برای پیمان‌سازی به کودکان طراحی کرده‌ایم که همراه با یک جشنواره مرتبط عرضه می‌شوند.

علیرضا رحیمی درمورد طراحی ثابت غرفه انتشارات سروش در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های اخیر توضیح داد: غرفه انتشارات سروش در نمایشگاه به‌طور ثابت طراحی شده و ساختاری دارد که هرساله از آن استفاده می‌کنیم. این طراحی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. ما به عنوان یک شرکت دولتی وابسته به صدا و سیما نمی‌توانیم از سازمان مادر کمک مالی دریافت کنیم و باید خودمان درآمدزایی کنیم.یکی از چالش‌های ما حضور در نمایشگاه کتاب است که در بدترین زمان ممکن برگزار می‌شود. همزمان با نمایشگاه، مجمع عمومی، بازرسی و پاسخگویی به نهادهای نظارتی را داریم که کار ما را پیچیده می‌کند. اما با این وجود، سعی می‌کنیم حضور مرتب و باکیفیتی داشته باشیم.

سروش همواره با غرفه‌ای ثابت در نمایشگاه شرکت می‌کند. این غرفه طوری طراحی شده که دور ریختنی نباشد. سه سال است از آن استفاده می‌کنیم و امیدواریم تا ده سال هم قابل استفاده باشد. این رویکرد باعث می‌شود هزینه‌های ما کاهش یابد.

به‌عنوان یک شرکت وابسته به صدا و سیما، سروش نمی‌تواند کمک‌های مالی زیادی از سازمان مادر دریافت کند و باید خودش درآمدزایی کند. اما عرصه کتاب، عرصه کسب‌وکار به آن معنا نیست و ما باید با کمترین هزینه‌ها به فعالیت ادامه دهیم. این یعنی مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها باید بدون افت کیفیت باشد.

وی درباره طراحی جلد کتاب‌های این نشر و استفاده از یونیفرم خاص در این انتشارات گفت: در زمینه طراحی جلد کتاب‌های شکسپیر، امسال رویکرد خلاقانه‌ای داشتیم. البته من همیشه با طراحی جلدهای خودمان کمی مشکل دارم و فکر می‌کنم می‌تواند بهتر باشد، اما هنر دوستان ما باعث شده که این طراحی‌ها خاص و متفاوت باشد.در نهایت، سیاست ما این است که یونیفورم (قطع و صفحه‌آرایی یکسان) برای همه کتاب‌ها نداشته باشیم، اما برای مجموعه‌های خاص این کار را انجام می‌دهیم. امیدواریم امسال هم بتوانیم با کیفیت بالا در نمایشگاه حضور داشته باشیم.