شناسهٔ خبر: 72414264 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ناکامی FTC در تجزیه متا

پرونده ضد انحصار کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه متا، با تعریف نادرست بازار رسانه‌های اجتماعی و تمرکز بر خریدهای قدیمی اینستاگرام و واتس‌اپ، از پرداختن به منبع اصلی قدرت متا، یعنی اثرات شبکه‌ای، بازمانده‌است.

صاحب‌خبر -

پرونده ضد انحصار FTC علیه متا، به دلیل تعریف محدود و غیرواقعی بازار رسانه‌های اجتماعی، از هدف اصلی خود، یعنی مهار قدرت متا، دور افتاده است. FTC بازار را به‌عنوان «خدمات شبکه‌سازی اجتماعی شخصی» تعریف کرده که تنها شامل اپلیکیشن‌هایی برای اشتراک‌گذاری با دوستان و خانواده می‌شود و به‌طرز عجیبی، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را کنار گذاشته است.

این تعریف، با محدود کردن رقبا به اسنپ‌چت و شبکه ناشناخته MeWe، سهم بازار متا در آمریکا را 80 درصد نشان می‌دهد و به‌طور مصنوعی این شرکت را در جایگاه انحصاری قرار می‌دهد.

با این حال، این تعریف با واقعیت بازار همخوانی ندارد. متا با رقبای بزرگی مانند تیک‌تاک، یوتیوب، آی‌مسیج، ایکس و تلگرام رقابت می‌کند. داده‌های داخلی متا نشان داد که در زمان قطعی موقت تیک‌تاک در آمریکا، ترافیک فیس‌بوک و اینستاگرام افزایش یافت، که نشانه‌ای از رفتار واقعی کاربران و وجود بازاری گسترده‌تر است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در دادگاه اظهار داشت که تا پیش از این پرونده، حتی نام MeWe را نشنیده بود.

FTC بر خریدهای اینستاگرام و واتس‌اپ در بیش از یک دهه پیش تمرکز کرده و ادعا می‌کند که این اقدامات ضد رقابتی بودند. اما این رویکرد، منبع اصلی قدرت متا را نادیده می‌گیرد: اثرات شبکه‌ای. این اثرات، که با افزایش تعداد کاربران، ارزش یک پلتفرم را تقویت می‌کنند، به متا امکان داده تا فیس‌بوک را برای رشد اینستاگرام، و سپس زیرساخت‌های آن‌ها را برای گسترش واتس‌اپ با نزدیک به 3 میلیارد کاربر، به‌کار گیرد. متا اکنون از اینستاگرام برای توسعه Threads و ادغام ویژگی‌های مبتنی بر Llama در اپلیکیشن‌هایش استفاده می‌کند.

کارشناسان معتقدند که تجزیه متا، بدون رسیدگی به اثرات شبکه‌ای، رقابت پایداری ایجاد نخواهد کرد. راهکارهایی مانند امکان انتقال پروفایل‌ها یا لیست دوستان به پلتفرم‌های دیگر می‌تواند موثر باشد، اما اجرای آن با چالش‌های حریم خصوصی و نظارتی همراه است. با این حال، تقاضای کاربران برای چنین کنترلی، با توجه به استقبال از بلوسکی و پروتکل ActivityPub که متا Threads را به آن متصل کرده، مشهود است.

theverge در گزارشی نوشت: دادگاه FTC علیه متا ادامه دارد و ممکن است شواهد جدیدی علیه این شرکت ارائه شود. اما تاکنون، رویکرد دولت با واقعیت‌های صنعت رسانه‌های اجتماعی هم‌راستا نیست. در همین حال، رئیس FTC، اندرو فرگوسن، با طرح موضوع سانسور، سعی در جلب حمایت سیاسی دارد، به‌ویژه پس از پیروزی‌های اخیر دولت در پرونده‌های ضد انحصار علیه شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل است.

زاکربرگ طی سه روز شهادت در دادگاه واشنگتن، با سوالاتی درباره تلاش برای «خنثی‌سازی» رقبا مواجه شد، اما FTC هیچ اشاره‌ای به MeWe در بازجویی‌های خود نکرد. قاضی جیمز بوسبرگ ممکن است تعریف بازار FTC یا متا را نپذیرد و تعریف خود را ارائه دهد. شکست گوگل در پرونده انحصار فناوری تبلیغات، نشانه‌ای از تمایل قضات به حمایت از دولت در پرونده‌های فناوری است.

انتهای پیام/