وحید داعی امروز در این نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد حوزه عمرانی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: مسیر ریلی مشهد – گلبهار تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مشکل عمده این طرح تأمین مالی پروژه است که با پیگیریهای انجام شده از سوی مدیرعامل شهر جدید گلبهار قرار شده با توجه به دستور صادر شده از سوی وزیر راه و شهرسازی با یکی از کارخانهجات تولید ریل تأمین ریل این پروژه را انجام دهیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: در قانون بودجه امسال اعتباری به دو مسیر ریلی در کشور اختصاص یافته و با پیگیریهای انجام شده حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به این پروژه تزریق شد و در حال حاضر این پروژه فعال است.
وی در مورد ساختوساز در ارتفاعات جنوبی مشهد نیز بیان کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد ارتفاعات جنوبی مشهد، با توجه به سوابقی که در طرحهای توسعهای داشتیم بر روی این پهنهها کاربریهای مسکونی وجود داشت. در سال ۹۴ وقتی که مصوبات کمیسیون ماده پنج تصویب شد و با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی که بر مبنای فرمایشات رهبر انقلاب تنظیم شده بود، این مصوبه در استان تصویب و در تهران ابلاغ شد.
داعی ادامه داد: در این مصوبه دو نکته اساسی قید شده یکی اینکه از عبارت تحدید و تعدیل سطوح ساختوساز استفاده شده است، چرا که در ضوابط قبلی این سطوح دارای کاربریهایی با تراکم بالا بوده و بر این اساس از ۲۲ به ۶ طبقه کاهش پیدا کرده است، نکته دوم نیز غلبه فضای سبز در کاربریها است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اکنون میگویند در دو پلاک شیب زمین بیشتر از ۱۵ درصد است که این موضوع در مصوبه لحاظ نشده، اما اتفاق محدودکردن فضای ساختوساز رخ داده است. با توجه به دستور دادستان کارشناسان این دو پلاک را بررسی کرده و نتیجه خدمت دادستان اعلام میشود.
وی با بیان اینکه برآورد اولیه برای اجرای پروژه قطار سریعالسیر مشهد-تهران حدود ۲۰ میلیارد یورو است، گفت: اکنون این پروژه در قانون بودجه دارای ردیف بودجه شده است، در مقطعی بحث درآمد میادین نفتی برای خرید قطار سریع السیر مطرح شد که در دست پیگیری است و امیدواریم که منابع این موضوع تأمین شود.
داعی خاطرنشان کرد: به پیشنهاد استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این موضوع مطرح شد که در کنار این موضوع برقیسازی قطار را نیز مدنظر قرار دهیم، چرا که هزینه این مورد یک دهم قطار سریع السیر است و میتواند نیاز حملونقل استان را برآورده کند. به همین دلیل برقی کردن قطار را از طریق راهآهن جمهوری اسلامی در حال پیگیری هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه این تونل اللهاکبر در سه بخش به طول تقریبی چهار هزار متر در حال اجراست، افزود: این پروژه به تأمین مالی قابلتوجهی نیاز دارد، اما در حال حاضر با همکاری قرارگاه خاتمالانبیا فعال بوده و بخشی از عملیات لاینینگ آن نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه امسال به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور واگذار شده که انتظار میرود با ورود این مجموعه، روند اجرای پروژه شتاب بگیرد.
داعی با بیان اینکه حفاری تونل از جمله بخشهای پرهزینه پروژههای عمرانی محسوب میشود، گفت: تأمین منابع مالی، مهمترین چالش آن است که امیدواریم سال آینده، با مدیریت شرکت ساخت، اعتبارات بیشتری به این پروژه تخصیص داده و روند اجرایی آن تسریع شود.