به گزارش شهرآرانیوز، پس از مخالفتهای قابل تامل دولت گذشته به ویژه مدیرعامل راه آهن دولت سیزدهم با فعالیت خط ریلی خواف- هرات، پس از به روی کار آمدن دولت چهاردهم قطار باری در این کریدور ریلی شروع به حرکت کرد و در این مدت زمان بار کشورهای ترکیه، چین و هند از این مسیر به افغانستان ترانزیت شده و بر آمار ترانزیت ریلی کشور اضافه کردهاست. خبر مهم این است که به زودی ایران، بار اروپایی را از مسیر راهآهن خواف – هرات به مردم افغانستان میرساند.
جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا آخرین وضعیت ترانزیت ریلی کشور و اثرگذاری فعالیت خط راه آهن خواف – هرات اظهار داشت: اتصال ریلی و ترانزیت ریلی بین ایران و کشورهای همسایه در حال افزایش است.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رونق انتقال بار از مسیر خواف- هرات گفت: برای توسعه ترانزیت ریلی به افغاستان گامهای خوبی برداشتیم بطوریکه هر هفته حداقل یک تا سه قطار از مبادی مختلف از جمله ترکیه، از هند از طریق آبهای آزاد به بندرعباس و از آنجا به افغانستان وارد ایران و از مسیر ریلی به افغانستان ترانزیت میشود. حتی بار چین از مسیر دریای به محور بندرعباس و از شبکه ریلی به افغانستان منتقل میشود.
روند کار ریلگذاری قطار خواف- هرات به طرف شهر هرات- عکس اسفند ۱۴۰۳
وی با بیان اینکه این اقدامات در جهت توسعه ترانزیتی شرق کشور است، ادامه داد: البته بخش مسافری این مسیر هم فعال خواهد شد و مسیر ریلی از روزنک به هرات در حال اجرا و ساخت است و با تکمیل آن قطار مسافری هرات- هرات و بالعکس قابلیت بهره برداری خواهد داشت.
ذاکری افزود: بنابراین این خط به عنوان مبادی خروجی بار از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورهای همسایه به جهت اینکه بارهای خود را به افغانستان به خصوص غرب افغانستان منتقل کنند، از کریدور ریلی ایران و خواف- هراتن استفاده میکنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره انتقال بارهای اروپا از این مسیر در آینده نزدیک گفت: در کریدور بندرعباس به سمت شمتیغ حمل و نقل کانتینری در حال انجام است و طبیعتا کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا هم از این محور استفاده میکنند.
منبع: ایلنا
