به گزارش ایرنا، حسین پورفرزانه شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح نخستین ایرلاین بومی گیلان در رشت ابراز امیدواری کرد: با مجوزهایی که برای ایرلاین های بخش خصوصی صادر میکنیم قسمتی از بار حمل و نقل هوایی به این بخش واگذار شود.
وی گفت : کشور مان طی سالیان گذشته توسعه بسیار خوبی در افزایش تعداد فرودگاهی داشته است بطوریکه هم اینک رتبه ۹ دنیا را از نظر تعداد و امکانات فرودگاهی باتوجه به مساحت کشور داریم و این توسعه را مرهون زحمات مسئولان کشور است که در سنوات گذشته برنامه ریزی و اجرا شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه توسعه ناوگان هوایی ایران متناسب با فرودگاه های کشور نیست و به اندازه آنها تدارک دیده نشده است؛ ایران باید رویکرد بزرگ مالک مانند ترکیش ایرلاین را دنبال میکرد که این مهم انجام نشده است هم اینک باید با دعوت از سرمایهگذار بخش خصوصی این ناوگان را تکمیل کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه صنعت حمل و نقل هوایی چهار مولفه اصلی شامل ناوگان، فرودگاه و در کنار آن نیروی انسانی و صنعت پشتیبان دارد از استاندار گیلانخواست در ۲ مولفه برزمین مانده نیروی انسانی و صنعت پشتیبان مساعدت لازم را با صنعت هوانوردی استان داشته باشند و افزود: هم اینک گیلان از فرودگاه خوب و ۲ مسیر ایرلاین برخوردار است و این ظرفیت در استان وجود دارد که صنعت پشتیبان را در نظر گرفته و مراکز تعمیراتی برای پوشش تعمیرات هواپیمایی این فرودگاه را در دستور کار قرار دهند.
وی تاکید کرد: باید سرمایهگذار را تشویق کنید تا در استان مرکز تعمیرات قطعات هواپیمایی ایجاد شود؛ همچنین در مراکز آموزشی استان صنعت هوانوردی مدنظر قرار گیرد؛ اگر ادبیات و فرهنگ هواپیمایی در کشور توسعه پیدا نکند هر کار دیگری مصنوعی خواهد بود.
پورفرزانه اضافه کرد: باتوجه به مراکز آموزش عالی و افراد تحصیلکرده و فرهیخته این استان، پیشنهاد میشود صنعت هوانوردی در این مراکز آموزشی مدنظر قرار گیرد؛ تاکید ایکائو بر پایداری پرواز است لذا باید پایداری صنعت هواپیمایی فراهم شود و این امر با ۲مؤلفه نیروی انسانی و صنعت پشتیبان میسر خواهد بود.
پروازهای بومی میتوانند به توسعه هوانوردی کشور کمک کنند
مدیر عامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این آیین اظهار کرد: حیات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه رشت در قبال پرواز است بدون پرواز فرودگاه معنایی ندارد.
محمد امیرانی اظهار کرد: از ۵۶ فرودگاهی که در مالکیت شرکت فرودگاههای ناوبری هوایی کشور قرار دارد ۵۵ فرودگاه عملکرد مالی منفی دارد که علت آن عدم کامل شدن شبکه پروازی است.
وی گفت: تکمیل شبکه پروازی علاوه بر خدمت رسانی به مردم آورده ای دارد که فرودگاه را زنده نگه میدارد؛ ۹۸ درصد از فرودگاه های دنیا با تعداد مسافر کمتر از یک میلیون نفر سودده نیستند؛ اگر فرودگاه سردار جنگل رشت با این قدمت و سابقه تاریخی بدون پرواز باشد شایسته این شهر و استان نخواهد بود.
امیرانی با تقدیر از سرمایه گذار بخش خصوصی که در صنعت هوانوردی این استان سرمایه گذاری کرده است، افزود: پروازهای بومی میتوانند به توسعه هوانوردی کشور کمک کنند و امیدواریم راه اندازی این ایرلاین سرلوحه کار سایر سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی کشور قرار گیرد.
وی با تقدیر از عملکرد مدیر کل فرودگاه سردار جنگل رشت برای پیگیری توسعه این فرودگاه اظهار کرد: امیدواریممسئولان استانی و منطقه آزاد انزلی در خصوص تملک اراضی مورد نیاز برای توسعه فرودگاه مساعدت لازم را داشته باشد.