شناسهٔ خبر: 72410321 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نه به تصادف/ زخم‌هایی که زندگی‌ها را ویران می‌کند

مشهد- ایرنا- آمارها حکایت از آن دارند که سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در ایران بر اثر تصادفات جان می‌بازند و دستکم ۶۰۰ هزار نفر بر اثر این سوانح مصدوم و مجروح می‌شوند، در این زمینه استان خراسان رضوی صاحب رتبه و جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است، علاوه بر جانباختگان شمار مصدومان نیز تکان دهنده است و شدت صدمات در برخی افراد زندگی‌شان را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،پویش «نه به تصادف» که با هدف پیشگیری از سوانح رانندگی مرگبار و مصدومیت های ناشی از آن در نوروز سال ۱۴۰۴ مطرح و آغاز شد، استمرار آن با توجه به آمارهای تکان دهنده از مرگ و میر و مجروحان سوانح ترافیکی در ایران مورد تاکید قرار دارد.

بر اساس گزارش های منتشره در نوروز امسال ۸۸۰ نفر بر اثر تصادفات در کشورمان جان باختند و همچنین ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مصدوم و مجروح شدند.

در این میان بیشترین آمار تلفات و مصدومیت ها به ترتیب در استان های کرمان، فارس و خراسان رضوی ثبت شده است.

اینکه هر خانواده ایرانی به نوعی داغدار تصادفات بوده، یک واقعیت تلخ است، بر طبق آمارها روزانه ۵۴ نفر در ایران بر اثر تصادف جان می‌بازند و تعداد زیادی هم بدین علت مجروح و مصدوم می‌شوند.

این در حالی است که مصدومانی که از تصادفات نجات یافته و جان سالم به در می برند، برخی از آنان تا آخر عمر به علت شدت جراحات و صدمات درگیر بیماری و ناتوانی های ناشی از مصدومیت هستند.

بر طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، حوادث رانندگی از شایع ترین علل آسیب ستون فقرات است، از این رو بی‌احتیاطی و کوچک‌ترین غفلت در رانندگی جدا از آمار بالای جانباختگان می‌تواند خطرات و آسیب‌های جدی را به بدن به ویژه در ناحیه جمجمه و ستون فقرات رقم بزند به گونه ای که این آسیب‌ها می‌تواند تا پایان عمر فرد را درگیر و زندگی او را مختل کند.

بیشتر بخوانید:

«نه به تصادف» در خراسان‌رضوی/ سوانح رانندگی روزانه ۵۴ قربانی می‌گیرد

نه به تصادف/ زخم‌هایی که زندگی‌ها را ویران می‌کند

بیش از ۲۰ هزار نفر در تصادفات نوروزی مصدوم شدند

رییس پلیس راهور فراجا در تاریخ ۱۶ فروردین ماه امسال با اعلام پایان طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۴ پس از ۲۱ روز گفت: در این مدت ۱۵ هزار و ۸۳۳ فقره تصادف جرحی در کشور ثبت شد که طی آن ۲۰ هزار و ۱۰۹ نفر مجروح شدند.

سردار سید تیمور حسینی افزود: در این مدت هشت هزار و ۵۷۲ فقره تصادف خسارتی نیز به وقوع پیوست. مجموع تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در این بازه به ۱۰۱ هزار و ۶۴۳ فقره رسید.

وی بیان کرد: از این تعداد ۷۳۸ فقره تصادف منجر به فوت بوده که این حوادث سبب جان باختن ۸۸۰ نفر از هموطنان شده است.

رییس پلیس راهور فراجا ادامه داد: استان کرمان با ۷۹ فوتی در صدر استان‌های پرتصادف قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استان‌های فارس با ۷۶ نفر، خراسان رضوی با ۶۰ نفر، سیستان و بلوچستان با ۵۶ نفر و خوزستان با ۵۱ نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ثبت هزار و ۵۰۰ مصدوم در تصادفات نوروزی خراسان‌رضوی

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: در نوروز امسال هزار و ۵۰۰ نفر در حوادث ترافیکی مصدوم شدند که این میزان مصدوم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲ درصد کاهش داشته است.

دکتر علی نقش افزود: این در حالی است که در این مدت ۶۶ نفر بر اثر تصادفات در خراسان رضوی جان باختند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

سوانح رانندگی مهمترین عامل آسیب نخاعی

استادیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که نرخ ابتلا به آسیب نخاعی در جهان ۸۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر در سال است، گفت: آسیب نخاعی سالانه حدود سه هزار نفر در ایران را درگیر می‌کند که این مسئله کیفیت زندگی فرد را از لحاظ جسمی، روحی و اجتماعی متأثر می‌سازد.

