به گزارش خبرنگار ایرنا، این ایستگاهها روز شنبه در مراسمی با هدف توسعه حمل ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا راهاندازی شدهاند.
ایستگاه بعثت با ۶ لاین، ۲۰ استند ۲۴۰ کیلووات و ۴۰ دیسپنسر ۱۲۰ کیلووات، قابلیت شارژ همزمان ۴۰ اتوبوس و ۸۰ تاکسی را دارد، این ایستگاه در ۹ ساعت، ۱۲۰ اتوبوس و در ۱۲ ساعت، ۹۶۰ تاکسی را شارژ خواهد کرد.
ایستگاه تقیآباد هم دارای ۵ لاین، ۴ استند ۴۸۰ کیلووات و ۲۰ دیسپنسر ۱۲۰ کیلووات است که قابلیت شارژ همزمان ۲۰ اتوبوس و ۴۰ تاکسی را دارد و می تواند در ۹ ساعت ۶۰ اتوبوس و در ۱۲ ساعت ۴۸۰ تاکسی را پشتیبانی کند.
ایستگاه پایانه جدید شرق نیز بعنوان اولین و بزرگترین ایستگاه شارژ خورشیدی با ۲ لاین و ۴ دیسپنسر ۱۲۰ کیلوواتی، قابلیت شارژ همزمان ۴ اتوبوس و ۸ تاکسی را داراست و طی ۹ ساعت ۱۲ اتوبوس و در ۱۲ ساعت ۹۶ تاکسی را شارژ خواهد کرد.
شهردار تهران: تعداد اتوبوسهای برقی بیشتر میشود
شهردار تهران گفت: این پروژه (افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی) آغاز مسیر طولانیتری برای توسعه زیرساختهای شارژ اتوبوسهای برقی در تهران است و با گسترش این امکانات، تعداد اتوبوسهای برقی هم بطور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
علیرضا زاکانی روز شنبه در این مراسم افتتاحی ایستگاه شارژ خودروهای برقی در پایتخت افزود: سه ایستگاه شارژ اتوبوسهای برقی با هدف توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در تهران به بهرهبرداری رسیده و این ایستگاهها با بهرهگیری از منابع انرژی متنوع، از جمله برق شبکه سراسری، تبدیل گاز به برق با راندمان بالا بهعنوان پشتیبان در مواقع قطعی برق و همچنین انرژی خورشیدی، طراحی شدهاند.
وی با بیان اینکه استفاده از این فناوریها گامی مهم در راستای کاهش مصرف انرژی فسیلی است، تاکید کرد: بهبود وضعیت زیستمحیطی و هوشمندسازی سیستم حمل ونقل عمومی تهران از دیگر این مزایای این مهم محسوب میشود.
زاکانی ادامه داد: در حال حاضر تعداد اتوبوسهای برقی تهران از ۸۶۰ دستگاه به حدود سه هزار دستگاه رسیده و پیشبینی میشود این تعداد در سال آینده به ۵۵۰۰ تا ۶ هزار دستگاه افزایش یابد.
شهردار تهران اظهار کرد: این توسعه نتیجه همکاری میان شورای شهر، مدیریت شهری و نهادهای علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف است.
همکاری دانشگاه شریف در توسعه پروژه
وی یادآور شد: دانشگاه شریف نقش مهمی در پیشبرد این پروژه ایفا کرده است، بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و فناوریهای نوین در توسعه زیرساختهای حمل ونقل عمومی، زمینهساز حرکت تهران به سمت استفاده از انرژیهای پاک خواهد بود.
زاکانی به برنامههای شهرداری تهران برای توسعه ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت، افزایش تاکسیهای برقی و بهینهسازی سیستم تاکسیرانی، از دیگر اهداف مدیریت شهری در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.
وام صفر درصد برای رانندگان تاکسی برقی
زاکانی گفت: در بخش تاکسی برقی، ۱۷۲ دستگاه تاکنون تحویل رانندگان شده و شهرداری تهران نیز تعهداتی بر آنها مبنی بر ارایه خدمات مالی دارد بطوریکه هر راننده تاکسی یک میلیارد و دویست میلیون وام صفر درصد میگیرد علاوه بر این شهرداری تهران ماشین را با نصف قیمت در اختیار رانندگان قرار میدهد.
