وی افزود: اسلام در زمان حضرت نوح به شریعت وی، در زمان ابراهیم و موسی و عیسی متناسب با دوران خود و در زمان پیامبر(ص) هم دین حق و به تعبیری اسلام به صورت جامع و کامل ارائه شد. دین اسلام واجد انحصارگرایی عام در همه شرایط و زمانها است و در برابر دین انحصارگرایی، انحصارگرایی خاص وجود دارد که امروزه منحصر در دین اسلام است، یعنی به تعبیر دیگر فقط اسلام میتواند مدعی حقانیت شود و هر دین دیگری اگر مدعی شود درست نیست.
ایرجینیا بیان کرد: هر شریعتی در دوران خودش، حق است، ولی امروزه فقط اسلام حق است و ما برای رسیدن به سعادت باید زندگی و اندیشه و عقیده خود را مبتنی بر دین حق کنیم؛ فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ۚ لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ. دین حق دینی است که خدا فطرت انسان را بر اساس آن سرشته است و فطرت انسانی منطبق با دین حق است و اگر این فطرت شکوفا شده و به اعتدال برسد، تابع حق است و به سعادت خواهد رسید.
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: یکی از معانی حق، ثابتبودن و تحقق داشتن است و باطل، پوچی و عدم ثبات است؛ همانطور که هر چیزی اثربخشی خود را دارد حق هم اثربخش است، لذا حق ملازم با علیت است و در برابر علیت، اتفاق و تصادف است. اگر بخواهیم آیه را براین اساس تفسیر کنیم، یعنی خدایا تو هیچ چیزی را در جهان باطل قرار ندادی و به تعبیر دیگر ممکن نیست، چیزی بدون علت خلق شده باشد.
حق ارزشی
ایرجینیا اظهار کرد: در کنار معنای گفته شده حق معنای دیگر ارزشی هم برای حق داریم یعنی هر موجودی یکسری تواناییهایی دارد که اگر از آن متناسب با شان استفاده کند مورد تمجید است، یعنی خیر و شر بودن و خوب و بد بودن در این معنای حق مدنظر است؛ مثلا شان انسان این است که کرامت و آزادی و شرافت او حفظ شود و اگر در جایی این موارد نقض شد، ناراحت شود و جایی که لازم است ایثار کند و درس بخواند ولی بخل و حسادت میورزد یا فخرفروشی دارد و دروغ میگوید که همگی ضد ارزش است بنابراین حق به معنای توانایی و فضایل متناسب با شان یک موجود است و هر چه در مقابل آن است باطل است.
ایرجینیا با بیان اینکه اگر انسان وارد جایی باید بشود، ولی بترسد مانند اینکه در جایی سخنرانی کند دراین صورت شجاع نیست و برعکس از ورود به مهمانی مختلط باید بترسد ولی وارد میشود و نمیترسد که این هم شجاعت نیست، گفت: اگر انسان در جایی که باید ایثار کند، ایثار میکند و از افراط و تفریط هم پرهیز دارد در حقیقت بین حق و قوای خود تعادل برقرار کرده است، بنابراین حق باید با قوای درون انسان رابطه تعادلی داشته باشد.
وی با بیان اینکه انسان متعادل، احساس آرامش دارد، زیرا هر چیزی را جای خود قرار داده است، افزود: این کار باعث ایجاد رضایت از خود میشود و باعث آرامش دیگران و رضایت خداوند هم هست.
وی با بیان اینکه میتواند آنقدر فضایل اخلاقی در وجود انسان ملکه شود که وقتی او را ببینیم بگوییم این فرد عین راستی و حقیقت، عین نیکوکاری و عین شجاعت است و به تعبیری تجسم کمال و ادب است، اضافه کرد: امام حسین(ع) و ائمه مصداق اتم چنین انسانهایی هستند، لذا در روایت بیان شده است که علی مع الحق و الحق مع علی. در معنای حق گفتیم یعنی فضیلت و تعادل و امر ثابت و آرامشبخشی، رضایتمندی از زندگی لذا اگر علی حق است علی مساوی با هدف و رضایت از زندگی و آرامش است. بنابراین آنچه به زندگی ما معنا میبخشد، علی(ع) است و ماه مبارک رمضان هم ماه علی(ع) است.
ایرجینیا تاکید کرد: اگر میخواهیم در زندگی معنا داشته باشیم باید پیرو علی(ع) باشیم؛ در روایت داریم که مؤمن مانند کوه راسخ است که بادها او را به این طرف و آن طرف حرکت نمیدهد و انشاءالله در همه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... در مسیر علی(ع) حرکت کنیم وگرنه هر افراط و تفریطی داشته باشیم، در مسیر باطل خواهیم رفت و براساس آیه شریفه باطل پوچی به دنبال دارد و خداوند آفرینش را باطل نیافریده است.
انتهای پیام