دکتر افسانه زینل‌زاده با بیان این که نرخ ابتلا به آسیب نخاع در جهان در مردان پنج برابر زنان اتفاق می‌افتد، افزود: ضربات مکانیکی مانند سوانح رانندگی، سقوط از ارتفاع، فعالیت های ورزشی و تفریحی به نخاع سبب ایجاد آسیب طناب نخاعی در فرد می‌شود.

وی ادامه داد: آسیب نخاعی منجر به اختلال در عملکرد سیستم اعصاب خودمختار، بی‌حسی و فلج شدن عضلات اندام‌های فوقانی و تحتانی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که در حال حاضر هیچ درمان استاندارد جراحی یا دارویی برای برگشت کامل آسیب نخاعی وجود ندارد، تاکید کرد: رانندگی کم خطر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و انجام اصول ایمنی در فعالیت‌های کاری و تفریحی می‌تواند تا حد بسیار زیادی احتمال بروز آسیب‌های نخاعی را کمتر کند.

نه به تصادف/ زخم‌هایی که زندگی‌ها را ویران می‌کند

آثار جبران ناپذیر تصادفات جاده‌ای بر بدن

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آثار جبران ناپذیر تصادفات بر اندام‌های مختلف بدن گفت: یک تصادف ناخواسته، می‌تواند اثرات بالقوه‌ای بر زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی برای سال‌های باقیمانده عمر افراد داشته باشد.

دکتر علیرضا موسویان افزود: از جمله این اثرات عوارض جسمی است که آسیب‌های غیر قابل جبران اسکلتی، مغز و نخاع برای همیشه باقی می‌مانند و فرد را از جامعه اطراف جدا کرده و به فردی منزوی و معلول تبدیل می‌کند.

وی با بیان این که آسیب‌های مربوط به مچ پا در تصادفات از اهمیت ویژه ای برخوردار است ادامه داد: به دلیل بیومکانیک و نحوه عملکرد خاص پا و مچ پا، بعد از آسیب‌های شدید، هیچ وقت امکان برگرداندن پا به حالت سالم اولیه ممکن نیست به همین دلیل پیشگیری از آسیب و مراقبت از سلامت پا اهمیت فراوان دارد.

فوق تخصص جراحی پا و مچ پا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: شکستگی‌های پاشنه به عنوان استخوان محل وزن‌گذاری، با ناتوانی و درد همیشگی پا برای بیمار همراه خواهد بود. همینطور شکستگی استخوان تالوس یکی از آسیب های پر خطر دیگر مچ پا است.

وی آثار روانی را از دیگر اثرت تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و افزود: گاهی ضربه روحی یک اتفاق از نتایج قابل رؤیت آن بیشتر است. یک اختلال استرس پس از سانحه(pTSD)که بسیار شایع هست به راحتی و به شکل تأسف باری، فرد را از فردای حادثه به یک بیمار روان و با زندگی بسیار بی کیفیت تبدیل می‌کند.

موسویان ادامه داد: بهترین درمان کماکان پیشگیری از آسیب، نه به خستگی، نه به رانندگی طولانی، نه به عوامل مخدوش کننده توجه در رانندگی از جمله صحبت با موبایل، تماشای مناظر اطراف، تنظیم سیستم صوتی، خوردن و اشامیدن وغیر، رانندگی با سرعت مطمئنه و درنهایت نه به تصادف است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت توجه عمومی به پویش ملی " نه به تصادفات " اظهار کرد: توصیه می‌شود مردم قبل از شروع مسافرت به بررسی ایمنی مسافرت خود بپردازند و در نظر داشته باشند که هر کدام از تصمیماتشان شامل انتخاب مسیر و نحوه مسافرت، ساعات رانندگی، تعداد روزهای در جاده و غیره ، چقدر می‌تواند، آنها را به احتمال یک سانحه رانندگی نزدیک تر و یا برعکس محافظت کند و شاید به این شکل بتوانند انتخاب بهتر داشته و از بروز یک سانحه بالقوه پیشگیری کنند.

آسیب به سر از شایع‌ترین صدمات منجر به فوت و ناتوانی در تصادفات

فوق تخصص جراحی ستون فقرات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که آسیب به سر، یکی از شایع‌ترین صدمات منجر به فوت و ناتوانی در تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی است گفت: در تصادفات شهری، عمده‌ترین علت آسیب سر مربوط به موتورسواران است، در حالی که در تصادفات بین‌شهری، آسیب‌های سر و ستون فقرات در سرنشینان خودروها بیشتر مشاهده می‌شود.

