خبرگزاری آنا؛ در دنیای پویای امروز، ارتباطات مؤثر بهعنوان قلب تپنده هر سازمان و نهاد آموزشی شناخته میشود و موفقیت در این حوزه میتواند تأثیر عمیقی بر عملکرد کلی سازمان داشته باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان یکی از بزرگترین نهادهای آموزش عالی در ایران با چالشهای متعددی در زمینه ارتباطات مواجه است. با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه و حجم بالای اطلاعات و مخاطبان، نیاز به یک رویکرد نوین و کارآمد برای مدیریت ارتباطات احساس میشود.
در این راستا، هوش مصنوعی بهعنوان یک فناوری قدرتمند و نوظهور، توانایی متحول کردن شیوه ارتباطات را دارد و این پژوهش به دنبال ارائه مدلی است که بتواند این ظرفیت را در دانشگاه آزاد اسلامی به فعلیت برساند.
مدل طراحیشده در این پژوهش بهمنظور بهبود ارتباطات سازمانی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و بهرهبرداری بهینه از دادههای موجود، بر پایه الگوریتمهای پیچیده هوش مصنوعی استوار است؛ از جمله قابلیتهای این مدل میتوان تحلیل دادههای حجیم، پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین را نام برد.
این فناوریها به روابطعمومیها کمک میکنند تا اطلاعات مربوط به مخاطبان را به سرعت تجزیه و تحلیل کرده، بهموقع به بحرانها پاسخ دهند و ارتباطات خود را شخصیسازی کنند.
تحلیل دادههای حجیم به دانشگاه این امکان را میدهد تا از حجم وسیعی از اطلاعات نظیر ایمیلها، نظرات در شبکههای اجتماعی و نتایج نظرسنجیها، دادههای مفید و مرتبط را استخراج کند.
یکی از مزیتهای این مدل، توانایی پردازش زبان طبیعی است که تحلیل محتوای متنی و شناسایی احساسات و دغدغههای مخاطبان را ممکن میسازد، این قابلیت به روابط عمومیها اجازه میدهد تا نگرشها و احساسات عمومی را درباره دانشگاه شناسایی کرده و با استفاده از اطلاعات بهدستآمده، استراتژیهای ارتباطی خود را بهبود بخشند.
به علاوه، یادگیری ماشین به سیستم اجازه میدهد تا به مرور زمان بهتر عمل کرده و دقت پیشبینیها و تحلیلهای خود را افزایش دهد و این مدل بهخصوص در حوزه ارتباطات داخلی دانشگاه میتواند به بهبود چندین جنبه کلیدی کمک کند.
در پی اجرای طرح نوآورانه «طراحی مدلی برای بهبود ارتباطات سازمانی روابط عمومیها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی»، چگونگی استفاده از این مدل در شناسایی و مدیریت سریع بحرانها مورد توجه قرار گرفته است.
خبرنگار آنا در این راستا، گفتوگویی با عصمت شریفی سده، پژوهشگر علوم ارتباطات اجتماعی انجام داده است که مشروح این گپ و گفت در پی میآید:
هوش مصنوعی توانایی متحول کردن شیوه ارتباطات را دارد
آنا: هدف از انجام پژوهش با عنوان «طراحی مدلی برای بهبود ارتباطات سازمانی روابط عمومیها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی» چه بوده است؟
شریفی: هدف اصلی این پژوهش، ارتقای چشمگیر سیستم ارتباطات سازمانی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است و در دنیای پویای امروز، ارتباطات مؤثر کلید موفقیت هر سازمان است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه و حجم بالای اطلاعات و مخاطبان، نیاز به رویکردی نوین و کارآمد برای مدیریت ارتباطات احساس میشد، هوش مصنوعی بهعنوان یک فناوری قدرتمند و نوظهور، توانایی متحول کردن شیوه ارتباطات را دارد و ما در این پژوهش بهدنبال ارائه مدلی بودیم که بتواند این ظرفیت و پتانسیل را در دانشگاه آزاد اسلامی به فعلیت برساند، به عبارت سادهتر، میخواستیم ارتباطات را کارآمدتر، مؤثرتر و سریعتر کنیم.
آنا: در این مدل از چه فناوریهایی استفاده شده و چگونه این فناوریها به بهبود ارتباطات کمک میکنند؟
شریفی: مدل طراحی شده در این پژوهش بر پایه الگوریتمهای پیچیده هوش مصنوعی استوار است، این مدل از قابلیتهای قدرتمندی مانند تحلیل دادههای حجیم، پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین بهره میبرد، تحلیل دادههای حجیم به ما کمک میکند تا از حجم وسیعی از اطلاعات نظیر ایمیلها، نظرات در شبکههای اجتماعی، نتایج نظرسنجیها و... دادههای مفید و مرتبط استخراج کنیم.
پردازش زبان طبیعی به ما این امکان را میدهد تا محتوای متنی را تجزیه و تحلیل کرده و نظرات، احساسات و دغدغههای مخاطبان را شناسایی کنیم، سرانجام، یادگیری ماشین به سیستم اجازه میدهد تا به مرور زمان بهتر عمل کرده و دقت پیشبینیها و تحلیلهای خود را افزایش دهد.
با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه و حجم بالای اطلاعات و مخاطبان، نیاز به رویکردی نوین و کارآمد برای مدیریت ارتباطات احساس میشد، هوش مصنوعی بهعنوان یک فناوری قدرتمند و نوظهور، توانایی متحول کردن شیوه ارتباطات را دارد و ما در این پژوهش بهدنبال ارائه مدلی بودیم که بتواند این پتانسیل را در دانشگاه آزاد به فعلیت برساند
به طور کلی، این فناوریها باهم عمل کرده و به روابطعمومیها کمک میکنند تا اطلاعات را به سرعت تجزیه و تحلیل کرده، بهموقع به بحرانها پاسخ دهند، ارتباطات را شخصیسازی کنند و در نهایت ارتباطات مؤثرتر و کارآمدتری برقرار کنند.
آنا: به بهبود ارتباطات داخلی و خارجی اشاره کردید. لطفاً جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه دهید، به طور خاص، چه تغییراتی در ارتباطات داخلی و خارجی دانشگاه با استفاده از این مدل ایجاد میشود؟
شریفی: در حوزه ارتباطات داخلی، این مدل به بهبود چندین جنبه کلیدی کمک میکند، نخست، نظارت و تحلیل اطلاعات در زمان واقعی. سیستم میتواند بهطور خودکار نظرات و نیازهای کارکنان و اعضای هیئت علمی را شناسایی کرده و به روابط عمومی کمک کند تا بهموقع به دغدغهها پاسخ دهد.
دوم، بهینهسازی روشهای اطلاعرسانی. سیستم بهترین روش و کانال برای ارسال اطلاعات به کارکنان را پیشنهاد میکند تا از ابهام و گسترش شایعات جلوگیری شود.
سوم، شناسایی و مدیریت سریعتر بحرانها. سیستم با پایش شبکههای اجتماعی و رسانهها، بحرانهای پتانسیل را بهسرعت شناسایی کرده و به روابط عمومی فرصت واکنش بهموقع میدهد.
مدل جدید هوش مصنوعی به محتوای جذابتر روابطعمومیها کمک میکند
آنا: چه تغییرات و بهبودهایی را در حوزههای ارتباطات خارجی و روابط عمومی دانشگاه با استفاده از دادهها و مدلهای تحلیل اطلاعات پیشنهاد میدهد؟
شریفی: با مدل «بهبود ارتباطات سازمانی روابط عمومیها در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از هوش مصنوعی» در ارتباطات خارجی هم تغییرات قابلتوجهی ایجاد میشود و با استفاده از دادههای جمعآوری شده، میتوان ارتباطات را با مخاطبان مختلف (دانشجویان، والدین، فارغالتحصیلان، کارفرمایان و...) شخصیسازی کرد.
این مدل به روابط عمومیها کمک میکند تا محتوای مناسبتر و جذابتر را تولید کرده و در نهایت به افزایش تعامل و بهبود تصویر دانشگاه در جامعه کمک کند، همچنین مدیریت روابط با رسانهها بهینه میشود و فرصتهای رسانهای بهطور مؤثرتری شناخته و بهرهبرداری میشوند.
