شناسهٔ خبر: 72058067 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه ترانزیت کالا از طریق بندر امیرآباد به افغانستان

ساری- ایرنا- بندر امیرآباد به عنوان تنها بندر متصل به ریل سراسری در شمال کشور و با دارا بودن پتانسیل های منحصر به فرد و اراضی پشتیبانی وسیع و همچنین وجود صنایع تولیدی و تبدیلی نزدیکترین مسیر به مرزهای شرقی کشور است که این مهم باعث ترانزیت کالا از طریق بندر امیرآباد به افغانستان می شود، کریدوری که ترانزیت مواد معدنی از این بندر به مقصد افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا بررسی ها نشان می دهد که بندر امیرآباد در مدت فعالیت ۲۳ ساله خود تفاهم نامه خواهر خواندگی با بندر آکتائو قزاقستان و همچنین منطقه آزاد دوغارون را در کارنامه خود دارد که می تواند نقشی حیاتی در ترانزیت کالاها بین کشور های روسیه، قزاقستان با کشور افغانستان از طریق این مبدا ورودی ایفا کند که ترانزیت کالا از این مسیر نیز قبلا انجام پذیرفته است.

همسو با این ظرفیت و در راستای رونق ترانزیت کالا از روسیه به افغانستان از مسیر ایران، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی روز گذشته با مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد دیدار کرد.

امیر توکلی رودی، نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در تشریح اقدامات انجام شده در این بندر مهم و استراتژیک، امضاء تفاهم نامه همکاری و تعامل مستمر فی مابین در زمینه انتقال دانش و تجربیات که موجب تسهیل و تسریع در راه اندازی و بهره برداری از منطقه ویژه خواف خواهد شد را خواستار شد.

وی یادآور شد : رقابت اقتصادی و تجاری در عصر حاضر، رقابت در حوزه ترانزیت کالاهاست و در واقع این کریدور ها هستند که این نقش مهم را در مسیر ترانزیتی مشخص می کنند و خوشبختانه با وجود پتانسیل های بالقوه در منطقه خواف و پیگیری های مستمر چند ساله و تصویب منطقه ویژه اقتصادی خواف در سال ۱۴۰۰، این منطقه ویژه با دارا بودن معادن غنی معدنی و سنگ آهن می تواند بعنوان نقطه عطفی در صادرات این محصول و ترانزیت انواع کالا به افغانستان تبدیل شود.

توکلی هدف از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خواف به عنوان یک منطقه معدنی فی مابین ایران و افغانستان را، رشد ترانزیت کالا از کریدور ریلی و حمل مواد معدنی از ایران به افغانستان در این نقطه صفر مرزی عنوان کرد و افزود: با احداث و تکمیل مسیر ریلی از ایران تا شهر هرات افغانستان در امتداد کریدور شرق و غرب، مسیر خط آهن از ایران تا چین ادامه خواهد یافت که می تواند از نظر ترانزیتی برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

نماینده مجلس خواف گفت: شهرستان مرزی خواف با ۱۷۵ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد مرکز استان خراسان رضوی واقع شده و دارای ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است که در منطقه شمتیغ بعنوان یک بندر خشک اقتصادی با ایستگاه لجستیک بارانداز و انبارداری در حال احداث است.

وی بیان داشت: بر اساس مطالعات در این بندر خشک، سالانه ۶ میلیون تن ظرفیت اسمی حمل بار در مسیر ریلی خواف ایران به هرات افغانستان پیش بینی شده که در فاز اول آن حجم صادرات یک میلیون تن کالا به ارزش ۱۰ میلیارد دلار قابلیت عملیاتی دارد.

توسعه ترانزیت کالا از طریق بندر امیرآباد به افغانستان

مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز در این دیدار به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های بندر پرداخت و اقداماتی که در این بندر از زمان شروع فعالیت بعنوان اولین بندر نسل سوم کشور صورت پذیرفت را تشریح کرد و بر لزوم همکاری با منطقه ویژه خواف جهت رونق تجارت و ترانزیت کالا از روسیه به افغانستان و بالعکس از مسیر بندر امیرآباد تاکید کرد.

محمد علی موسی پور گرجی با اشاره ای به عملکرد تخلیه و بارگیری و ثبت رکورد جدید بیش از پنج میلیون تنی در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت : مجتمع بندری امیرآباد با دارا بودن اراضی وسیع یکهزارو ۶۰ هکتاری بعنوان هاب غلات در شمال کشور شناخته می شود و تا کنون بیش از ۵۰ شرکت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر در زمینه های مختلف تولیدی، خدماتی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت دارند که در بنادر نسل سوم کشور، این حجم از سرمایه گذاری منحصر به فرد است.

وی یکی دیگر از مزایای بندر امیرآباد را اتصال به شبکه ریل سراسری عنوان کرد که تجار و صاحبان کالا می توانند کالاهای خود را از این بندر به اقصی نقاط کشور منتقل نموده و یا به منظور صادرات و ترانزیت به کشورهای حوزه CIS به این بندر ارسال تا با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل چند وجهی کالاهای مورد نظر را به بنادرمقصد ارسال کند.

به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.

منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.