به گزارش ایرنا، جعفر شهامت روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: راه های روستایی، اعتبارات عمرانی، روکش جاده ها، ایمنی مسیرها و ماشین آلات در شبکه مسائل راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارند و باید مورد توجه قرار گیرند.
وی اظهار کرد: ترکمنستان گلوگاه ترانزیتی به کشورهای آسیای میانه است و پایانه مرزی سرخس برای اتصال ایران به این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.
شهامت اضافه کرد: تکمیل طرح جامع پایانه مرزی دوغارون از اولویت های سازمان راهداری است و تامین مالی این طرح تا پایان امسال می تواند در جهت روانسازی مبادلات تجاری و تراتزیت کالا به افغانستان مثمرثمر باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وضعیت راه ها و جاده های استان نیازمند اعتبارات ملی است.
علیرضا قامتی اظهار کرد: وضعیت راه ها و جاده های خراسان رضوی با توجه به تعدد وقوع حوادث و تصادفات، نیازمند توجه مدیران ملی است.
وی افزود: خراسان رضوی مقصد خیل عظیمی از مسافران و زائران رضوی است، اما سهم اندکی از آزادراه های کشور دارد و اوضاع آنها در شان این استان نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: آزادراه مشهد-قوچان و قطعه مشهد-نیشابور در پروژه آزادراه حرم تا حرم و جاده مشهد - سرخس از جمله طرح هایی هستند که برای تکمیل و بهره برداری در اولویت های راه استان قرار دارد.
قامتی افزود: راه های فرعی استان از حجم زیاد تردد برخوردارند و برخی از آنها مسیر ترانزیتی هستند که باید سازمان راهداری و حملونقل جاده ای نسبت به ارتقای درجه این راه ها اقدام کند تا بتوان خدمات بهتری در این جاده ها ارائه داد.
مدیرکل راه آهن خراسان نیز گفت: خراسان رضوی رتبه نخست جابجایی مسافر با قطارهای برون شهری را دارد و ۷۰ درصد قطارهای مسافری شبکه ریلی کشور در این استان تردد می کنند.
مصطفی نصیری ورگ اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳، میزان پنج میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی خراسان رضوی به خارج از مرزهای کشور جابجا شده است.
وی ادامه داد: ایستگاه راه آهن شهید مطهری، به عنوان دهکده پشتیبانی خراسان رضوی، روزانه تا ۱۱۰ واگن ظرفیت بارگیری دارد و در سه سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری صورت گرفته است.
مدیرکل راه آهن خراسان گفت: تکمیل ایستگاه شهر سبزوار و خط آهن جوین-اسفراین از مهمترین برنامه های راه آهن در خراسان رضوی است.