زینب حاج کاظمی روانشناس و استاد دانشگاه آزاد تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا، به مدیریت کمالگرایی اشاره کرد و گفت: افراد برای مدیریت کمالگرایی اهداف واقعبینانه را به جای هدفهای دست نیافتنی درنظر بگیرند. این موضوع میتواند باعث کاهش انتظار از خود شود.
این روانشناس دومین راه مدیریت کمالگرایی را مهربان بودن با خود دانست و گفت: افراد کمالگرا با خود تمرین کنند که اگر کاری طبق برنامه و میل آنها پیش نرفت با خود مهربان باشند چرا که هر انسانی ممکن است اشتباه کند و کامل نبودن به معنای خوب نبودن نیست.
وی ادامه داد: توصیه میشود افراد کمالگرا به جای توجه به کمال، برروی پیشرفتهای خود تلاش کنند. همچنین باید ناکامل بودن را در آغوش بگیرند و بپذیرند که داشتن نقص بخش طبیعی زندگی است و هیچ اشکالی ندارد اگر فردی کامل نباشد چراکه نقص باعث جذابتر شدن کارها میشود.
حاج کاظمی توضیح داد: اگر افکار منفی به سراغ افراد کمالگرا میآید سعی کنند، تصورات مثبت را جایگزین آن کنند. همچنین این افراد باید ذهن آگاهی را تقویت کنند و بر احساسات و افکار خود آگاهتر باشند.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: افراد کمالگرا حتما با یک درمانگر یا مشاور صحبت کنند تا بتوانند در ایجاد راهبرد مقابلهای و مدیریت کمال گرایی مشورت بگیرند.
حاج کاظمی گفت: باید توجه داشت که کمالگرایی یک ویژگی مسری است و اگر والدین کمالگرا باشند ممکن است فرزندان آنها نیزبه این ویژگی دچار شوند.
انتهای پیام/