آنا: این مدل هوش مصنوعی چگونه نشانههای احتمالی بروز بحران (مانند شایعات یا اطلاعات غلط) را در شبکههای اجتماعی و رسانهها شناسایی میکند و چه معیارهایی برای ارزیابی میزان تأثیر منفی این نشانهها بر اعتبار دانشگاه مورد استفاده قرار میگیرند؟
شریفی: در گذشته، شناسایی و پاسخگویی به بحرانها در دانشگاه اغلب به صورت واکنشی و با تأخیر صورت میگرفت، اما با استفاده از این مدل هوش مصنوعی، به سمت شناسایی و مدیریت پیشگیرانه حرکت میکنیم، این سیستم با پایش مداوم شبکههای اجتماعی، رسانههای خبری و دیگر منابع اطلاعاتی، به صورت ۲۴ ساعته دنبال نشانههای احتمالی بروز بحران است و این نشانهها میتوانند شامل شایعات، انتشار اطلاعات غلط، یا هرگونه رخداد منفی که بتواند بر اعتبار و تصویر دانشگاه تأثیر منفی بگذارد، باشند.
آنا: سیستم هوش مصنوعی پس از شناسایی یک بحران احتمالی، چه نوع اطلاعاتی را جمعآوری و تحلیل میکند و این اطلاعات چگونه به تیم مدیریت بحران کمک میکند تا با آگاهی کامل و سرعت عمل بالا به بحران واکنش نشان دهند، به طور خاص، فرآیند تحلیل احساسات مخاطبان چگونه انجام میشود و چه معیارهایی برای تعیین شدت و گستردگی احساسات منفی مورد استفاده قرار میگیرند؟
شریفی: به محض شناسایی یک بحران احتمالی، سیستم بهطور خودکار به تیم مدیریت بحران هشدار میدهد و همزمان، سیستم اطلاعات مربوط به بحران را جمعآوری و تحلیل میکند و این اطلاعات شامل محتوای شایعات، منابع انتشار آن و احساسات مخاطبان میشود.
این تحلیل به تیم مدیریت بحران کمک میکند تا با آگاهی کامل و سرعت عمل بالا به بحران واکنش نشان دهند.
آنا: آیا سیستم هوش مصنوعی میتواند در پیشبینی بحرانها نیز مؤثر باشد؟
شریفی: بله، با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین، سیستم به مرور زمان توانایی پیشبینی بحرانها را به دست میآورد و با تحلیل الگوهای گذشته سیستم میتواند احتمال بروز بحرانهای آینده را پیشبینی کرده و تیم مدیریت بحران را آماده کند.
این قابلیت به دانشگاه اجازه میدهد تا پیشگیرانه اقدامات لازم را انجام داده و از بروز بحرانهای بزرگتر جلوگیری کند.
مدلی که بحرانها را مدیریت میکند
آنا: مهمترین مزیت سیستم هوش مصنوعی در مدیریت بحرانها چیست؟
شریفی: مهمترین مزیت این سیستم، سرعت عمل و دقت آن در شناسایی و مدیریت بحرانها است. در دنیای امروز که اطلاعات با سرعت زیادی منتشر میشوند، سرعت عمل در واکنش به بحرانها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این سیستم به ما این امکان را میدهد تا با سرعتی بسیار بالا به بحرانها واکنش نشان داده و از گسترش آنها جلوگیری کنیم.
آنا: آیا سیستم هوش مصنوعی کاملاً خودکار است یا نیاز به دخالت انسان دارد، بهعبارت بهتر برای استفاده بهینه از سیستم هوش مصنوعی مدیریت بحران، اعضای تیم مدیریت بحران به چه مهارتهای کلیدی نیاز دارند و چگونه میتوان از اتکای بیش از حد به سیستم در شرایط بحرانی جلوگیری کرد؟
شریفی: سیستم هوش مصنوعی اگرچه قابلیتهای خودکاری زیادی دارد، اما کاملاً خودکار نیست و نظارت و کنترل انسان در تمام مراحل ضروری است و سیستم ابزاری قدرتمند برای تسهیل کار تیم مدیریت بحران است، نه جایگزینی آن.
در حقیقت هدف ما بهبود کارایی تیم مدیریت بحران با کمک فناوری هوش مصنوعی است.
این نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی گامی به سوی ارتقای ارتباطات سازمانی و مدیریت مؤثرتر بحرانهاست و نتایج این طرح در آینده نزدیک بهطور کامل ارائه خواهد شد.
