شناسهٔ خبر: 72014516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

قیمت‌گذاری خدمات چاپی از نگاه کارشناسان - ۱

تینای طهرانی:‌ بازار به ملاک و معیار خدمات چاپی نیاز دارد

تینای طهرانی، کارشناس چاپ معتقد است؛ نمی‌توانیم به دلیل آشفتگی اقتصادی بازار، مبنا، ملاک و معیاری برای خدمات چاپی نداشته باشیم، به مبنا و معیاری نیاز داریم که هم رویکرد علمی و هم نگاهی به بازار داشته باشد.

صاحب‌خبر -

محمدمهدی تینای طهرانی، فعال حوزه چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره پیش‌بینی قیمت‌گذاری خدمات چاپی در سال ۱۴۰۴، عنوان کرد: در این حوزه دو نکته وجود دارد؛ بخشی از همکاران که درگیر کار هستند معتقدند که موضوع قیمت‌شکنی و افزایش قیمت‌ها، نرخ‌گذاری از سوی اتحادیه خیلی مثمرثمر نیست؛ البته بخشی از این حرف درست است، زیرا افزایش نرخ دلار در صنعت چاپ، در خرید مواد اولیه و قیمت کاغذ و مقوا تاثیر مستقیم دارد.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری ثابت برای یک‌سال، مشکل ایجاد می‌کند زیرا فقط در سال ۱۴۰۳، در چندین نوبت افزایش قیمت کالاهای مختلف را داشتیم. کاغذی که ابتدای سال، بندی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود، در ماه پایانی سال به بندی یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم رسید.

طهرانی با بیان اینکه منطقی نیست یک مرکز خدماتی یا چاپی، همان تعرفه‌ای که در نیمه اول سال داشته، در نیمه دوم هم ادامه بدهد، افزود: از سوی دیگر به دلیل اینکه شرایط اقتصادی کشور متغیر است و عوامل زیادی بر کل اقتصاد و اقتصاد چاپ و نشر تاثیر دارد، برخی از همکاران قیمت‌های خود را بیشتر از تعرفه اتحادیه تعیین می‌کنند، زیرا نمی‌توانند هزینه‌های خود را پوشش دهند.

وی با طرح این موضوع که برخی همکاران به دلیل کمبود نقدینگی، نرخ‌شکنی می‌کنند، گفت: وقتی کار کم باشد، برخی واحدهای صنفی کار را با نرخ کمتر انجام می‌دهند، هر دوی این رویکردها به دلیل آشفتگی در وضعیت کلی اقتصاد و بازار، غیرقابل انکار است؛ به‌عبارت دیگر نمی‌توان گفت که چنین چیزی وجود دارند.

این فعال حوزه چاپ با بیان اینکه نرخ‌گذاری باید اتفاق بیفتد، عنوان کرد: از نظر من به‌عنوان کسی که با سیستم دانشگاهی و بازار ارتباط دارم، این مسائل مانعی نیست تا اتحادیه تعرفه‌ای را انتخاب نکند، نمی‌توانیم مبنا، ملاک و معیاری را به دلیل آشفتگی اقتصادی نداشته باشیم. به مبنا و معیاری نیاز داریم که باید هم رویکرد علمی و هم نگاهی به بازار داشته باشد.

طهرانی با طرح این موضوع که در این حوزه حتی اگر نرخ‌شکنی هم انجام شود برای بازار تعرفه‌گذاری لازم و واجب است، ادامه داد: در هر صورت صنف به تعرفه قانونی نیاز دارد، شاید در نهایت شاید فردی بگوید که من به دلیل شرایط بازار یا شرایط خودم مجبورم ببشتر یا کمتر از نرخ مصوب قیمت بدهم اما به‌طور کلی این نرخ باید باشد و بعد براساس آن به مشتری تخفیف داده شود.

وی همچنین با بیان اینکه نرخ‌گذاری‌ها با واقعیت بازار متفاوت است، گفت: به‌عنوان مثال در حوزه چاپ دیجیتال، چند اتحادیه کار نرخ‌گذاری و تعرفه‌گذاری انجام می‌دهد؛ اتحادیه زیراکس و کپی و اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، در این زمینه نمی‌شود گفت که قیمت‌ها با واقعیت بازار تطبیق دارد زیرا به دلیل شرایط آشفته اقتصادی، همکارانی هستند که نه‌تنها خدمات را زیر قیمت انجام می‌دهند؛ بلکه در حوزه چاپ دیجیتال، بدون هیچ‌گونه نظارتی فعالیت می‌کنند.

به‌گفته وی، در بسیاری از مواقع، نیز نگاه تمام آن‌ها برای نرخ نهایی انجام خدمات، مبلغی است که عُرف بازار تعیین می‌کند، اگر واحدهایی مبلغ بیشتری بگیرند، مراکز غیرمجاز کمتر از حد مصوب می‌گیرند و مشکلی است که وجود دارد و مستمسکی است که همکاران تلاش می‌کنند خود را به نرخ نزدیک کنند.

برچسب‌ها: