حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری آنا از برنامههای جدید این سازمان برای تحول در محتوای آموزشی خبر داد.
وی با اشاره به کاهش علاقه دانشآموزان به مطالعه کتابهای درسی و گرایش آنها به استفاده از گوشیهای هوشمند، گفت: ما برای جذب دانشآموزان به محتوای آموزشی، بیش از ۹۵۰۰ قطعه چندرسانهای شامل فیلم، موشن گرافیک و صوت به کتابهای درسی اضافه کردهایم. این محتواها از طریق کیوآرکدهای موجود در کتابها در دسترس دانشآموزان قرار میگیرد و به عنوان مکمل آموزشی استفاده میشود.
استفاده از فناوریهای نوین در آموزش
لطیفی افزود: با توجه به تغییرات سریع فناوری و علاقه دانشآموزان به استفاده از ابزارهای دیجیتال، ما از طریق شبکه شاد نیز محتواهای آموزشی متنوعی را در قالب کانالها و گروههای آموزشی ارائه میدهیم. این محتواها به دانشآموزان کمک میکند تا در کنار کتابهای درسی، از روشهای نوین آموزشی نیز بهرهمند شوند.
تغییرات دورهای در کتب درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد تغییرات محتوای کتابهای درسی توضیح داد: تغییرات در کتب درسی به صورت دورهای و معمولاً هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار انجام میشود. این رویکرد نه تنها در ایران، بلکه در نظامهای آموزشی موفق جهان نیز رعایت میشود. تغییرات سریع و سالانه در محتوای کتابهای درسی نه امکانپذیر است و نه منطقی، چرا که برخی مفاهیم پایه مانند ریاضیات، علوم و ادبیات نیاز به ثبات دارند.
برنامهریزی برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵
لطیفی از برنامهریزیهای جدید سازمان پژوهش برای سالهای ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ خبر داد و گفت: ما در حال تهیه نقشههای محتوایی جدید هستیم که پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد. این تغییرات بر اساس نیازهای روز دانشآموزان و پیشرفتهای فناوری طراحی شدهاند.
آموزش هوش مصنوعی در کتابهای درسی
وی همچنین از گنجاندن مفاهیم اولیه هوش مصنوعی در کتابهای کار و فناوری پایههای ششم تا هشتم خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در جهان امروز و نیاز دانشآموزان به آشنایی با این فناوری، ما مفاهیم اولیه هوش مصنوعی را در کتابهای درسی گنجاندهایم. این تغییرات با مطالعه تجربیات کشورهای دیگر و تطبیق آن با نیازهای آموزشی ایران انجام شده است.
نقش معلمان در تحول آموزشی
لطیفی بر نقش کلیدی معلمان در جذب دانشآموزان به مطالعه و یادگیری تاکید کرد و گفت: با وجود تغییرات در محتوای کتابها، نقش معلمان در ایجاد فضای آموزشی جذاب و موثر بسیار مهم است. روشهای تدریس و تعامل معلمان با دانشآموزان میتواند تأثیر بسزایی در علاقهمندی آنها به یادگیری داشته باشد.
انتهای پیام/