شناسهٔ خبر: 71843208 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی تشکیل می‌شود

برنا - گروه سیاسی: تصویب مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان، شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی تشکیل می‌شود. برنا - گروه سیاسی: تصویب مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان، شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی تشکیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز چهارشنبه، جهت تامین نظر شورای نگهبان ماده ۱ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را اصلاح و تصویب کردند.

براین اساس، ماده (۱) به شرح زیر اصلاح و تبصره های ذیل آن حذف می‌شود:

ماده ۱- در راستای اعمال قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۹۱/۱۱/۲۴ و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹/٤/۲۳ با اصلاحات بعدی و به منظور برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار کالاهای کشاورزی «شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» موضوع قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۳۶۸/۰۶/۲۱ با اصلاحات بعدی، به «شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی» تغییر می‌یابد و موارد ذیل به شرح وظایف آن اضافه می‌شود:

۱- تنظیم بازار کالاهای کشاورزی بخش غیردولتی شامل بازرسی و نظارت بر تحقق واگذاری امور تصدی‌گرانه

۲- تصویب برنامه توسعه ابزارهای نوین تجارت کالاهای کشاورزی از جمله در زمینه حذف واسطه‌های غیرضرور و توسعه بهابازار (بورس) کالای کشاورزی و نظارت بر حسن اجرای آن

۳-نظارت و پایش مستمر بر ذخایر راهبردی کالاهای کشاورزی و وضعیت امنیت غذایی کشور در حوزه‌های تولید و فراهمی و تأمین دسترسی، فیزیکی، پایداری و ثبات و تاب‌آوری و ارائه گزارش به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و صدور پیش آگاهی و هشدارهای لازم و به موقع با هدف حساس‌سازی دولت نسبت به اتخاذ تصمیمات به موقع

۴- نظارت بر اجرایی‌سازی ماده (۳۳) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و توسعه کشاورزی قراردادی

۵- تصویب موارد اضطراری ایفای نقش مستقیم توسط وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات اساسی کشاورزی در مواقع بحران

۶- ارزیابی و پیش‌بینی مخاطرات تولید از جمله اثرات تغییر اقلیم و روندهای داخلی و جهانی و بررسی روند الگوی بهینه تولید (کشت) و تصویب سیاست‌های حمایتی برای اجرایی‌سازی آنها

ماده ۲ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی را اصلاح و تصویب کردند.

همچنین ماده (۲) و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۲- به منظور اجرای مصوبات شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی در زمینه هماهنگی امور تجاری و اقتصادی اجرای «وظایف معاونت امور تجاری و اقتصادی» ذیل وزارت جهاد کشاورزی با انتقال و ادغام واحدهای مرتبط با امور بازرگانی موضوع قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۹۱/۱۱/۲٤ و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، از وزارت جهاد کشاورزی و واحدهای مرتبط در وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل؛ دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی در سازمان توسعه تجارت ایران و اداره کل محصولات کشاورزی در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با وظایف زیر ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجراء شدن این قانون تشکیل می‌گردد:

۱- راه اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات تولید و عرضه کالاهای کشاورزی از محل ادغام سامانه های موجود به منظور صدور برگ خرید فاکتور الکترونیک، ارائه اطلاعات روزانه بازار داخلی و خارجی، شفاف‌سازی قیمت‌ها و انجام پیش‌بینی‌ها و ارائه داده‌های مورد نیاز برای برنامه ریزی به موقع تولید عرضه و صادرات کالاهای کشاورزی و جلوگیری از نوسانات و تکانه‌های بازار

۲- اجرای برنامه‌های توسعه ابزارهای نوین تجارت محصولات کشاورزی با هدف حذف واسطه‌های غیرضرور

۳- ارائه پیشنهاد تعیین میزان واردات و صادرات کالاهای کشاورزی و نرخ تعرفه‌ها و مشوق های صادراتی با رویکرد حمایت از تولید داخلی رقابت‌پذیر و تحقق انتفاع مستقیم کشاورزان از ارزش ناشی از صادرات، به شورای موضوع ماده (۱) این قانون

