شناسهٔ خبر: 72444882 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

ماشین‌های برقی در ایران: آینده‌ای روشن یا دردسری تازه؟

صاحب‌خبر - ماشین‌های برقی در ایران به‌تدریج وارد فاز توجه عمومی و سیاست‌گذاری‌های کلان شده‌اند. اما آیا واقعاً این خودروها آینده‌ای روشن برای حمل‌ونقل کشور رقم می‌زنند یا در بستر فعلی زیرساختی، اقتصادی و سیاسی، تنها به یک دردسر جدید تبدیل خواهند شد؟ با افزایش جهانی تمایل به کاهش آلاینده‌ها و سوخت‌های فسیلی، خودروهای برقی به نماد آینده‌نگری و پایداری تبدیل شده‌اند. اما در ایران، با چالش‌هایی متفاوت مواجه هستند. فهرست مطالب چالش‌ها و فرصت‌های ماشین‌های برقی در ایران نبود زیرساخت مناسب شارژ هزینه‌های بالای واردات و تولید داخلی مشکلات گمرکی و مجوزها چالش تأمین برق در کشور فرصت‌هایی برای تحول مثبت کاهش آلودگی هوا کاهش هزینه سوخت توسعه صنعت باتری و انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت‌های دولتی: واقعیت یا شعار؟ نقش خودروسازان داخلی در آینده ماشین‌های برقی در ایران آیا ماشین‌های برقی در ایران آینده دارند؟ نتیجه‌گیری چالش‌ها و فرصت‌های ماشین‌های برقی در ایران نبود زیرساخت مناسب شارژ یکی از اساسی‌ترین موانع گسترش ماشین‌های برقی در ایران، کمبود ایستگاه‌های شارژ سریع و عمومی است. در حال حاضر، بخش عمده‌ای از کشور حتی یک ایستگاه شارژ استاندارد ندارد. این امر، استفاده روزمره از خودروهای برقی را برای بسیاری غیرممکن می‌سازد. هزینه‌های بالای واردات و تولید داخلی با وجود ممنوعیت‌های وارداتی، هزینه تولید ماشین برقی در داخل نیز بسیار بالاست. فناوری‌های مورد نیاز، باتری‌های لیتیومی، و قطعات الکترونیکی هنوز در داخل کشور به تولید انبوه نرسیده‌اند. مشکلات گمرکی و مجوزها واردات محدود خودروهای برقی نیازمند مجوزهای خاص و فرآیندهای زمان‌بر است. همین موضوع باعث شده خودروهای وارداتی قیمتی بسیار بالاتر از بازار جهانی داشته باشند. چالش تأمین برق در کشور در حالی که ماشین‌های برقی مصرف سوخت فسیلی ندارند، اما در کشورهایی مانند ایران که با بحران تولید و مصرف برق مواجه هستند، توسعه ناگهانی این خودروها ممکن است بار اضافی بر شبکه برق وارد کند. فرصت‌هایی برای تحول مثبت کاهش آلودگی هوا در شهرهایی مانند تهران، مشهد و اهواز که آلودگی هوا یک معضل همیشگی است، استفاده از خودروهای برقی می‌تواند نقش بزرگی در بهبود کیفیت زندگی ایفا کند. کاهش هزینه سوخت هزینه شارژ یک خودروی برقی در مقایسه با سوخت بنزینی به‌مراتب کمتر است. در بلندمدت این موضوع می‌تواند به صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های مصرف‌کنندگان منجر شود. توسعه صنعت باتری و انرژی‌های تجدیدپذیر نیاز به باتری‌های لیتیومی و انرژی خورشیدی، می‌تواند زمینه‌ساز توسعه صنایع نوپا و اشتغال‌زا در کشور شود. همچنین این حرکت می‌تواند ایران را در مسیر استقلال انرژی قرار دهد. بیشتر بخوانید خطر از بیخ گوش بازار خودرو ایران گذشت؛ تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی در 1404 تغییری نکرد آلفا رومئو جونیور، کراس اوور کامپکت برقی به‌زودی در ایران + عکس و مشخصات تغییرات حقوق ورودی خودروهای وارداتی در سال 1404 مجوز ورود این 4 خودرو برقی به ناوگان تاکسیرانی کشور صادر شد حمایت‌های دولتی: واقعیت یا شعار؟ طی سال‌های اخیر، دولت ایران بارها از لزوم توسعه خودروهای برقی سخن گفته است. اما این حمایت‌ها بیشتر در حد طرح‌های آزمایشی باقی مانده‌اند. هنوز برنامه‌ای منسجم برای حمایت از مصرف‌کننده، توسعه زیرساخت، یا تسهیل واردات در مقیاس گسترده ارائه نشده است. نقش خودروسازان داخلی در آینده ماشین‌های برقی در ایران شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های اخیر وعده‌هایی مبنی بر عرضه خودروهای برقی داده‌اند. با این حال، اغلب این پروژه‌ها در مراحل اولیه یا آزمایشی متوقف شده‌اند. ورود واقعی این برندها به بازار خودروهای برقی، نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و انتقال فناوری است. آیا ماشین‌های برقی در ایران آینده دارند؟ پاسخ این سؤال وابسته به چند عامل کلیدی است: توسعه سریع زیرساخت شارژ کاهش موانع قانونی و گمرکی سرمایه‌گذاری واقعی در فناوری باتری حمایت مالی و تسهیلات برای مصرف‌کنندگان در صورتی که این مؤلفه‌ها به‌درستی مدیریت شوند، ماشین‌های برقی می‌توانند آینده‌ای روشن و پایدار برای کشور ما رقم بزنند. در غیر این صورت، به یک پروژه ناکام دیگر تبدیل خواهند شد. نتیجه‌گیری ماشین‌های برقی در ایران، هم فرصتی بی‌نظیر برای تحول حمل‌ونقل و محیط زیست کشور هستند و هم درگیر چالش‌هایی پیچیده و ساختاری. تصمیم‌گیری دقیق، اجرای جدی، و تغییر نگرش از «شعار» به «عمل» می‌تواند ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد.