شناسهٔ خبر: 72461678 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

تغییر نگرش معلمان، کلید موفقیت طرح اصلاح روش‌های آموزش

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش محوری معلمان در اجرای طرح «اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری»، گفت: حرکت به سمت یادگیری فعال و مشارکتی نیازمند توافق جمعی معلمان و توانمندسازی آنها از طریق تجربه زیسته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آنا، نشست تبیینی با حضور رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، و جمعی از همکاران معاونت آموزش ابتدایی شهر تهران به‌عنوان دبیرخانه کشوری طرح «اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری» در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در این نشست با تأکید بر نقش کلیدی تغییر نگرش معلمان در موفقیت طرح، اظهار داشت: هدف اصلی ما این است که معلمان به جای روش‌های سنتی، به سمت یادگیری فعال و مشارکتی حرکت کنند. مهم‌ترین عامل موفقیت این برنامه، ایجاد توافق جمعی بین معلمان درباره ضرورت تحول در کلاس‌درس است.

وی یادآور شد: توانمندسازی واقعی معلمان در گرو تجربه زیسته آنهاست؛ همان‌گونه که انتظار داریم معلمان در کلاس، دانش‌آموزان را فعال کنند، خود آنها نیز باید در جریان یادگیری فعال و درگیر باشند.

معاون آموزش ابتدایی کشور، کارِگروهی را راهبردی مؤثر در کلاس‌های پرجمعیت دانست و افزود: تجربه نشان داده است که با گروه‌بندی دانش‌آموزان و نقش‌آفرینی فعال معلم به‌عنوان تسهیل‌گر، فرایند یادگیری اثربخش‌تر و پایدارتر خواهد بود.

حکیم‌زاده همچنین بر نقش تسهیل‌گری سرگروه‌ها و لزوم طراحی نظامی برای رصد مستمر مشارکت معلمان و گروه‌ها تأکید کرد و گفت: با ایجاد سازوکارهایی، چون آمار روزانه محتوا‌های بارگذاری‌شده، بازخورد‌های معنادار، و انتخاب آثار برتر در سطوح منطقه‌ای و کشوری می‌توان فرآیند یادگیری مشارکتی را تقویت کرد.

معاون وزیر در ادامه تصریح کرد: سازوکارهایی، چون مخزن یادگیری باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مشارکت همه معلمان را به‌صورت واقعی و فعالانه رقم بزند. محتوا‌هایی که توسط خود معلمان تولید می‌شود، بسیار ارزشمندتر از محتوا‌های آماده است؛ زیرا معلمی که تولید می‌کند، به‌طور کامل موضوع را درک کرده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش فاصله بین برنامه‌ریزی و اجرا، باید به دنبال راه‌هایی باشیم که معلمان به‌صورت عملی در جریان تغییر قرار گیرند و افزود: هرچند فضای مجازی امکان تعامل گسترده را فراهم می‌کند، اما ارتباط حضوری با معلمان در قالب کارگاه‌ها و جلسات رو در رو، تأثیر بیشتری در نهادینه‌سازی این تغییرات دارد.

در پایان، حکیم‌زاده با ابراز امیدواری نسبت به اجرای موفق این طرح گفت: با همراهی همکاران توانمند در شهر تهران به‌عنوان دبیرخانه طرح، می‌توانیم این تجربه را به کل کشور تعمیم دهیم. آنچه به‌دنبال آن هستیم، نه صرفاً تغییر یک روش، بلکه ایجاد فضایی است که در آن دانش‌آموزان دیده شوند، نقش‌آفرینی کنند و احساس ارزشمندی داشته باشند؛ چرا که این امر یکی از مسیر‌های مؤثر در تحقق تربیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/