آنا: چه استراتژیهایی برای غلبه بر چالشهای پیادهسازی مدل هوش مصنوعی مدیریت بحران در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است؟ به طور مشخص، برنامه آموزشی کارکنان برای استفاده از سیستم چگونه طراحی شده، چه اقداماتی برای حفظ حریم خصوصی اطلاعات انجام میشود و چگونه تعادل بین استفاده از هوش مصنوعی و تعامل انسانی در مدیریت بحران حفظ میشود؟
شریفی: مانند هر نوآوری، پیادهسازی این مدل نیز با چالشهایی همراه است و آموزش کارکنان برای استفاده از سیستم و تفسیر دادههای تولید شده بسیار ضروری است و مسائل مربوط به حریم خصوصی اطلاعات نیز باید به دقت مدیریت شود.
همچنین، ایجاد زیرساختهای فناوری اطلاعات مناسب برای پشتیبانی از این سیستم ضروری است و مهمترین مسئله این است که هوش مصنوعی باید بهعنوان ابزاری برای تقویت و بهینهسازی ارتباطات انسانی مورد استفاده قرار گیرد، نه جایگزینی کامل آن. ما باید تعادل بین فناوری و تعامل انسانی را حفظ کنیم.
آنا: چه معیارهایی برای ارزیابی بهبود ارتباطات سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پس از پیادهسازی مدل هوش مصنوعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و چگونه میتوان تأثیر این بهبودها بر جایگاه و تصویر دانشگاه در جامعه را سنجید؟
شریفی: با پیادهسازی این مدل، انتظار داریم که ارتباطات سازمانی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بهطور قابلتوجهی بهبود یابد و این به معنی ارتباطی کارآمدتر، مؤثرتر و سریعتر خواهد بود، در نتیجه هدف ما ارتقای جایگاه دانشگاه و بهبود تصویر آن در جامعه است.
آنا: در هریک از مراحل پیادهسازی (آمادهسازی زیرساخت، راهاندازی و آزمایش، گسترش و تعمیم) چه معیارها و متدلوژیهای خاصی برای ارزیابی موفقیت سیستم هوش مصنوعی در بهبود مدیریت بحران در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شدهاند و چه روشهایی برای جمعآوری بازخورد و ایجاد اصلاحات مستمر استفاده خواهد شد؟
شریفی: پیادهسازی این طرح در سه مرحله اصلی به شرح زیر انجام میشود:
مرحله آمادهسازی زیرساخت: این مرحله شامل ایجاد زیرساختهای فنی و نرمافزاری لازم برای اجرای سیستم هوش مصنوعی است و این شامل انتخاب و پیادهسازی سکوهای مناسب برای جمعآوری دادهها، پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات و ایجاد رابطهای کاربری صورت میگیرد.
همچنین آموزش نیروی انسانی و برگزاری کارگاههای آموزشی در این مرحله اهمیت ویژهای دارد.
مرحله راهاندازی و آزمایش: در این مرحله، سیستم هوش مصنوعی در یک یا چند واحد دانشگاه به صورت آزمایشی راهاندازی میشود. در این دوره، عملکرد سیستم به طور دقیق مونیتور شده و در صورت نیاز، تنظیمات و بهینهسازیهای مورد ثنیاز انجام میشود.
نظرات و پیشنهادهای کاربران نیز به طور جدی مورد بررسی قرار میگیرد و هدف اصلی این مرحله اطمینان از عملکرد بهینه و کارایی سیستم در شرایط واقعی است.
مرحله گسترش و تعمیم: در آخرین مرحله، سیستم به سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گسترش یافته و به طور کامل بهکار گرفته میشود.
در این مرحله، بهروزرسانیهای مداوم سیستم و حمایت فنی از کاربران نیز تضمین میشود، همچنین بهطور همزمان تحلیل و ارزیابی دادهها و خروجیها انجام میشود تا از عملکرد بهینه و تأثیر مثبت سیستم بر ارتباطات سازمانی دانشگاه اطمینان حاصل شود.
آنا: چه زمانی انتظار دارید که این طرح به طور کامل در سراسر دانشگاه آزاد اسلامی پیادهسازی شود؟
شریفی: هدف ما پیادهسازی کامل این طرح در مدت دو سال است، البته، این زمانبندی بسته به موفقیت مرحله آزمایشی و رفع چالشهای موجود قابل تغییر خواهد بود.
این طرح، نشانگر توجه دانشگاه آزاد اسلامی به بهکارگیری فناوریهای نوین در ارتقای بخشهای مختلف فعالیتهای خود است.
گزارشهای دقیقتر از پیشرفت این طرح در آینده نزدیک ارائه میشود.
انتهای پیام/