شناسهٔ خبر: 71995673 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

علی عبدالله‌زاده پاسخ داد

بهترین تجارت در عالم از نگاه قرآن چیست

استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: بر اساس آیه 207 سوره بقره بهترین تجارت، تجارت مرابحه است که انسان جان و مال خود را برای جلب رضایت خدا بفروشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایکنا، علی عبدالله‌زاده؛ استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد، شامگاه اول فروردین ماه در نسبت علمی «بررسی مفهوم تجارت در ارتباط انسان با خدا با محوریت آیه 207 سوره بقره» که از سوی انجمن علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با بیان اینکه حضرت علی(ع) حتی تاب توان و تحمل درآوردن خلخال از پای یک زن یهودی را نداشتند ولی امروز در غزه شاهدیم که چه جنایات و حمله‌های بی‌شرمانه و بی‌شرفانه از سوی رژیم جعلی اسرائیل صورت می‌گیرد، گفت: دنیای عجیبی داریم که نظاره‌گر این همه جنایت است و از مدعیان حقوق بشر و انسان هیچ صدایی بیرون نمی‌آید. 
 
وی افزود: آیه 207 بقره به آیه لیله‌المبیت (وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ) مشهور است که حضرت علی(ع) در بستر به جای پیامبر(ص) خوابیدند و مخاطرات را به جان خود خریدند. قرآن کریم کتاب فرهنگساز است. در روایت بیان شده است که جابجایی کوه‌ها راحت‌تر از آن است که انسان بخواهد قلب‌ها را جابجا کند لذا معلوم می‌شود قرآن که باعث انقلاب قلوب می‌شود چه ظرفیت عظیمی در این مسئله دارد.
 
عبدالله‌زاده با بیان اینکه قرآن با زیر سؤال بردن برخی مفاهیم دوره جاهلیت مفاهیم جدیدی را جایگزین آن می‌کند و شاکله زندگی افراد را قرآنی می‌کند، افزود: از جمله مفاهیم قابل تبیین در قرآن در رابطه خدا با انسان است یعنی از الله که جامع صفات کمال و جلال است وارد رحمان و رحیم و غفور و ... می‌شویم و به تعبیری انسان می‌تواند با خداوند روابط گوناگونی داشته باشد از جمله رابطه عبد و مولا براساس آیات قرآن کریم. 
 
استاد دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه بین انسان و خدا رابطه محب و محبوب وجود دارد، گفت: قرآن کریم فرموده است: یکی از روابطی که بین بنده و خدا بر قرار است رابطه تجارت است یعنی انسان فروشنده و خدا خریدار است به تعبیر دیگر در رابطه تجارت انسان با خدا اولین پرسش این است که انسان چه چیزی دارد که بخواهد با خدا تجارت کند و به خدا بخواهد که در ازای آن چیزی بگیرد. انسان عبد و بنده است و هر چیزی را باید از خدا بداند. خداوند در آیه دهم سوره صف فرموده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ.

بهترین تجارت از منظر خدا

وی اضافه کرد: تجارت بیان شده در آیه، تجارت مربحه است یعنی بهترین جای تجارت زیرا سود آن صددرصد و مطمئن است و بالاترین و سودبخش‌ترین تجارت نامیده می‌شود و در قرآن هم در آیات متعدد بر این نوع تجارت تاکید شده است از جمله در آیه شریفه: مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ؛ یا در آیه 111 توبه فرمود: إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ.
 
عبدالله‌زاده با اشاره به آیه مورد بحث (207 بقره)، گفت: در این آیه قبل از اینکه خدا مشتری مطرح شود امیرمؤمنان(ع) به عنوان فروشنده جان معرفی شده است؛ و این مقام بالاتری است زیرا ابتدا به ساکن ایشان اقدام به فروش می‌کنند. نکته دیگر اینکه حضرت امیر(ع) جانشان را در ازای بهشت به معرض فروش نگذاشتند بلکه ایشان برای جلب رضایت خداوند چنین کاری را انجام دادند. 
 
استاد دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: نکته دیگر اینکه در آیه نفرموده است «شری» یعنی ماضی نیست بلکه مضارع است یعنی یشری و مضارع دلالت بر استمرار یک کار دارد یعنی اینکه آن حضرت همواره در طول عمر جانش را در معرض خطر برای رضایت الهی قرار داده است و از ابتدای زندگی جان‌فدای پیامبر(ص) و مکتب پیامبر(ص) بوده است. امیرمؤمنان(ع) قبل از بعثت هم که پیامبر(ص) در غار حرا بودند برای‌شان غذا می‌بردند و وقتی وحی نازل شد صدای شیطان را شنیدند و پیامبر(ص) هم فرمودند که ای علی هر چه من می‌بینم تو هم می‌بینی و هر چه می‌شنوم تو هم می‌شنوی الا اینکه من پیامبر هستم و تو نیستی. 
 
وی با بیان اینکه در روز عشیره اقربین و لیله المبیت هم از پیامبر(ص) دفاع کردند، تصریح کرد: در جنگ بدر و احد آن حضرت به یاری پیامبر(ص) شتافتند و اگر ایشان نبودند پیامبر(ص) دچار آسیب می‌شدند؛ در جنگ خندق هم سه بار پیامبر(ص) فرمودند چه کسی حاضر است دین را یاری کند و به جنگ عمربن عبدود برود و هیچ کسی جز علی(ع) جرئت چنین کاری نداشت و در نهایت پیامبر(ص) فرمودند امروز همه حق در برابر باطل ایستاده است و بعد از وفات پیامبر(ص) هم امیرمؤمنان(ع) مسیر ایشان را تداوم بخشیدند.

تعبیر المیزان درباره نفس علی(ع)

عبدالله‌زاده با بیان اینکه نکته دیگر در این آیه مفهوم «نفس» است، اظهار کرد: امیرمؤمنان(ع) نفس به تعبیری که مدنظر ما هست نداشتند زیرا به تعبیر علامه طباطبایی، اصحاب یمین کسانی هستند که نفس خود را می‌خرند و از گرو اعمال خارج می‌کند؛ اصحاب شمال کسانی هستند که نفسشان در گرو اعمالشان باقی می‌ماند و سابقون السابقون کسانی هستند که نفسشان در ملکیت خداوند است و اصولا نفسی ندارند.
 
عبدالله‌زاده اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به جایگاه امیرمؤمنان(ع) برسیم و خود ایشان هم فرمودند که شما نمی‌توانید مانند من بشوید ولی با ورع و اجتهاد و عفت داشتن مرا یاری دهید؛ ولی اگر بخواهیم خودمان را شبیه حضرت کرده و ایشان را کمک کنیم بهترین اقتدا را شهدای ما داشتند و با وجود اینکه خود را در اوج خطر می‌دیدند اما ایستادگی کردند و در نهایت هم به شهادت رسیدند که نمونه بارز آن کسانی چون سیدحسن نصرالله و شهید رئیسی و ... بودند. در نماز جمعه نصر هم مردم خود را در مسیر امیرمؤمنان(ع) قرار دادند.
 
وی با بیان اینکه تقارن ایام شهادت حضرت علی(ع) با سال نو، منافاتی ندارد و باید این تقارن را به فال نیک بگیریم، افزود: حضرت امیر(ع) در مبارک‌ترین شب به چیزی که خواستند رسیدند و فرمودند: فزت و رب الکعبه.
انتهای پیام