شناسهٔ خبر: 72244197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بهره‌برداری از راه‌آهن چهارمحال و بختیاری نیازمند۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است

شهرکرد – ایرنا – مجری پروژه راه‌آهن اصفهان – شهرکرد گفت: ۴۰ هزار میلیاردر یال اعتبار برای به سرانجام رساندن پروژه ریلی شهرکرد – سفید دشت – مبارکه نیاز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا صلواتی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در خصوص تامین اعتبار مورد نیاز افزود: این پروژه ریلی در فهرست پروژه‌های تهاتر نفت و در تعهد سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و نگرانی در خصوص تامین اعتبار وجود ندارد چنانچه سال گذشته نیز اعتبار خوبی معادل هشت هزار میلیارد ریال به این پروژه اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: با توجه به تخصیص مناسب اعتبار طی چهارسال اخیر پیشرفت فیزیکی پروژه ریلی شهرکرد – سفید دشت – مبارکه از ۱۵ به ۸۰ درصد رسیده است.

صلواتی با بیان اینکه بخش اصلی و زمان بر کار در پروژه‌های ریلی زیرسازی به جهت احداث تونل‌ها و پل‌های بزرگ است اظهار داشت: در پروژه ریلی شهرکرد – سفید دشت – مبارکه ۵۶ درصد کار در کوهستان و تپه ماهوری (۲۰ درصد کوهستان و ۳۶ درصد تپه ماهوری) انجام شده است.

مجری پروژه راه آهن اصفهان – شهرکرد گفت: به طور یقین کار در بحث روسازی بسیار سریع‌تر انجام می‌شود.

صلواتی ادامه داد: در این ارتباط قرارداد ریل پروژه راه آهن شهرکرد- سفید دشت – مبارکه به میزان حدود ۱۰ هزار تن با ذوب آهن اصفهان منعقد شده است.

وی ادامه داد: با اجرا و بهره‌برداری از این پروژه ریلی چهارمحال وبختیاری به عنوان بیست و پنجمین استان کشور به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

صلواتی اضافه کرد: در زمان حاضر ۲ پیمانکار بزرگ در حوزه زیرسازی پروژه ریلی شهرکرد – سفید دشت – مبارکه، یک پیمانکار کار تجهیز کارگاه برای روسازی و سه پیمانکارنیز در حال احداث ایستگاه‌ها هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پروژه خط ریلی شهرکرد – سفیددشت – مبارکه به طول ۹۰ کیلومتردر سه قطعه در حال ساخت است.

خدایار باقری افزود: در زمان حاضر قطعه سفید دشت در کیلومتر ۲۰ تا ۶۰ از پیشرفت قابل توجه ۹۷ درصدی برخوردار است.

وی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در سال نخست بهره‌برداری قرار است ۷۰۰ هزارنفرمسافر و۳.۳ میلیون تن بار جابه جا و این میزان مسافر و بار نیز در سال‌های آتی به ۲ میلیون نفر و ۳.۵ میلیون تن بار افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، راه‌آهن مبارکه -سفیددشت- شهرکرد بعنوان بخش مهمی از پروژه «راه‌آهن اصفهان-مبارکه-سفیددشت-شهرکرد» و به عنوان نقطه اتصال کریدور ریلی اصفهان- اهواز نقش مهمی در توسعه خطوط ریلی در جنوب غربی کشور دارد.

این پروژه شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر و در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد. شهرستان مبارکه در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. فاصله اصفهان تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز ۱۰۵ کیلومتر است. استان اصفهان در حوزه خطوط ریلی دارای ۶۲۰ کیلومتر خط اصلی، ۳۳۷ کیلومتر خط فرعی و ۳۷ ایستگاه راه آهن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور روز چهارشنبه وارد چهارمحال و بختیاری شد و قرار است طی سفری ۲ روزه به این استان از پروژه راه آهن، باند دوم در دست احداث محور گوشکی - قرح، کمربندی شمالی بروجن، پل کره بس، بزرگراه در دست احداث لردگان – ایذه، محور اصلی شهرکرد – شملزار- ناغان، جاده سه راهی امیرآباد به سه راهی جونقان، محور سامان - تیران بازدید کند.