به گزارش خبرنگار ایرنا، بخشی دیگر از خط ۶ مترو تهران در ایستگاه میدان خراسان پس از مدتها انتظار و در واپسین روزهای سال ۱۴۰۳ روز دوشنبه در مراسمی با حضور مدیران شهری پایتخت افتتاح شد.
این ایستگاه مترو بخشی از خط ۶ متروی تهران است که با اتصال به شبکه سراسری مترو، امکان دسترسی ساکنان این منطقه شهری به دیگر مناطق شهر میسر میشود.
از این پس شهروندان ساکن میدان خراسان که مدتهای مدیدی است در انتظار افتتاح این ایستگاه مترو هستند قادر خواهند بود تا به مقاصد خود در دیگر بخشهای شهر با کمترین زمان و هزینه سفر کنند.
محسن هرمزی در این مراسم اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی، علاوه بر بازسازی و نوسازی ناوگان، پروژههای مهمی مانند خطوط ۸، ۹ و ۱۰ مترو را آغاز کردهایم.
وی افزود: دیروز در جلسهای با دولت، موضوع فاینانس این خطوط پیگیری شد و امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آنها با سرعت بیشتری پیش برود همچنین، دستگاههای حفاری برای خط ۱۰ آماده شده و به زودی کار حفاری را آغاز خواهیم کرد.
هرمزی گفت: در بحث ناوگان مترو، وعده داده بودیم که واگنهای ساخت داخل را به بهرهبرداری برسانیم خوشبختانه همکاران ما در شرکتهای داخلی مانند مبنا و دانشگاه صنعتی شریف، تلاشهای زیادی کردهاند و در بهار سال آینده، اولین واگنهای ملی را به مردم تهران تحویل خواهیم داد همچنین ۶۳ دستگاه واگن دیگر نیز در دست ساخت است که به زودی به ناوگان مترو اضافه خواهند شد.
وی در خصوص تاخیرهای پیشآمده در اجرای پروژهها، با بیان اینکه تغییرات در دولت و مسایل مربوط به اوراق مشارکت دلایل این موضوع بوده است، اضافه کرد: با وجود این چالشها، تلاش شده است تا پروژهها با سرعت بیشتری پیش برود.
هرمزی با اشاره به افتتاح این ایستگاه ادامه داد: در اسفندماه از پیمانکاران و مشاوران خواستیم تا با فشار کاری بیشتر، این پروژهها را قبل از سال جدید به پایان برسانند و امید است در بهار سال آینده، ایستگاه سرباز و نجاتاللهی در این خط نیز به بهرهبرداری برسد.
معاون شهردار تهران ایستگاه مترو در خیابان خراسان را یکی از ایستگاههای مهم خط ۶ متروی تهران عنوان کرد و افزود: این ایستگاه بخشی از پروژهای است که با تلاشهای جهادی شرکت مترو تهران و همکاری پیمانکاران و مشاوران به نتیجه رسیده است.
وی تاکید کرد: این ایستگاه بهعنوان هدیهای به مردم منطقه افتتاح شده و تا پایان سال جاری، پرونده خط ۶ و هفت مترو تهران بسته خواهد شد.
رشد چشمگیر در تامین منابع مالی حوزه حمل و نقل پایتخت
هرمزی با اشاره به پیشرفتهای مالی در پروژههای مترو گفت: در سال جاری، رشد ۸۴۰ درصدی در تأمین منابع مالی برای مجتمعهای ایستگاهی داشتهایم. این موفقیت بزرگ مرهون تلاشهای همکاران حوزه مالی در شهرداری تهران است که توانستند بدهیهای مترو را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.
به گفته وی، این منابع مالی باعث شده که پروژههای مترو با سرعت بیشتری پیش بروند و در سال آینده نیز شاهد پیشرفتهای بیشتری خواهیم بود.
تاکسیهای برقی و نوسازی دوربینها
وی در بخش دیگری به برنامههای جدید شهرداری برای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: با همکاری شورای شهر، برنامهای برای جایگزینی تاکسیهای برقی به جای تاکسیهای بنزینی آغاز کردهایم. در فاز اول، تاکسیهای برقی با وام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی با بهره صفر درصد و تعویض رایگان باتری پس از ۵ سال به شهروندان تحویل داده خواهد شد همچنین، کنتورهای برق این تاکسیها نیز به صورت رایگان نصب خواهد شد.
هرمزی همچنین به نوسازی دوربینهای نظارتی و کنترل سرعت در تهران اشاره کرد و گفت:در ابتدای کار، تنها ۳ درصد از دوربینهای سرعت و نظارتی فعال بودند، اما امروز با همکاری شرکت خاتمالانبیا، ۳۰ درصد از این دوربینها نوسازی شدهاند و تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده، تمامی معابر و خیابانهای تهران به دوربینهای کنترل سرعت مجهز خواهند شد.
معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا
وی به برنامههای معاینه فنی و کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در سال جاری، تمامی مراکز معاینه فنی شهر تهران نوسازی شدهاند و این موضوع گام مهمی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.
معاون شهردار تهران گفت: امیدواریم با حمایت شورای شهر و همکاری همهی دستاندرکاران، سال آینده شاهد پیشرفتهای بیشتری در حوزه حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا باشیم.
مشکل اصلی مترو تهران کمبود واکن است/ رفع مشکل مترو با واردات هزار واگن
رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به از وضعیت متروی تهران و مشکلات مربوط به آن گفت: مشکل اصلی متروی تهران کمبود واگن است و با وجود برنامهریزی برای اتمام ایستگاهها و گسترش خطوط، عدم تحویل واگنهای سفارش دادهشده از خارج، پیشرفت پروژه را با مشکل مواجه کرده است.
مهدی چمران اظهار کرد: از تلاشهای انجامشده برای افزایش آسایش و آرامش شهروندان تقدیر میکنم.
وی بر ضرورت تولید داخلی تاکید کرد و افزود: پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام شده بطوریکه به زودی روزانه یک واگن تولید خواهد شد البته کمبود واگن در سالهای گذشته باعث عقبماندگی و نارضایتی مردم شده است.
رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: واردات هزار واگن جدید میتواند مشکل را تا حدودی حل کند، اما تولید داخلی در بلندمدت برای رفع کامل مشکل ضروری است.
چمران گفت: مزایای استفاده از واگنهای داخلی صرفهجویی در ارز و سوخت، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا است.
وی با اشاره به ساخت ایستگاه جدید مترو با معماری ایرانی - اسلامی افزود: با وجود رضایت از پیشرفت پروژه باعث تاسف است که تمام فضاهای مترو از این معماری برخوردار نیستند.
رییس شورای شهر تهران بر تلاش برای تامین تجهیزات و ارائه خدمات با کمترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن تاکید کرد.