شناسهٔ خبر: 71911262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی فارس:

۴۰ درصد اجرای طرح نهضت ملی مسکن مربوط به شیراز است

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: بیش از ۴۰ درصد اجرای طرح نهضت ملی مسکن مربوط به شیراز است و به همین میزان گرفتن پروانه زمان‌بر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، ناصر رضایی امروز _یکشنبه بیست‌وششم اسفند_ در نشست خبری اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط شدند که امروز برای بیش از ۱۰۶ هزار واحد تأمین زمین شده و ۸۶ هزار واحد هم عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین پروژه‌های مسکن در قالب این طرح در کشور مربوط به فارس است، افزود: عوامل و مسائل مختلفی برای اجرای این طرح پیش روی ما بود که بیش از ۱۵۰ گام برای اجرای این طرح بررسی و دنبال شد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: بیش از ۴۰ درصد اجرای طرح نهضت ملی مسکن مربوط به شیراز است و به همین میزان گرفتن پروانه زمان‌بر است.

وی خاطرنشان کرد: برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد در شیراز پروانه مسکن نهضت ملی مسکن انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه از بهمن سال گذشته هیچ گونه وامی پرداخت نشده بود، گفت: در نخستین جلسه با مجموعه بانک‌های عامل بیش از ۳۶ هزار فقره وام به این مهم اختصاص یافت که شامل ۱۶ هزار فقره تسهیلات برای راه و شهرسازی، ۱۶ هزار فقره برای اداره کل بنیاد مسکن و چهار هزار فقره هم برای شهرهای جدید بود.

رضایی اضافه کرد: برای بیش از ۶۵۰۰ واحد دیگر در فارس مصوبه اختصاص تسهیلات نیز گرفته شده است.

وی با تصریح بر این نکته که گرفتن تسهیلات از بانک‌ها، کاری دشوار بود، تصریح کرد: منابع مالی که تزریق می‌شود بسیار قطره چکانی است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس تاکید کرد: اگر قرار باشد در فاصله زمانی مشخص واحدها را تحویل مردم دهیم، باید ماهانه ۳۰ میلیون تومان از آنها بگیریم که شدنی نیست، لذا برای تحویل دو تا سه ساله واحدها با مردم با مشکلاتی مواجه هستیم.

رضایی عنوان کرد: افزایش بیش از سه برابری اقلام مورد نیاز در اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز به نوبه خود کار را دشوار کرده است.

به گفته وی، از مجموع پیامک‌هایی که طی شش ماه دوم امسال برای افراد واجد شرایط ارسال شده، تنها ۲۰ درصد واریزی داشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه ما متولی تأمین زمین و زیربناها و روبناها به میزان یک سوم در طرح نهضت ملی مسکن هستیم، پیشرفت کلی این طرح در استان را ۳۰ تا ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۲۰۴۰ واحد در آستانه تحویل به مردم است که جهرم و کوار از جمله آنهاست.

رضایی افزود: البته ۱۳ هزار واحد بنیاد مسکن روستایی هم آماده تحویل است.

وی اضافه کرد: پروانه اولین شهرک دولتی فارس در جهرم صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس همچنین با اشاره به پروژه‌های نشاط و زیتون در شیراز و تأخیر در تحویل این دو پروژه از مردم عذرخواهی کرد و گفت: در حال تلاشیم تا نواقص برطرف شود تا زودتر این واحدها به مردم تحویل داده شود. به ویژه پروژه زیتون که مردم ۴ سال قبل مبلغ ۳۰ میلیارد تومان پرداخت کردند، اما به دلیل مشکلات عقب افتاد. اکنون پیمانکار خوبی پای کار است و از ابتدای سال جدید پروژه‌های عقب مانده با زمان و سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

رضایی با اشاره به گستردگی استان فارس و وجود بیشترین شبکه راه کشور در این استان، تصریح کرد: فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش آن در رفت و آمد، مسافر و کالا درگیر فشار بالایی است، به‌گونه‌ای که بیش از ۷۰۰ کیلومتر راه در دست اقدام است و ۸۰۰ کیلومتر راه هم در حال ساخت در مراحل میانی یا پایانی قرار دارد. بیش از ۴۰ همت برآورد ریالی امروز ما برای اجرای این راه‌هاست در حالی‌که کل بودجه تمام راه‌های کشور ۲۸ همت است.

وی تصریح کرد: فشارهایی که برای افتتاح پروژه‌ها به ما وارد می‌شود سبب می‌شود تا یک سال بعد با مشکلاتی رو به رو شویم. مثل آزادراهی که نباید افتتاح می‌شد و وزارت راه موافق افتتاح زودهنگام نبود و امروز نتیجه‌اش این شده که در قطعه هفتم با مشکل روبه‌رو هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با بیان اینکه هر یک کیلومتر آزادراه، ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: تمام کردن روش و اصول دارد. همکاران ما با تمام وجود در حال کار کردن در آزادراه هستند.

رضایی عنوان کرد: حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان سالانه برای نگهداشت آزادراه هزینه نیاز است، لذا اجازه نمی‌دهیم صرف افتتاح در قطعه هفتم، شتاب زده عمل شود.

وی در خاتمه سخنانش عنوان کرد: مجموعه وزارت راه به عنوان یکی از ارکان دولت پروژه‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف تعریف کرده و حجم اقدامات و پروژه‌ها ۶۰ درصد کل پروژه‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

محسن عمادی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس هم در ادامه این نشست عنوان کرد: در آزادراه دخالتی نداریم، چون پیمانکار مستقلی دارد. اما هر کجا که چالشی وجود دارد و دستگاه متولی نتواند کار کند می‌گویند راهداری ورود کند در حالی که که در حوزه کاری ما نیست و قرارداد فعالی هم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: تعریض محور گویم آغاز شده برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی از ماه‌های قبل در جهت مناسب سازی محورهای مواصلاتی، زیباسازی محورها، ترمیم و ساماندهی تابلوها، خط کشی جاده‌ها آغاز شده است.

عمادی اضافه کرد: پیش‌بینی شده که در ایام نوروز علاوه بر نگهداری و ساماندهی محورهای مواصلاتی، اقداماتی برای کاهش تصادفات به سهم خود انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ابراز امیدواری کرد که آمار کاهشی در نوروز ۱۴۰۴ همانند سال گذشته تداوم پیدا کند.

عمادی با بیان اینکه برای ۲۷ دستگاه وظایفی در راستای کاهش تصادفات تعریف شده است، گفت: کاهش تصادفات محدود به یک دستگاه نیست.