شناسهٔ خبر: 71849573 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی مطرح کرد:

چالش دانش‌بنیان‌ها در استانداردسازی رفع می‌شود

تهران- ایرنا- معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، «استانداردسازی» را از چالش‌های دانش‌بنیان‌ها در مسیر توسعه صادرات دانست و از عزم این معاونت در دوره جدید برای ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع در بعضی از حوزه‌های فناوری کلیدی به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان ملی استاندارد برای رفع این چالش خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ایرنا، تورج امرایی امروز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه در دومین نشست از سلسله نشست‌های انتقال تجربه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان «فرصت فردا» با محوریت اندونزی گفت: این نشست کمک می‌کند تا چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیرامون صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به اندونزی وجود دارد، شناسایی شود، ما زمینه‌های همکاری مختلفی با کشور اندونزی می‌توانیم داشته باشیم که البته پیشتر در برخی از این زمینه‌ها ورود کرده‌ایم، زیست‌فناوری و دارو، نانو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و حوزه فناوری‌های نوپدید از جمله این زمینه‌های همکاری هستند.

وی ادامه داد: اگرچه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی ما از کل سبد دانش‌بنیان، درصد بالایی نیست ولی همین درصد کم هم فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم روند صادرات را شکل دهیم و صادرات را به سمت فناوری‌های پیشرفته سوق دهیم.

امرایی همچنین به دو چالش موجود بر سر توسعه صادرات دانش‌بنیان‌ اشاره و اظهار کرد: این دو چالش خاص کشور اندونزی نیست و ما در صادرات دانش‌بنیان‌ها اساسا از این معضل رنج می‌بریم؛ نخست، چالش استانداردسازی است. معاونت علمی در دوره جدید و در دولت چهاردهم می‌کوشد تا در بعضی از حوزه‌های فناوری کلیدی به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط، آزمایشگاه‌های مرجع را ایجاد و احداث کند و در جهت اعتباربخشی به این آزمایشگاه‌ها همراه با سازمان ملی استاندارد کار را پیش ببرد.

به گفته معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، اگر این آزمایشگاه‌های مرجع به شبکه استاندارد بین‌المللی متصل شوند، عملا فرآیند صادرات محصولات دانش‌بنیان تسهیل خواهد شد.

چالش دانش‌بنیان‌ها در استانداردسازی رفع می‌شود

تجمیع دانش‌بنیان‌ها در یک حوزه تخصصی برای برند شدن

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین با بیان اینکه، چالش دوم دانش‌بنیان‌ها در حوزه صادرات مربوط به اندازه شرکت‌ها است، افزود: به طور طبیعی هنگامی که یک کشور خارجی به دنبال خرید یک محصول ایرانی باشد، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مورد نظر آنها تعداد دفترهای شرکت در کشورهای دیگر و خدمات پشتیبانی است.

امرایی افزود: بی‌تردید شرکت‌های کوچک نمی‌توانند اعتماد جهانی را به خود جلب کنند. بنابراین، ادغام شرکت‌ها یا تجمیع شرکت‌هایی که در یک حوزه تخصصی کار می‌کنند و اساسا اقدام‌شان به برندینگ می‌تواند توجه جهانی را به بخش صادرات کالاهای دانش‌بنیان ایرانی بیشتر جلب کند.

وی تصریح کرد: در سال جدید به سمت فعال کردن ساز و کارهای حمایتی از شرکت‌های پیشران که عمدتا غیر دانش‌بنیان هستند اما می‌توانند چتر حمایتی خوبی را ایجاد کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو حرکت خواهیم کرد و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که در معاونت علمی شکل می‌گیرد و با هدایت و مشارکت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه این مهم به نتیجه برسد.

دومین نشست از سلسله نشست‌های انتقال تجربه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان با عنوان «فرصت فردا» با محوریت کشور اندونزی با حمایت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی و همکاری معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در محل این معاونت برگزار شد.