شناسهٔ خبر: 71925093 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کاهش ۳۵کیلومتری تردد با ساخت تقاطع حکیم-تعاون

اوایل سال ۱۴۰۳پروژه تقاطع غیرهمسطح حکیم-تعاون وارد فاز اجرایی شد. پروژه‌ای که با ساخت و بهره‌برداری از آن، بار ترافیک غرب تهران کاسته می شود و تردد اضافی مردم کاهش پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

همشهری - سعیده مرادی: اوایل سال ۱۴۰۳پروژه تقاطع غیرهمسطح حکیم-تعاون وارد فاز اجرایی شد. پروژه‌ای که با ساخت و بهره‌برداری از آن، بار ترافیک غرب تهران کاسته می شود و تردد اضافی مردم کاهش پیدا می‌کند. اما این پروژه به چه مرحله‌ای رسیده است؟

کاهش ۳۵کیلومتری تردد با ساخت تقاطع حکیم-تعاون

چالش اصلی پروژه
وجود طیف متنوعی از تاسیسات درشت‌دانه زیرزمینی از قبیل لوله‌های توزیع آب و گاز و...

آخرین وضعیت پروژه
عملیات خاکبرداری زیرگذر تقاطع حکیم- تعاون، از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.
۹۰درصد از تاسیسات معارض پروژه رفع یا برای انجام عملیات جابه‌جایی تعیین تکلیف شده است.

اهداف پروژه
کاهش ۳۵کیلومتری مسیر غیرضروری تردد شهروندان و کاهش زمان سفر
ایجاد دسترسی به ضلع جنوب بزرگراه شهید حکیم
کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی

دسترسی‌های پیش‌بینی شده با تکمیل پروژه
دسترسی شمال به جنوب و جنوب به شمال بلوار تعاون
دسترسی از غرب بزرگراه حکیم به شمال تعاون و از شرق بزرگراه حکیم به جنوب تعاون
دسترسی از شمال تعاون به شرق بزرگراه حکیم و از جنوب تعاون به غرب بزرگراه حکیم
دوربرگردان‌های بزرگراه حکیم در شرق و غرب تقاطع

با احداث این تقاطع، علاوه بر بخش‌های شمالی و جنوبی بلوار تعاون که از طریق یک پل همسطح ۹۲متری به یکدیگر متصل می‌شود، بزرگراه شهید حکیم به واسطه زیرگذری که طول آن با احتساب شیبراهه‌ها به ۱۲۵۰متر می‌رسد از زیر پل تعاون عبور می‌کند.
احیای ۴مسیر راستگرد و تامین حرکات شرق به شرق و غرب به غرب از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در این پروژه است.

پروژه تقاطع حکیم – تعاون مرحله به مرحله اجرا می‌شود
عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهردارتهران : این پروژه با مشکلات زیادی در زمینه رفع معارضان روبه‌رو است؛ چون تعداد زیادی تاسیسات ازجمله آب، گاز، برق و مخابرات در مسیر آن قرار دارد. نکته مهم این است که امکان قطع جریان بزرگراه حکیم حتی برای یک ساعت هم وجود ندارد. برای همین مجبوریم پروژه را مرحله به مرحله پیش ببریم. ابتدا رفع معارضان و سپس اجرا به‌صورت گام به گام انجام خواهد شد.

آغازعملیات خاکبرداری زیرگذر
مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران: طبق پیشرفت عملیات احداث شمع درجبهه‌های شمالی و جنوبی پروژه، امکان آغازعملیات خاکبرداری زیرگذر از ابتدای سال‌۱۴۰۴فراهم می‌شود؛ اقدامی که منوط به انجام یک مرحله انحراف ترافیک درمسیر شرق به غرب بزرگراه شهید حکیم ازطریق مسیر کندرو ‌ است. این گشایش ترافیکی، پیمایش‌های اضافی شهروندان در محدوده اجرای پروژه را به میزان ۳۶کیلومتر کاهش خواهد داد.