شناسهٔ خبر: 71887138 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

رشد تعهدات خیران به رقم فوق‌العاده ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت تعهدات خیران مدرسه‌ساز در سال گذشته به رقم فوق‌العاده ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است، به طوری که سهم خیرین در ساخت فضاهای آموزشی به ۵۶ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا خان محمدی در نشست توجهیی با مسئولان پروژه‌های نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی شهرستان پاکدشت که همزمان با سفر رئیس جمهور به شهرستان‌های جنوب شرقی استان تهران برگزار شد، اظهار داشت: شکل‌گیری و راه‌اندازی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با ایده و ابتکار دکتر پزشکیان رییس جمهور محترم انجام شد و اهداف بسیار ارزشمندی در آن دیده شده است.

وی ضمن قدردانی از ایده تحولی رئیس‌جمهور در حوزه آموزش، افزود: آقای پزشکیان در زمان مسئولیت در تبریز طرح ساخت ۶۰۰ خانه بهداشت را در استان آذربایجان شرقی در طول یکسال عملیاتی کرد، این ایده را نیز در مورد حل مسأله مدارس سنگی و کانکسی و عارضه‌ای داشته‌اند تا با همت و همراهی مردم چالش‌ها و مسائل حوزه فضا و تجهیزات آموزشی برطرف شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه ساختار و عمق راهبردی طرح در ذهن ایشان این است که اگر مسأله ای را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم، راه حل آن را نیز خواهیم یافت و این مسیر با اراده و همت همه جانبه طی خواهد شد تا به مقصد برسد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به همراهی و استقبال دانش آموزان، معلمان، خیران و اقشار مختلف مردم از نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، بیان داشت: بعد از مطرح شدن این موضوع از جانب رئیس جمهور و مصمم بودن ایشان در پیشبرد طرح، تعهدات خیران مدرسه ساز نیز افزایش یافت و از رقم قابل توجه ۱۱هزار میلیارد تومان در سال گذشته به رقم فوق العاده ۱۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسید، به طوری که سهم خیران در ساخت فضاهای آموزشی به ۵۶ درصد رسیده است.

خان محمدی ادامه داد: در این نهضت الگو و مدل مردمی کار مورد تاکید است، دولت نیز همراه و پای کار پشتیبانی می کند، در ابتدا باید نیازسنجی دقیق صورت بگیرد و مطالعات اولیه با توجه به جمعیت دانش‌آموزی و مسایل مختلف انجام شود، در جایی ممکن است نیاز به احداث نباشد و با الحاق بتوانیم مسأله را حل کنیم. ضمن آنکه در پایان برنامه هفتم توسعه افت جمعیت دانش آموزی را خواهیم داشت.

خان محمدی به ذکر خاطره‌ای از آغاز اجرای طرح در روستای صندل آباد خراسان پرداخت و گفت: یکی از اولیایی که فرزندش در کلاس درس کانکسی بود خودش پیشقدم شد و مصالح آورد، مردم نیز کمک کردند در حالیکه اگر تشریفات معمول طی می شد کار طولانی می‌شد. یا در روستای طاهر آباد کلات که مردم محلی همراهی کردند، جالب است که با ساخت مدرسه به زودی تلفن نیز به روستا می‌رسد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: در این الگو قرار شد آموزش و پرورش که بطن عملیاتی تعلیم و تربیت است، جریان مردمی سازی را پای کار بیاورد. هرکس به هر سبکی می تواند این ایده رئیس جمهور را عملی کند بسم الله، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و بسیج سازندگی هم اعلام آمادگی کردند.اصناف، دهیاران، دانش آموزان، اولیا و مربیان و.....همه پای کار آمدند.

وی تصریح کرد: وقتی یک نفر عمود اصلی این خیمه را برپا دارد. خیلی‌ها او را همراهی می کنند و جریان مردمی به راه می افتد. مردم با مردم راحت‌تر کار می‌کنند رئیس جمهور هم به دنبال این همراهی و جریان مردمی است، در این نهضت ساخت مدرسه به تنهایی مهم نیست تغییر نگاه و چشم‌انداز و کیفیت کار مهم است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بهترین فضا و ساختمان‌ها باید مدارس باشند، افزود: این بار آموزش و پرورش مسأله اصلی دولت است و نگاه متفاوت است با اراده و همت جمعی کار براساس قاعده و حساب و کتاب پیش می رود.

وی ضمن قدردانی از مسئولان مردمی پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: انگیره بالای مشارکت و علاقه به کار واقعا در اینجا برای این ۵۰-۶۰ پروژه وجود دارد، این ایده و تفکر که رئیس جمهور دنبال می کنند، باید گفت‌وگو و گفتمان سازی کنیم این تفکر و ایده با دستورالعمل قابل ارائه نیست.

خان محمدی با تاکید براینکه همه به آموزش و پرورش بدهکاریم و باید دین خود را ادا کنیم، اذعان داشت: نیازها احیا و احصا شده، در سامانه گزارش پروژه ارایه می شود و سیستم هوشمند پردازش می‌کند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان با اشاره به سخن رئیس جمهور که قدر خود را بدانیم، قدر ما بالاتر است، گفت: نوسازی مدارس بعد فنی و نظارتی را بر عهده دارد، ان شالله با کمک همدیگر سال بعد ببینیم که این ۶۰ طرح به ثمر رسیده اند.