وی افزود: تهران با یک الگوی تاکسیرانی جدید از این پس رو به رو خواهد شد که در نخستین گام یک هزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی شاسی در این طرح فعال خواهد بود، برای خدمات پس از فروش این تاکسیها نیز ۵ مجموعه فعالیت خواهند کرد.
زاکانی تاکید کرد: ورود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی بر آورد نهایی ما است که با آن چهره شهر کاملا تغییر خواهد کرد.
به گفته وی، این خودروها توان بالا با استهلاک پایین دارند که با هر بار شارژ ۵۵۰ کیلومتر مسافت میتوانند طی کنند علاوه بر این امسال بیش از ۱۰ هزار تاکسی را نوسازی کردیم.
۱۱۴ اتوبوس برقی از امروز وارد خطوط شدند
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: ایستگاه شارژ توقفگاه بعثت امروز افتتاح میشود و توقفگاههای هنگام و تقی آباد بهزودی اضافه میشوند.
احمد قیومی افزود: ۱۱۴ اتوبوس باقی مانده از اتوبوس های وارداتی چینی امروز وارد خطوط می شوند که لازمه آن تعبیه ایستگاه شارژ و توقفگاه مناسب بود.
وی با بیان اینکه اولین ایستگاه شارژ توانایی شارژ ۸۰ دستگاه اتوبوس را دارد، ادامه داد: ضمن اینکه ایستگاه شارژ شبها به کار گرفته می شود و در هنگام صبح نیز تاکسی های برقی می توانند خودروهایشان را شارژ کنند.
قیومی این را هم گفت: در آینده نزدیک از مابقی اتوبوس های برقی نیز با همین مدل با اولویت خطهای مرکزی اسنفاده میکنیم.
حمایت از پایداری انرژی و بهینهسازی مصرف برق
در ادامه حمید برادران مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، با اشاره به اهمیت این پروژه اظهار کرد: امروز شاهد بهرهبرداری از سه ایستگاه شارژ برقی در شهر تهران هستیم که از نظر زیرساخت و ظرفیت، جزو پروژههای کمنظیر کشور محسوب میشود؛ این ایستگاهها در پایانههای بعثت، تقیآباد و پایانه شرق تهران راهاندازی شدهاند و قابلیت تأمین انرژی موردنیاز اتوبوسها و تاکسیهای برقی را دارند.
وی افزود: در فاز نخست این طرح تمام ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی که وارد کشور شده بود، در خطوط مشخص به کار گرفته شد. از این تعداد، ۷۵ دستگاه اتوبوس در چهار خط فعال شدند و با اضافه شدن ۱۱۴ دستگاه دیگر، تمام ناوگان پیشبینیشده در این فاز، اکنون عملیاتی شده است.
برادران تأکید کرد: برنامه میانمدت ما برای خردادماه ۱۴۰۴، توسعه سهبرابری ایستگاهها و استندهای شارژ در سطح شهر است؛ همچنین، تا پایان خرداد، ۴۴ ایستگاه کوچک مقیاس در مناطق ۲۲ گانه تهران راهاندازی خواهد شد که گامی مهم در مسیر حملونقل سبز شهری محسوب میشود.
وی یکی دیگر از اقدامات مهم را راهاندازی ایستگاه شارژ خورشیدی در پایانه شرق تهران عنوان کرد و افزود: انرژی موردنیاز خود را کاملاً از طریق پنلهای خورشیدی تأمین خواهد کرد؛ همچنین برای نخستین بار در کشور، از تکنولوژی ترکیبی شبکه، ذخیرهساز انرژی و سیستم CHP در این پروژه استفاده شده است.
برادران افزود: در تابستان امسال، شهرداری تهران با همکاری وزارت نیرو، ۵۰ مگاوات برق تولیدی اضطراری تونلهای شهری را در ساعات اوج مصرف در اختیار شبکه برق شهری قرار خواهد داد. همچنین، با تعویض ۱۲ هزار چراغ تونلی، حدود پنج مگاوات کاهش مصرف انرژی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: این پروژه تنها یک زیرساخت فیزیکی نیست، بلکه گامی مهم برای آیندهای پایدار و کاهش آلودگی هوا در تهران است. هدف ما حرکت به سمت حملونقل پاک و توسعه ناوگان برقی در شهر است که بهبود کیفیت زندگی شهروندان را به همراه خواهد داشت.