سریالهای که در ماه رمضان روی آنتن سیما میرود شاخصههای خاص خود را دارند زیرا در این ایام میتوان گونههای مختلف نمایشی را مدنظر قرار داد. همچنین در ماه رمضان تعداد مخاطبان بسیار بیشتر از دیگر ایام میشود بنابراین جریانسازی آثار هم بیشتر میشود. پیرامون این موضوع، ایکنا با ایرج محمدی، تهیهکننده سینما و تلویزیون که امسال سریال «قول مردونه» را در ماه رمضان روی آنتن دارد گفتوگویی انجام داده که در ادامه با آن همراه میشویم.
ایکنا – ماه رمضان یکی از مناسبتهای بسیار خاص در سال است که برنامههای ویژه برای آن ساخته میشود. درباره ویژگیهای تولید در این مناسب توضیح دهید.
ماه رمضان یک مناسبت ویژه نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام است. این ماه حتی در کشورهای غیرمسلمان هم نمود خاص خود را دارد. در این ایام برنامههایی که روی آنتن شبکههای مختلف سیما میروند، تلاش دارند در کنار سرگرمی به موضوعات اخلاقی نیز نگاه داشته باشد چراکه در این ماه مبارک آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد کرامات و ارزشهای اخلاقی است که باید به شکلی ویژه موردنظر قرار گیرد.
برنامههایی که برای این ماه روی آنتن شبکههای مختلف سیما میرود حتماً باید سلایق مختلف را موردنظر داشته باشد زیرا اگر تنها بخواهیم به یک سبک از فیلمسازی بسنده کنیم در حقیقت چشمان خود را روی دیگر مخاطبان بستهایم و این امر هم خوشایند نبوده و سبب گرایش بخشی از مردم به سمت تولیدات ماهواره خواهد شد.
برنامههای ماه رمضان تنها به آثار نمایشی خلاصه نمیشود بلکه ضروری است برنامههای غیر نمایشی هم برای این ایام، زبان و لحن متنوع متناسب با ماه مبارک داشته باشد. این اتفاق خوشبختانه در شبکههای مختلف در حال رخ دادن است و باید با جدیت بیشتر ادامه پیدا کند. از مناسبتهای بسیار ویژه در ماه رمضان، شبهای قدر هستند. در این ایام مردم عبادات ویژهای را انجام میدهند پس نیاز است در آثار نمایشی هم این خصیصه لحاظ شود. این امر میتواند در قالب مینی سریالهایی که متناسب با این ایام هستند، رخ دهد.
ایکنا – ماه مبارک در جهان اسلام، به عنوان عید شناخته میشود چون مردم به میهمانی خدا میروند در همین راستا تولید برنامه طنز یکی از توصیههای جدی برای ماه مبارک است اما اینکه برنامه طنز به چه نحو تولید شود که در عین شاد بودن به لحاظ مفهومی هم برای ماه مبارک مناسب باشد بسیار اهمیت دارد. پیرامون این موضوع توضیح دهید؟
سریال طنز تنها در یک قالب خلاصه نمیشود بلکه این سبک فیلمسازی، شاخصههای خود را دارد اما نکته مهم اینجاست که در ایام ماه مبارک، آثار طنز باید کارکرد خانوادگی داشته باشد و پیامش برای خانواده جذابیت داشته باشد. در ماه مبارک، مردم روزهدار با دیگر اعضای خانواده به تماشای برنامههای تلویزیون مینشینند پس فیلم یا سریالی که روی آنتن میرود باید پیامش علاوه بر جذابیت بصری، کارکرد آموزشی هم داشته باشد.
این نکته را هم باید مدنظر داشت فرم طنزی که در سینما شاهدش هستیم قابل پخش در تلویزیون نیست چون مخاطب رسانه ملی بسیار بیشتر از تماشاگر سینما است. در ضمن تماشاگر تلویزیون پذیرای آن شکل از طنزی که در سینما پخش میشود، نیست. مخاطب تلویزیون نیاز دارد در کنار سرگرمی در کارهای نمایشی به آموزههای اخلاقی هم توجه شود. نکته دیگری که حتماً باید در آثار طنز تلویزیون موردنظر داشت، واقعگرایی است که در آثار باید وجود لحاظ شود. مخاطب تلویزیونی طنزی را دوست دارد که زندگی روزمره و واقعی در آن مورد توجه قرارگرفته باشد.