٤- تبدیل کشور به کانون (هاب) تجاری منطقه با استفاده از ظرفیت، سیلوها، انبارها سردخانه‌های ذخیره‌سازی محصولات غذایی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و توسعه قراردادهای پایاپای سوآپ) کالاهای کشاورزی با محوریت تقویت تولید داخلی محصولات کشاورزی

۵- توسعه سیاست (دیپلماسی) غذایی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه در چارچوب موافقتنامه‌های تجاری دو و چند جانبه جدید به منظور افزایش سهم همسایگان و کشورهای منطقه از تعاملات تجاری محصولات کشاورزی و غذایی با تأکید بر بهبود تراز تجاری

۶- مدیریت ارتقاء زیرساخت‌های بازاریابی بین‌المللی در کشورهای مقصد و توسعه بازارهای صادراتی کالاهای کشاورزی از طریق توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با سایر کشورها

۷- حمایت غیرمالی به توسعه نشانه‌ای تجاری کالاهای کشاورزی در بازارهای داخلی و خارجی

۸- هماهنگ‌سازی و توانمندسازی بخش غیردولتی براساس نیاز و برنامه اعلامی از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به منظور تأمین و توزیع کالاهای کشاورزی از طریق بخش غیردولتی

۹- برقراری ارتباطات میدانی و بازرسی‌های مستمر و تصادفی از کلیه اجزای زنجیره‌های ارزش کشاورزی تا سطح عمده‌فروشی و ارائه گزارش‌های تخلفات مربوطه به مراجع ذی صلاح جهت رسیدگی و پیگیری برخورد با متخلفان

۱۰- تأمین ذخایر راهبردی کالاهای کشاورزی

تبصره - به منظور نظارت بر اثر بخشی و عملکرد اعتبارات عمومی بخش کشاورزی و فراهم آوردن فضای مناسب برای رشد سرمایه‌گذاری در این بخش معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به معاونت برنامه و بودجه و توسعه سرمایه گذاری تغییر عنوان می‌دهد معاونت مذکور مکلف است اقدامات زیر را به عمل آورد:

الف- تسهیل، نظارت و هماهنگی فعالیت‌های کلیه واحدهای مربوط به امور برنامه و بودجه در سازمان‌های تابعه و وابسته و معاونت‌های ستادی وزارت جهاد کشاورزی

ب - تلفیق برنامه‌ها و طرح‌های بخش کشاورزی تحقق حداکثر هم‌افزایی بین آنها و تدوین بودجه و نظارت بر اثربخشی و عملکرد آن

پ- تدوین و اجرای برنامه اقدام بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی

ت- توسعه مشارکت‌های عمومی خصوصی مردمی در تأمین سرمایه طرح‌های اقتصادی بخش کشاورزی و مناطق روستایی و عشایری

ث- شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و مناطق روستایی و عشایری از جمله توسعه کشاورزی دریا، پایه کشاورزی دیم و حفاظتی توسعه گردشگری پایدار کشاورزی و روستایی و نظارت بر حسن اجرای برنامه عمل، ثبت حفاظت و توسعه نظام‌های میراثی کشاورزی مهم جهانی (جیاس) کشور که ثبت جهانی شده‌اند.

ج- توسعه ماشینی کردن مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی و واحدهای فرآوری خرد و کوچک و ارائه بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری و رفع موانع بازدارنده

چ- توسعه الگوهای نوین تأمین مالی به منظور جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به سمت سرمایه‌گذاری در تولید کالاهای کشاورزی با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی

ح - برنامه‌ریزی برای توسعه انبارها و سردخانه‌های محصولات کشاورزی و در صورت نیاز ایجاد سامانه یکپارچه قبض انبار محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های موجود

خ- برنامه‌ریزی توسعه و هوشمندسازی زنجیره‌های تأمین و ارزش پایدار کشاورزی و کشاورزی قراردادی در چارچوب امکانات موجود

د- نظارت بر عملکرد و اثربخشی شرکت مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی صندوق تعاون روستایی ایرانیان و شرکت شهرک‌های کشاورزی

ذ- تأمین زمین در قالب حق بهره‌برداری به منظور ایجاد کارخانجات و واحدهای راهبردی و پیشران، در زمینه داروهای گیاه پایه و مواد غذایی و نهاده های فناورانه مشتمل بر بذور دورگه (هیبرید) سموم و کودهای آلی، داروها و ایمن سازی واکسن‌های دامی و مواد ژنی با بهره‌گیری از مزیت‌های منحصر به فرد سرزمینی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب در راستای بند (۲۲) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ در قالب شهرک‌های کشاورزی مدیریت واحدهای مذکور به صورت دانش‌بنیان و غیردولتی انجام می‌شود و دولت مجاز به دخالت در انتصابات و مدیریت این واحدها نمی‌باشد.

