به گزارش ایرنا، سیدجعفر تشکری هاشمی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون عمران و حمل ونقل شورا در خصوص شیوهنامه گونه شناسی ایستگاههای مترو در شهر و راهنمای برنامه ریزی TOD، با بیان اینکه نوع نگاه به مساله و ساختارمندی پژوهش خوب است، اظهار کرد: از طریق این برنامه میخواهیم لجام گسیختگیها را سامان دهیم.
وی ادامه داد: همه ما از فروش تراکم بیشتر، میترسیم و نگران هستیم تا نحوه انتخاب مکان برای ایستگاههای مترو تبدیل به دستمایهای برای تراکم فروشی نشود، وقتی در شهر حرکت میکنیم نه الگوی مترقی ایرانی اسلامی معماری و نه خط آسمانی یکسانی وجود دارد و نه کاربری همگانی وجود دارد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه امروزه در برخی زون های شهری، آپارتمانهای مسکونی نیز تبدیل به محیط تجاری شدهاند، گفت: در برخی مناطق شهرداری تهران به دلیل کاربریهای در هم تنیده شهری آرامش شهروندان دچار آسیبهای جدی شده که بایستی در طرح جامع و تفصیلی شهر مورد بازنگری قرار گیرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید کاری کنیم تا در آینده شهر، دوستدار شهروندان خود شود حال آنکه امروزه فاصله زیادی در رسیدن به این الگو داریم.
وی گفت: مطالعات TOD خطوط آینده مترو باید در اولویت پژوهشهای آتی باشند و اگر چه اتفاقات فیزیکی در خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ هنوز در مراحل مقدماتی است اما از حالا باید تحقیقات آنها آغاز شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه راجع به شهرهای انسان محور بارها صحبت کردهایم، اضافه کرد: در هیچ مقطعی در خصوص شهرهای انسان محور کاری بنیادین و با تداوم نکردهایم و کیفیت زندگی مردم ارتقا چشمگیری نبخشیدیم
به گفته وی، متأسفانه این شهر با چالشهای کمبود آب، آلودگی هوا و تراکم ترافیک مواجه است و تقاضای من این است که طرحهایی ارائه کنیم که زیست پذیری شهر بالا ببرد.
رییس کمیسیون عمرانی و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: این شهر دیگر ظرفیت جمعیت پذیری بیشتر را ندارد، تهران در حال تبدیل به شهر ناترازهاست، باید آرامش، کیفیت زندگی و شهر انسان محور را بازگردانیم و برای آینده آن فکری کنیم.
تشکری هاشمی یادآور شد: در تمام سالهای گذشته برای خرج و مخارج شهرداری عمدتا به بارگزاری تکیه کرده و شهر انسان محور را فراموش کردهایم.