ایکنا – یکی از تأثیرات ماه مبارک، فضای معنوی است که در جامعه به وجود میآید. در این ایام مخاطب روزهدار بیش از دیگر ایام پذیرای توصیههای اخلاقی و دینی است. با این توضیح آیا میتوان از این موقعیت استفاده کرد و در آثار نمایشی سبک زندگی ایرانی – اسلامی را موردنظر قرار داد؟
توجه به سبک زندگی موضوعی نیست که بخواهیم آن را محدود به ماه مبارک کنیم چون این مضمون جزء الزامات برنامهسازی است اما تصویرسازی از سبک زندگی در کلیشههای رایج خلاصه نشود و توجه به این معنا میتواند شکلی علمی و دقیق داشته باشد. برای مثال نوع رفتاری که بین والدین و فرزندان در سریالهای ماه مبارک نشان داده میشود باید برگرفته از اخلاق اسلامی باشد.
برای خلق تولید محتوا نیاز به یک متن خوب است. فیلمنامه قوی و منسجم برای ماه مبارک باید با تحقیق و پژوهش همراه باشد اما عموماً آنچه در تولیدات شاهدش هستیم چندان غنای مفهومی را موردنظر قرار ندادهاند زیرا زمان و هزینه کافی برای نگارش فیلمنامه قوی صورت نمیگیرد. توصیه جدی من این است برای فیلمنامه سرمایهگذاری کافی صورت گیرد تا شاهد متنهای قوی و غنی باشیم.
ایکنا – وقتی از سبک زندگی ایرانی اسلامی حرف میزنیم بهترین الگو برای این موضوع، زندگی در دهه شصت است. ما برای ماه رمضان، سریال «قول مردونه» را روی آنتن خواهید برد. توضیح دهید در این دهه چه شاخصههای بر زندگی مردم حاکم بود که توجه به آنها در آثار نمایشی برای مردم جذابیت دارد؟
زندگی در دهه شصت، صمیمیتی داشت که هنوز یاد و خاطره خوش آن باقی مانده است. در آن ایام مردم نسبت به یکدیگر مهر و محبت بیشتر داشته و دغدغههای یکدیگر را مال خود میدانستند. برای همین وقتی این موضوعات در آثار نمایشی موردتوجه قرار میگیرد با استقبال مردم مواجه میشود. همچنین در این ایام هشت سال دفاع مقدس وجود داشت و ایثار و فداکاری بخشی از زندگی مردم را شکل میداد همین ویژگی هم باعث میشد عدهای خانه و زندگی خود را رها کرده و به جبههها روند. وقتی در فیلمی به دهه 60 پرداخته میشود به نوعی زندگی شهدا و رزمندگان هم مورد توجه قرار میگیرد و همین عامل نیز بر جذابیت کار مربوطه میافزاید.
ایکنا – سوال دیگر به کمیت مخاطبان تلویزیون در ایام ماه رمضان مربوط میشود آیا در این زمان تماشاگران تلویزیون بر تعدادشان افزوده میشود یا اینکه کاهش مخاطب را شاهد هستیم؟
اصولاً مخاطبان تلویزیون در ماه رمضان و نوروز بر تعدادشان افزود میشود. امسال همانند دو سال قبل ماه رمضان با عید نوروز همزمان هستند پس تعداد تماشاگران رسانه ملی به بالاترین میزان خود میرسد زیرا مردم روزهدار در ایام تعطیلی نوروز تلاش میکنند اوقات فراغت خود را به تماشای تولیدات رسانه ملی اختصاص دهند.
ایکنا – پرسش پایانی به اکران سینماها در ایام نوروز اختصاص دارد. امسال که اکران نوروز با رمضان یکی شده است باید هر دو مناسبت موردنظر باشد. به این موضوع هم به عنوان خاتمه کلام اشاره داشته باشد.
در کنار فیلمهای طنزی که در این ایام روی پرده میرود نیاز است تا آثار ارزشی هم به نمایش درآید این اتفاق را در اکران امسال شاهد هستیم. نکته دیگر اینکه اکران افطار تا سحر اتفاق بسیار خوبی بود که برای سینما رونق مالی به همراه داشت. این طرح نمیدانم هماکنون نیز اجرا میشود یا خیر اما معتقدم اگر هم اجرای آن متوقفشده باید مجدد راهاندازی شود.
گفتوگو؛ داوود کنشلو
انتهای پیام