تبصره ۲- به منظور مولدسازی منابع مالی بخش کشاورزی یک درصد (۱) از معادل ریالی ارز تخصیص یافته به واردات محصولات اساسی کشاورزی مطابق با نرخ مرکز مبادله ارز و طلا به اجرای طرح‌های یکجاسازی و یکپارچه‌سازی قطعات اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات مذکور و استقرار و تقویت زنجیره ارزش و تنوع بخشی شغلی در مناطق روستایی مربوطه اختصاص مییابد و این سهم ظرف پنج سال حداقل ده درصد (۱۰) تعیین می‌گردد اجرای این طرح‌ها و بهره‌برداری از اراضی موضوع این تبصره به صورت یکپارچه و دانش‌بنیان و از طریق همکاری متقابل تشکل‌های موضوع مواد (۲) و (۵) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌پذیرد وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اقدامات فنی نظارتی لازم را به منظور شکل‌گیری همکاری‌های مربوطه و تضمین اثربخشی منابع تخصیص یافته به عمل آورد حداکثر ظرف یکسال از لازم‌الاجرا شدن  این قانون، برنامه اقدام مربوطه مشتمل بر طرح‌ها و اهداف کمی و سازوکارهای اجرایی توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تدوین و به تصویب شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی می‌رسد.

تبصره ۳- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در اجرای بندهای (۱۸) و (۲۲) سیاستهای کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ظرف شش ماه از لازم الاجراء شدن این، قانون به منظور افزایش بهره مندی کسب و کارهای بخش کشاورزی روستایی و عشایری از منابع مالی کشور با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تدوین آیین نامه اجرایی توسعه روشهای نوین تأمین مالی خرد بخش کشاورزی و روستایی مشتمل بر اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) تأمین مالی خرد و جمعی، تأمین مالی از طریق واگذاری مطالبات قراردادی (فاکتورینگ)، بازار سرمایه به ویژه صکوک مزارعه و مساقات، بهابازار (بورس)، سرمایه گذاری خطرپذیر نظام قبض انبار و بانکداری بنگاه های کوچک و متوسط اقدامات لازم را به عمل آورده و به تصویب هیئت وزیران برساند.

تبصره ٤- بانک کشاورزی مکلف است جهت تسهیل تأمین مالی زنجیره ارزش کالاهای کشاورزی و کاهش هزینه های مبادلاتی تأمین مالی ،تولید ضمن استفاده از روش تأمین مالی مبتنی بر قرارداد زمینه انتقال یا تهاتر تعهدات و مطالبات اعضای زنجیره ارزش به یکدیگر و بانک را با حداقل هزینه فراهم نماید.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن طراحی ابزارهای مالی لازم به منظور تحقق این تبصره زمینه انجام معاملات ابزار مذکور را در بازار سرمایه فراهم آورد.

آیین نامه اجرائی این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون توسط وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده ۳- به منظور بهبود مشارکت مردمی در برنامه‌ریزی بخش کشاورزی و توجه به مطالبات کشاورزان در تدوین و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های این بخش، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در سطوح استانی و ملی، نسبت به تشکیل «کارگروه مردمی نظارت بر بهبود فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی» با حضور نمایندگان کشاورزان و تشکل‌های فراگیر آنها، اعضای هیئت علمی متخصص و نمایندگان انجمن‌های علمی بخش کشاورزی، اقدام لازم را به عمل آورد.

جلسات این کارگروه حداقل به صورت ماهانه یکبار تشکیل می‌گردد وزارت جهاد کشاورزی مکلف است دستورالعمل این بند را ظرف سه ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اخذ نظرات اتاق اصناف کشاورزی و همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و به تصویب شورای عالی اداری برساند.

