به گزارش خبرنگار آنا، نشست خبری بیست و ششمین همایش آموزش پزشکی و هجدهمین جشنواره شهید مطهری ظهر امروز (شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۴) در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست، گفت: همایش آموزش پزشکی روز چهارشنبه و پنج شنبه، سوم و چهارم اردیبهشت با عنوان آموزش پزشکی در عصر هوش مصنوعی در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.
وی افزود: محورهای همایش شامل جذب استاد و دانشجو، مهارتهای تاب آوری و حمایت روانی دانشجو و مدیریت کلاسهای پرجمعیت به صورت آموزش فعال و حرکت از آموزشهای سنتی به مهارتهای نوین است.
وی با بیان اینکه بحث تحول آموزش پزشکی همواره مورد توجه قرار گرفته است؛ تاکید کرد: بحث تحول آموزش پزشکی و مباحث ۶ وجهی و تعالی و بهره وری را بررسی کردهایم و به مرور فعالیت کارگروهها اقدام کردیم و در نهایت به ده محور رسیدیم.
به گفته حسینی حفظ کیفیت، عدالت و تسهیل گیری شاخص برنامههای ده گانه آموزش پزشکی است، بر این اساس فرایند بین المللی سازی و اعتبار بخشی دانشگاه ها، تحول در آموزش علوم غیربالینی برای دستیابی به روشهای نوین و ارتقای اخلاق پزشکی، توسعه فناوریهای نوین و هوشمندسازی در آموزش پزشکی، بازنگری برنامههای پزشکی در علوم پایه، مرجعیت علمی و آینده نگری و ارزیابی و نظارت تاثیر بر پیامد و توسعه رشتههای پزشکی و مرجعیت علمی جزء این برنامه ده گانه است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش رفتارهای خودآسیب رسان در بین دستیاران گفت: بخشنامهای در بهمن ۱۴۰۳ به دانشگاهها ابلاغ و از روسای دانشگاهها تقاضا شد تا کمیتهای برای کاهش رفتارهای خود آسیب رسان راه اندازی شود. بر این اساس، بررسی مسائل افسردگی و روحی و روانی جزء برنامههای کمیته است تا چالش موجود را ظرف ماههای آینده به حداقل یا صفر برسانیم و از آنجایی که برخی از مشکلات اقتصادی و بعضی دیگر خانوادگی و شخصی با متناسب با مشکلات دستیاری است مورد بررسی قرار میگیرد تا چاره سازی شود.
حسینی افزود: دانشگاه تبریز گزارش عملکرد فوق العادهای را در این زمینه مطالعه کرده و ۲۰ روش آسیب شناسی را بررسی کرده و به معاونتهای مختلف ارجاع داده است.
وی با اشاره به راه اندازی کمیته کشوری کاهش آسیب به خود گفت: گزارش دانشگاهها به صورت مرتب مرور میشوند و پیشنهادات مورد بررسی قرار میگیرند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به چالشهای افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی و بودجههای ۲۰ درصدی مجلس برای جبران مسئله گفت: تعداد کم امکانات و خدمات و استادان و شلوغی فضای کلاس در دانشگاههای علوم پزشکی باعث شد تا مطالبه ۳۷ هزار میلیاردی را داشته باشیم، اما با وجود درخواستهای مکرر هنوز هیچ مبلغی به وزارت بهداشت پرداخت نشده است و مجلس باید به فکر این مسئله باشد.
حسینی ادامه داد: بدهی دانشگاههای علوم پزشکی شامل ۱۰۰ هزار میلیارد در حوزههای کادر انسانی، معوقات، غذا، تجهیزات، دارو و حتی فعالیتهای عمرانی است که مجموعا بدهیهای جاری را شامل میشود.
انتهای پیام/