شناسهٔ خبر: 72622844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقاطع غیر همسطح «زهک»، پیوندی بین توسعه منطقه‌ای و ایمنی جاده‌ها 

زاهدان- ایرنا- تقاطع غیرهمسطح «زهک» به‌عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی سیستان و بلوچستان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد؛ طرحی که با هدف تسهیل عبور و مرور، رفع نقاط حادثه‌خیز، کاهش تصادفات و تقویت توسعه‌ منطقه‌ای کلید خورد و اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت راهبردی خود و نزدیکی به مرزهای افغانستان و پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار است، این استان به‌عنوان دروازه‌ای برای اتصال ایران به کشورهای آسیای مرکزی و هند، نقش کلیدی در انتقال کالا و توسعه روابط تجاری بین‌المللی ایفا می‌کند.

از طرفی چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در این استان ظرفیت بالایی برای جابه‌جایی کالا و جذب سرمایه‌های خارجی دارد به همین دلیل پروژه‌ ساخت تقاطع‌ غیر همسطح «عطاء محمد زهک» در شمال استان برای تسهیل حمل‌ و نقل کالا و بهبود جریان تجاری در محور چابهار - میلک در دستور کار قرار گرفت.
شهر زهک که در مسیر محور چابهار - میلک (از توابع شهرستان هیرمند) قرار دارد یکی از مراکز تجاری و ارتباطی مهم در استان سیستان و بلوچستان به‌شمار می رود، این شهر به‌دلیل عبور روزانه تعداد زیادی از کامیون‌ها و وسایل نقلیه سنگین با مشکلات جدی ترافیکی مواجه است که باعث کندی فرآیندهای تجاری و کاهش کارایی حمل‌ و نقل در این محور و تاثیر نامطلوب بر توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.
برای رفع این مشکل، ساخت تقاطع‌های غیر همسطح مسیرهای ارتباطی زابل- زهک و محمدآباد - میلک(محدوده روستای عطاء محمد) سال ۱۴۰۲ در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت و این پروژه در این روزها مراحل پایانی ساخت را طی می کند.

تقاطع غیر همسطح «زهک»، پیوندی بین توسعه منطقه‌ای و ایمنی جاده‌ها 

این تقاطع‌ها با جدا کردن مسیرهای مختلف تردد باعث کاهش زمان توقف وسایل نقلیه، جلوگیری از تصادف و تسهیل عبور و مرور به‌ویژه در مسیرهایی که تردد خودروهای سنگین زیاد است می‌شود.
همچنین این پروژه می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش زمان حمل‌ و نقل کالا و افزایش ظرفیت جاده‌های شمال استان ایفا کند که در نهایت موجب تسهیل تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به دیگر نقاط کشور و کشورهای همسایه می‌شود.
یکی دیگر از مزایای این تقاطع‌ها، افزایش ایمنی تردد جاده ای و کاهش تصادف است؛ این ویژگی به‌ویژه در محورهای پرترافیک و ترانزیتی بسیار اهمیت دارد چرا که تصادف های جاده‌ای می‌تواند علاوه بر به‌خطر انداختن جان انسان‌ها، باعث اختلال در روند تجارت و حمل‌ونقل شوند.
یکی از اهداف اصلی توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای در محور چابهار - میلک، تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، پاکستان و هند است؛ با بهبود دسترسی‌ها و کاهش زمان تردد، فرآیند حمل‌ و نقل کالا تسهیل شده و صادرات و واردات کالا از طریق بندر چابهار و سایر بنادر کشور افزایش می‌یابد.

به گفته کارشناسان، این موضوع موجب تقویت روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه و حتی بازارهای جهانی می‌شود که در این رهگذر تقاطع‌های غیر هم‌سطح عطاء محمد زهک در کنار سایر پروژه های بزرگراهی با افزایش سرعت عبور کامیون‌های ترانزیتی، نقش بسیار مهمی در تسهیل حمل‌ و نقل کالا ایفا می‌کنند.
در مجموع با ایجاد زیرساخت‌های مناسب حمل‌ و نقل نظیر این پروژه و بزرگراه‌ها علاوه بر تسهیل در حمل‌ و نقل، کاهش مشکلات ترافیکی، رونق کسب‌ و کارها و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، می‌توان استان سیستان و بلوچستان را به‌عنوان یک منطقه جذاب برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر داخلی و خارجی مطرح کرد.

تقاطع غیر همسطح «زهک»، پیوندی بین توسعه منطقه‌ای و ایمنی جاده‌ها 

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مراحل نهایی ساخت تقاطع غیرهمسطح عطاء محمد زهک، اعلام کرد: این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد و به‌زودی تکمیل خواهد شد.

مهدی پارسی ادامه داد: این پروژه مهم عمرانی استان با وجود بدهی به پیمانکار، بی وقفه در حال اجراست و امیدواریم قبل از پایان اردیبهشت جاری به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت این پروژه مهم راهسازی با ۲ دهانه ۲۲ متری ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: روستای عطاء محمد زهک که این تقاطع غیر همسطح در ورودی آن ساخته می‌شود در مسیر مرز میلک به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی اقتصادی کشور قرار دارد و از نقش مهمی در ترانزیت محور شرقی کشور، گسترش تجارت بین ایران و افغانستان و توسعه اقتصادی استان برخوردار است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: اجرای پروژه تقاطع غیر همسطح زهک با بهبود ایمنی و تسهیل تردد به رونق اقتصادی و توسعه منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

پارسی تصریح کرد: این اداره کل با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، کارگاه‌های راهسازی را به‌صورت شبانه‌روزی و حتی در ایام تعطیل فعال نگه داشته است تا پروژه‌های عمرانی در موعد مقرر به بهره‌برداری برسند،

وی تاکید کرد: این تلاش‌ها در راستای توسعه هر چه سریعتر زیرساخت‌های حمل‌ و نقل و بهبود خدمت‌رسانی به مردم استان انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، ساخت تقاطع غیر همسطح مسیرهای ارتباطی زابل- زهک و محمدآباد- میلک (محدوده روستای عطاء محمد) از تیر سال ۱۴۰۲ آغاز شد؛ میزان پیشرفت این پروژه در اواسط فروردین امسال حدود ۸۵ درصد اعلام شد.