تبصره ۱- مصوبات و مشروح مذاکرات کارگروه‌های استانی و ملی به صورت عمومی منتشر می‌شود.

تبصره ۲- وزارت جهاد کشاورزی ستادهای استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید شورای اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تجاری بخش کشاورزی و هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار، به فراخور موضوع نسبت به بررسی و پیگیری مشکلات مطروحه و مصوبات مربوطه در کارگروه‌های استانی و ملی موضوع این ماده، اقدامات لازم را به عمل آورند.

ماده ۴ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ٤- به منظور افزایش ضریب نفوذ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی

الف- معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مکلف است با هماهنگی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در راستای ارتقای امنیت غذایی و توسعه کشاورزی دانش بنیان بیست درصد (۲۰) تا سی درصد (۳۰) از اعتبارات تخصیص یافته برنامه حمایت از توسعه علوم و فناوریهای نو را در زمینه تولید اقلام و تجهیزات حمایت از طرحهای توسعه فناوری تحقیقات بنیادین و تجاری سازی طرحهای حوزه کشاورزی هوشمند توسعه زنجیره ارزش حوزه زراعت، باغبانی، تغذیه و تولیدمثل و به نژادی و چند قلوزایی در دام، خوراک دام و طیور و آبزیان و تولید نهاده های فناورانه کشاورزی داروها هورمونها و ایمن سازی واکسن های دام و طیور و آبزیان فرآوری و صنایع تبدیلی و افزودنی‌های غذایی مرغ نژاد خالص (لاین) و بومی سازی صنعت پرورش ماهی در قفس و مولد سازی میگو، سایر فعالیتها و فناوریهای نوظهور بخش کشاورزی و ایجاد و توسعه بازارهای مجازی کالاهای کشاورزی هزینه نماید.

ب- وزارت جهاد کشاورزی از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون مدیریت و برنامه ریزی تولید و تأمین رقابت پذیر نهاده های فناورانه بخش کشاورزی از جمله بذرهای دورگه (هیبرید) آفت کش، کود ایمن سازی (واکسن)، دارو و مواد تقویتی مواد ژنی مرغ نژاد خالص (لاین) و ماشین آلات را بر عهده دارد و مکلف است به منظور تدوین برنامه اقدام ملی خود کفایی در نهاده‌های فناورانه و نظارت میدانی و مستمر بر حسن اجرای آن شناسایی و اعلان عمومی نیاز بخش کشاورزی به نهاده های فناورانه شناسایی موانع تولید داخلی نهاده‌های فناورانه و پیشنهاد سیاستهای مناسب با محوریت تولید رقابت پذیر نیاز داخل و حضور تعیین کننده ایران در بازارهای جهانی و تعیین نحوه سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی در طرحهای تحقیق و توسعه نهاده های فناورانه کارگروه ملی نهاده های فناورانه کشاورزی را ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون با ترکیب زیر تشکیل دهد:

١- رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی (رئیس)

۲- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور برنامه و بودجه و توسعه سرمایه گذاری (دبیر)

۳- معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت و باغبانی

۵- معاونان وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی

۵- معاون آماد و پشتیبانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

٦- رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

۷- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

۸- معاون رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)

۹- معاون سازمان پدافند غیرعامل

۱۰ - رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری

۱۱- رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران

۱۲- رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران

۱۳- دو نفر عضو هیئت علمی با تخصص کشاورزی و منابع طبیعی دارای حداقل سه سال تجربه کاری مرتبط در تولید نهاده های فناورانه کشاورزی با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یک نفر عضو هیئت علمی با شیمی و یک نفر عضو هیئت علمی با تخصص گیاهان دارویی با حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

١٤ - یک نفر از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مربوط با معرفی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور و حکم وزیر جهاد کشاورزی

١٥- رئیس سازمان دامپزشکی کشور

 ١٦- رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور

جلسات کارگروه مذکور با دعوت رئیس کارگروه تشکیل می‌شود و با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی دوسوم اعضای حاضر معتبر می‌باشد. مصوبات کارگروه پس از تأیید و ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی لازم‌الاجراء است.

مواد ۵ تا ۱۳ این طرح برای بررسی مجدد به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد.

انتهای پیام 

برچسب‌ها: