عبدالکریم جربزهدار، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برگزاری سیوششمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بیان کرد: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، ابتکار بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و بیش از هرچیز باید بر نقش فرهنگی این رویداد، تاکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بر میزان اثرگذاری اقتصادی آن برای ناشران، افزود: میزان تاثیرگذاری فرهنگی این رویداد، به محل برگزاری نمایشگاه بستگی زیادی دارد؛ بهعبارت دیگر آثار اقتصادی این رویداد، زمانی محقق میشود که نمایشگاه در مرکز شهر، یعنی مصلی برگزار شود نه در خارج از شهر، با دشواری و هزینههای رفتوآمد برای ناشران و مردم.
مدیر انتشارات اساطیر، با اشاره به وجه تعاملی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: بسیاری از مردم و کتابخوانها در طول برگزاری نمایشگاه، یکجا با تازههای نشر و کتابهای منتشر شده ۵ سال اخیر، آشنا میشوند؛ علاوه براین اجتماع ناشران برای مخاطبان، امتیاز محسوب میشود تا با فراغ بال، همه انواع کتاب را ببیند.
جربزهدار به دومین دسته از مخاطبان نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اشاره و بیان کرد: نمایشگاه کتاب تهران، برای بسیاری از بازدیدکنندگان، وجه تفریحی دارد، البته این وجه بسیار بسیار مهم است؛ چراکه این افراد، غیرمستقیم با دنیا و عظمت کتاب آشنا میشوند. از همین تماشاچیان، در بدبینانهترین حالت، درصد ناچیزی که البته برای دنیای کتاب و نشر مهم است، به آمار کتابخوانها اضافه خواهد شد؛ بنابراین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، نوعی باشگاه پرورش افکار است.
وی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بر اقتصاد نشر گفت: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، تاثیر درخورتوجهی بر اقتصاد نشر دارد. ناشران، معمولاً از نظر تولید و فروش، دچار چالش هستند؛ چون براساس قیمت تولید اما به قیمت دیروز میفروشند. علاوهبراین ناشران همیشه بهدلیل مسائل رکود بازار، مشکل نقدینگی دارند؛ بنابراین با توجه به اینکه نمایشگاه، نقدینگی ایجاد میکند، برای ناشران از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بهگفته مدیر انتشارات اساطیر، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، تزریق خون به رگهای نشر است.
جربزهدار درباره فروش مجازی ناشران در بخش مجازی نمایشگاه کتاب و ادامه سیاست همزمانی فروش مجازی و فیزیکی بیان کرد: امکان فروش مجازی، فکر خوبی بود؛ این شیوه باید تداورم پیدا کند؛ چراکه همه مردم، امکان حضور در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را ندارند؛ درحالی که فروش مجازی کتاب، امکان خرید در هر زمان را برای مخاطب فراهم کرده است.
وی با تاکید بر اهمیت بخش فروش مجازی کتاب بر گردش اقتصادی ناشران، بیان کرد: فروش مجازی، بخش ذاتی و ضروری نمایشگاه کتاب تهران محسوب میشود و این رویداد را تکمیل کرده است.
مدیر انتشارات اساطیر، درباره تجربه حضور در بخش مجازی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، گفت: از چند سال اخیر، انتشارات اساطیر بهدلایل مختلف، فقط در بخش مجازی نمایشگاه، حضور پیدا کرده است؛ در مجموع فروش حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب تهران، عرضه کتابهای ناشر به دو شیوه را فراهم میکند؛ بنابراین هرطور نگاه کنید، به نفع ناشر و کلّیت نمایشگاه تمام میشود و بر اقتصاد نشر نیز اثرگذار است.
جربزهدار ادامه داد: خریدهای مجازی مخاطبان، شاید از ۲۰ تا ۳۰ درصد به نفع ناشر باشد اما همین فضا، با توجه به اینکه امکان دسترسی برای جمعیت بیشتری از نقاط مختلف کشور را فراهم میکند، به نفع ناشر است و بهطور حتم باید فروش نمایشگاه را افزایش دهد.
وی با بیان این مطلب که ناشران حاضر در بخش مجازی بهطور طبیعی از فروش کمتری برخوردار خواهند بود، افزود: اصل فروش در بخش فیزیکی نمایشگاه محقق میشود؛ البته آن دسته از ناشران که در دو بخش حضور دارند، فروش مجازی در حکم بازوی موثر برای آنها قلمداد میشود.
∎