به گزارش خبرگزاری آنا، نوآوری پدیدهای پیچیده، جدید و نوظهور است که انواع مختلف تغییرات را به وجود میآورد. نوآوریهای جدید و پیچیده، فراخور نوع نگاه شرکتها و تأثر از این پدیده میتوانند اثرات مثبت و منفی برای شرکتها برجای گذارند.
لذا این پدیده که به عنوان شوک نوآوری شناخته میشود، در مواجهه با راهبردها و برنامههای شرکتهای صنعتی، همانند یک سکه دو رو، پیامدهای مثبت و منفی برای آنها در پی دارد.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «شوک نوآوری در شرکتهای صنعتی؛ شناسایی عوامل مؤثر و پیامدها با روش FCM» به این موضوع پرداختهاند که شوک شبکه تکنولوژیک نوظهور و مختلکردن شبکه سنتی، توانایی جذب دانش خارجی خلق شده از طریق جهتگیریهای کارآفرینانه و بروز نوآوریهای تغییرات برهم زننده در صنعت ازجمله مهمترین عوامل ایجادکننده شوک نوآوری هستند.
همچنین تقویت و احیای برند وعدم حرکت به سمت رکود، تبدیل شرکتهای سنتی به شرکتهای کوانتومی و آفرینش برندهای پویا و تطبیقپذیر با تغییرات دگرگونساز ازجمله مهمترین پیامدهای مثبت شوک نوآوری هستند.
* پیامدهای شوک نوآوری در سازمانها
به زعم این پژوهش ورود شوک نوآوری شرایط و محیطی را ایجاد میکند که نیازمند واکنش سریع شرکتها نسبت به آن است. شوک نوآوری ممکن است باعث مختل و منحل شدن سازمان و یا تغییر موقعیت موفقیتآمیز یک شرکت شود به همین خاطر شرکتها به منظور واکنش مناسب نسبت به شوک نوآوری و بهرهبرداری از آن به منظور حفظ و ارتقا موقعیت خود نسبت به رقبا باید از منابع و داراییهای خود استفاده نماید.
در این پژوهش، نتایج در بخش کمی و کیفی قابل طرح است. نتایج بخش کیفی نشاندهنده عوامل مؤثر و پیامدهای شوک نوآوری است. بر این اساس عوامل مؤثر بر شوک نوآوری شامل شوک شبکه تکنولوژیک نوظهور و مختل کردن شبکه سنتی، سرمایهگذاری جسورانه در تأمین نیاز فناورانه، ایجاد ابزارهای لازم برای اتخاذ و بهرهبرداری از پیچیدگی مثبت، توانایی جذب دانش خارجی خلق شده از طریق جهتگیریهای کارآفرینانه، تحریک نوآوری رادیکال، بروز نوآوریهای تغییرات بر هم زننده در صنعت، ترکیب فناوریهای دگرگونکننده و مدلهای کسبوکار جدید، متولد شدن صنایع جدید و تکنولوژیهای انقلابی، جهتگیری اکتشافی به قابلیتهای تکنولوژیکی و تغییر قابل توجه در فناوریها و روشهای اولیه میباشد.
ورود شوک نوآوری شرایط و محیطی را ایجاد میکند که نیازمند واکنش سریع شرکتها نسبت به آن است
نتایج بخش کمی پژوهش مشتمل بر سنجش میزان اهمیت و اولویتبندی عوامل مؤثر و پیامدهای شوک نوآوری میباشد. بر این اساس مهمترین عوامل مؤثر بر شوک نوآوری شوک شبکه تکنولوژیک نوظهور و مختل کردن شبکه سنتی، توانایی جذب دانش خارجی خلق شده از طریق جهتگیریهای کارآفرینانه و بروز نوآوریهای تغییرات بر هم زننده در صنعت هستند.
* متولد شدن صنایع جدید تکنولوژیهای انقلابی
نتایج پژوهش مشخص نمود که متولد شدن صنایع جدید و تکنولوژیهای انقلابی از دیگر عوامل مؤثر بر شوک نوآوری است؛ که درواقع به معنای بروز تغییرات بنیادین در صنایع و فناوریها است.
در این راستا این پژوهش بیان میکند که که شرکتها در راستای تطبیق با چنین تغییرات عمده و برهمزنندهای به تیم و کارکنان خود کمک کنند که چنین تغییراتی را پذیرفته و در جهت سازگاری با این تغییرات گام بردارند چراکه اغلب در بین کارکنان احساس مقاومت نسبت به تغییرات وجود دارد.
به زعم این پژوهش سازمانها زمینه یادگیری و گسترش مهارت کارکنان را با توجه به بروز تکنولوژیهای جدید باید فراهم آورند و بهرهبرداری بیشتری از شوک نوآوری داشته باشند، زیرا استفاده درست از شوک نوآوری منجر به کسب موقعیت استراتژیک بهتر سازمان میشود.
* سرمایهگذاری جسورانه در تأمین نیاز فناورانه
با توجه به یافتههای پژوهش، سرمایهگذاری جسورانه در تأمین نیاز فناورانه، از عوامل مؤثر بر شوک نوآوری است. در این راستا پیشنهاد میشود که در وهله اول نیاز فناورانه سازمان را شناسایی کرده و سپس آنان را اولویتبندی کنند و بهمنظور تأمین نیازهای فناورانه منابع مالی و انسانی را تخصیص دهند که این شامل اختصاص بودجه، استخدام نیروی کار ماهر و ... درزمینه ٔ فناوری جدید میشود.
به گفته این پژوهش سرمایهگذاری درست در تأمین نیازهای فناورانه میتواند به سازمانها کمک کند تا با موفقیت با تغییرات تطبیق پیداکرده و رقابتپذیری خود را بالا ببرند.
در پایان این پژوهش پیشنهاد میشود که سازمانها به منظور هماهنگی با شوک نوآوری ایجادشده بر آموزش افراد سازمان به منظور پذیرش تغییرات و سازگاری با آنها و همچنین ایجاد یک فرهنگ سازمانی متناسب با تغییرات و نوآوریها مبادرت ورزند.
این پژوهش به کوشش علی شریعتنژاد (استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان) و هانیه حاتمی (دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه لرستان) انجام شده است.
انتهای پیام/