شناسهٔ خبر: 72496397 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گسترش مدارس خورشیدی با مشارکت خیرین در کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: در حال حاضر ۲۳ مدرسه در کشور با کمک خیرین مجهز به صفحات خورشیدی شده و وارد مدار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداسیما، در خصوص مدارس مجهز به صفحات خورشیدی در کشور گفت: با توجه به اینکه پشت‌بام مدارس ظرفیت بسیار مناسبی برای نصب نیروگاه خورشیدی دارد، تلاش شده است تا از این فضا استفاده شود. در حال حاضر ۲۳ مدرسه در کشور با کمک خیرین مجهز به صفحات خورشیدی شده و وارد مدار شده‌اند تا از این طریق بخشی از برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. همچنین برای تجهیز بیشتر مدارس کشور به این تجهیزات، ۵۴ طرح در سطح کشور طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در حوزه تجهیز مدارس به صفحات خورشیدی، خیرین پیشتاز بوده‌اند و زمانی که هنوز جریان تبلیغاتی در این حوزه صورت نگرفته بود، اقدام به تجهیز مدارس دولتی به صفحات خورشیدی کردند.

خان‌محمدی با اشاره به اجرای یک طرح برای تجهیز ۲۵۰۰ مدرسه در استان اصفهان به صفحات خورشیدی اظهار کرد: شهر اصفهان با ارائه طرحی تصمیم دارد تا پایان سال، این ۲۵۰۰ مدرسه خیرساز را به صفحات خورشیدی مجهز کند. همچنین در اصفهان، در یک حیاط بزرگ با مشارکت خیرین و بسیج، یک نیروگاه ۲۰۰ کیلوواتی نیز در حال تولید برق است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: یکی از روش‌های مشارکت مالی مردم در حوزه مدارس، نصب نیروگاه‌های خورشیدی در پشت‌بام مدارس است که با تأمین مالی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی در پشت‌بام مدارس ایجاد کرد. مدارس مجهز به صفحات خورشیدی به‌عنوان نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس شناخته می‌شوند و با تجهیز مدارس شبانه‌روزی به این صفحات، می‌توان تا ۲۰ کیلووات ساعت برق تولید کرد.

وی افزود: براساس تفاهم‌نامه موجود با سازمان انرژی‌های پاک، برق تولیدی این مدارس به‌صورت حمایتی (یعنی یک‌ونیم برابر گران‌تر از برق تولیدکننده‌های دیگر) خریداری می‌شود.

خان‌محمدی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در مدارس گفت: در تلاشیم تا با تصویب یک آیین‌نامه در این خصوص، مدارس در حال ساخت و نوساز موظف به نصب صفحات خورشیدی در پشت‌بام باشند تا مدارس تحویلی به‌عنوان یک نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس شناخته شوند. همچنین اجرای این طرح در مدارس، علاوه بر کمک به حل بخشی از ناترازی انرژی برق در کشور، با آشنا کردن دانش‌آموزان با فرآیند تولید برق از این طریق، می‌تواند به صرفه‌جویی در حوزه انرژی منجر شود. ­