آسیب به سر، یکی از شایع‌ترین صدمات منجر به فوت و ناتوانی در تصادفات جاده‌ای و حوادث ترافیکی است

دکتر امیر حسین حقیر با تاکید بر نقش مهم تجهیزات ایمنی در کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات افزود: استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و دوچرخه‌سواران ضروری است و در سرنشینان خودروها، بستن کمربند ایمنی و اطمینان از عملکرد صحیح «ایربگ» می‌تواند خطر آسیب‌های شدید به سر را کاهش دهد.

وی بیان کرد: همچنین توصیه می‌شود قبل از آغاز مسافرت‌ از عملکرد صحیح «ایربگها» اطمینان حاصل شود و از طرفی خودروی ایمنی برای مسافرت انتخاب شود.

نه به تصادف/ زخم‌هایی که زندگی‌ها را ویران می‌کند

پرهیز استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که میزان حواس‌پرتی رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، مشابه افرادی است که تحت تأثیر الکل قرار دارند و از این‌رو، پرهیز از استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، می‌تواند به کاهش تصادفات کمک کند.

دکتر علی حقیر افزود: با وجود استفاده از هندزفری و یا بلوتوث خودرو، باز هم میزان تمرکز افراد برای رانندگی و عکس‌العمل در لحظات حادثه ساز بسیار بسیار کاهش می‌یابد و از این رو رعایت هر چه بیشتر نکات ایمنی در این خصوص نیز گوشزد می‌شود.

توقف رانندگی در شرایط خواب آلودگی

فلوشیپ خواب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه می شود رانندگان در هنگام سفر نسبت به خواب و استراحت کافی در طول زمان سفر توجه کنند و به منظور پیشگیری از حوادث و تلفات جاده‌ای از رانندگی با وضعیت خواب‌آلودگی پرهیز کنند.

دکتر مهناز امینی افزود: خواب آلودگی در رانندگی خطراتی مانند اختلال در واکنش‌های سریع، افزایش ریسک تصادف و در نهایت نتایج تلخ و جبران‌ناپذیری برای راننده و تمامی سرنشینان به دنبال دارد، بنابراین پیشگیری از خواب آلودگی در رانندگی امری ضروری و حیاتی بوده است.

اهمیت تغذیه در طول رانندگی و سفر

متخصص تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه کم آبی بدن، موجب کاهش تمرکز و خواب آلودگی می‌شود، لذا افراد نسبت به نوشیدن مایعات کافی در طول سفر توجه داشته باشند.

دکتر سارا موحد افزود: رعایت برخی نکات تغذیه‌ای به منظور داشتن سفری ایمن‌تر ضروری است و یکی از مهمترین این نکات، تامین آب مورد نیاز بدن به میزان کافی در طول سفر است، چراکه کاهش تمرکز و خواب آلودگی ارتباط مستقیمی با کم آبی بدن دارد، لذا رانندگان حتما توجه داشته باشند که در هنگام مسافرت مایعات کافی دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین نظیر قهوه و چای باید به میزان کافی باشد، ادامه داد: میزان مصرف مجاز کافئین ۲۰۰ تا حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم در روز است و با توجه به اینکه یک فنجان چای حاوی حدود ۶۰ تا ۷۰ میلی گرم و یک شات قهوه دارای حدود ۹۰ تا ۱۱۰ میلی گرم کافئین است بنابراین مسافرین باید توجه داشته باشند که اگر چه مصرف کافئین می‌تواند، تا حدی از خواب آلودگی هنگام رانندگی جلوگیری کند، ولیکن مصرف زیاد آن منجر به بی‌قراری و افزایش ضربان قلب نیز می‌شود و در نتیجه توان رانندگی کاهش پیدا خواهد کرد.

متخصص تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر محدود کردن مصرف غذاهای چرب و سنگین در هنگام سفر تاکید کرد و گفت: توصیه می‌شود رانندگان قبل از رانندگی از مصرف غذاهای پُرچرب و سنگین حداقل به مدت ۲ ساعت اجتناب کنند، چون مصرف بیش از حد آن‌ها باعث نوسانات قند خون و در نتیجه کاهش توان رانندگی می‌شود.

موحد افزود: کاهش تصادفات همچنان به عنوان یک چالش و دغدغه‌ در سطح کلان مطرح است و امیدواریم با استفاده از حداکثر کارآیی ظرفیت های موجود در جهت کاهش حوادث و سوانح رانندگی بهره ببریم.