شناسهٔ خبر: 71996133 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی سروری مجد:

قرآن هدف آفرینش را رسیدن به سعادت آخرت می‌داند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گفت: آیات متعدد قرآن از جمله آیه 61 سوره عنکبوت همه را دعوت به تفکر و تدبر در آفرینش آسمان و زمین و هدفمندی انسان و غایت‌مداری او برای رسیدن به لقای الهی و دریافت مطلوب آخرت کرده است.

صاحب‌خبر -
علی سروری مجدبه گزارش ایکنا، علی سروری مجد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در سلسله درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان با عنوان ویژه برنامه طرح قرآنی «برگی از نامه نور» از سوی پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، به تبیین آیه شریفه 61 سوره عنکبوت «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ؛ اگر از آنان [که شرک می ورزند] بپرسی: چه کسی آسمان‌ها و زمین را آفریده و خورشید و ماه را رام و مسخّر کرده؟ بی تردید خواهند گفت: خدا. پس چگونه [از حق به باطل] منحرف می‌شوند»، پرداخت.
 
متن سخنان وی به شرح زیر است: 
 
آیه تاکید بر هدفمندی جهان دارد و از اینکه بسیاری از مردم هدف آفرینش را نادیده می‌گیرند و حتی به لقای پررودگار کافر می‌شوند نهی فرموده است؛ به تعبیر دیگر هر چیزی را که خدا برای پی‌بردن به هدف آفرینش که وصول به خدا و سعادت اخروی است خلق کرده، فراموش می‌کنند.
 
آیه همه را دعوت به تفکر و تدبر در آفرینش آسمان و زمین و هدفمندی انسان و غایت‌مداری او برای رسیدن به لقای الهی و دریافت مطلوب آخرت کرده است. مشابه این آیه را درآیه 20 سوره لقمان و سوره سجده هم می‌بینیم.
 
در سوره لقمان فرموده است: أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ؛ آیا ندانسته‌اید که خدا آنچه را در آسمان‌ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت‌های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی[بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می‌کنند. در آیات 25 تا 34 همین سوره باز توحیدمحوری و توجه به آفرینش آسمان و زمین مشاهده می‌شود.
انتهای پیام