به گزارش خبرنگار ایکنا، همه ساله بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن به عرضه محصولات متنوع حوزه حجاب اختصاص داده میشد اما امسال در سیودومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، دو بخش جدا از هم به موضوع محصولات عفاف و حجاب اختصاص داده شده است که یک بخش آن غرفه عفاف و حجاب در داخل شبستان اصلی مصلی امام خمینی(ره) است و توسط معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد مدیریت میشود.
در این غرفه نمونههایی از محصولات گران قیمت تولیدکنندگانی که صادرکننده محصولات حجاب هستند و قیمت محصولات آن بسیار بالاست به نمایش گذاشته شده و فقط فروش به صورت آنلاین صورت میگیرد. همچنین برنامههای فرهنگی از جمله مسابقه طراحی لباس، ارائه لباس قاریان قرآن و ... در این غرفه صورت میگیرد.
بخش دوم با عنوان نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی توسط انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب راهاندازی و مدیریت شده که در این بخش محصولات متنوع عرصه عفاف و حجاب در قالب غرفههای متعلق به تولیدکنندگان کشورمان عرضه میشود.
این نمایشگاه به صورت واضح بسیار بزرگتر از نمایشگاههای معمول عفاف و حجاب برپا شده در دورههای قبل نمایشگاه قرآن است و تنوع در رنگ، در حوزه لباس کودک و نوجوان، جنس، طراحیهای صورت گرفته در قالب ملیلهدوزی، سنگدوزی و طراحی بر روی لباسها و تنوع سبکهای طراحی و دوخت از مشخصات ویژه این دوره است.
این تنوع نشان میدهد طراحان عرصه حجاب و عفاف با خلاقیت بیشتری در حال تولید محصولات این حوزه هستند. تنوع روسریهای ارائه شده در این دوره بسیار زیاد و از نظر جنس، طرح و رنگ قابل توجه است.
چادرهایی نیز که در قالب چادرهای ملی ارائه شدهاند(چادرهایی که شکل سنتی ندارند) نسبت به دورههای قبل با رنگهایی غیر از مشکلی نیز ارائه شدهاند و بیشتر این نوع محصولات با سنگدوزیها و نگیندوزیهای بسیار زیاد عرضه شدهاند؛ مسئلهای که در سالهای قبل کمتر شاهد آن بودیم.
ارائه سجادههای زیبا مناسب کودکان که با گل و مرغ و تصاویر کودکانه مزین شدهاند نیز از محصولات قابل توجه این دوره است. ملزومات حجاب نیز زیباتر و متنوعتر از سالهای قبل عرضه شده است و عملاً برای هر نوع سیقهای میتوان در این نمایشگاه محصول پیدا کرد.
در مجموع میتوان گفت گردهم آمدن تولیدکنندگان محصولات حجاب از تولیدکنندگان خانگی و تولیدکنندگانی که فروش آنها محدود به فروش آنلاین است تا تولیدکنندگان بزرگ در یک محل فرصت مناسبی برای همافزایی طراحان و دستاندرکاران این حوزه است و حتی با یک نگاه تخصصی میتوان خلق مد سال آینده در حوزه حجاب را نیز از همین گردهمایی انتظار داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نمایشگاه هدی با حمیدرضا امیدی، مدیرعامل انجمن فعالان و متخصصین حوزه حجاب و رئیس نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی گفتوگو کردیم.
هدی؛ بزرگترین نمایشگاه پوشاک عفیفانه
وی گفت: نمایشگاه هدی که هم اکنون در مصلی تهران در حال برگزاری است و ششمین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاههای هدی است، بزرگترین نمایشگاه عرضه محصولات عفاف و حجاب از ابتدای انقلاب تاکنون است و 270 برند(ویژند) در قالب 230 غرفه در نمایشگاه امسال حضور دارند.
رئیس نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی در خصوص تنوع رنگ و طراحی محصولات ارائه شده در حوزه لباسهای عفیفانه، گفت: ذهنیت غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه لباسهای عفیفانه و پوشیده همیشه باید رنگهای تیره داشته باشد در حالی که اینطور نیست و طراحان ما در حوزه عفاف و حجاب بنا به سلیقه جامعه و درخواست بانوان جوان رنگبندیهای متنوعی را در لباس عفیفانه به کار بردهاند که مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته است.
امیدی تصریح کرد: این درخواست جامعه است که لباسهای عفیفانه دارای تنوع رنگ و طرح باشند، ضمن اینکه زیبایی با عفاف و حجاب منافاتی ندارد و تلاش شده بحث زیبایی شناسی در طراحی لباسهای عفیفانه لحاظ شود.
تخفیف 10 تا 15 درصدی
رئیس نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی در پاسخ به این سؤال که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و کاهش فروش اصناف، قیمتگذاری محصولات چگونه انجام شده است؟ گفت: طی یک قرارداد داخلی از غرفهداران خواستیم که بین 10 تا 15 درصد تخفیف بر محصولات خود اعمال کنند.
وی اظهار کرد: البته اکنون شرایط اقتصادی جامعه مناسب نیست و اولویتهای زندگی تغییر کرده است و این مسئله مشمول تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز میشود و بسیاری از همکاران ما که در غرفههایشان در حال ارائه محصولات هستند، دچار زیان شدهاند و نمیتوانند هزینههای خود را تأمین کنند. مواد اولیه گران شده است و اکنون در برزخی قرار گرفتهاند که آیا محصولاتشان را بفروشند یا نفروشند؛ چراکه وقتی کالایی به فروش میرسد برای جایگزین کردن همان محصول باید پولی به پول فروش محصول قبلی اضافه کنند تا بتوانند مواد اولیه جدید را بخرند. یعنی ثباتی از نظر قیمت نیست و هزینههای تولید نیز بسیار بالاست.
اعمال قیمت اتحادیه خیاطان
امیدی اضافه کرد: علیرغم همه این مشکلات، با اتحادیه خیاطان تفاهمنامهای منعقد شد و کارشناسان این اتحادیه نظر خود را ارائه میکنند و قیمت اعلام شده از سوی کارشناس اتحادیه خیاطان برای ما ملاک است و اگر این قیمت کمتر از قیمت اعلام شده از سوی غرفهداران بود، قیمت اتحادیه خیاطان اعمال میشود و اگر غرفهدار کالای خود را به قیمت بیشتری بفروشد جریمه خواهد شد.
وی در خصوص نحوه قیمتگذاری غرفهها در نمایشگاه هدی، گفت: در این نمایشگاه به غیر از مصلی نهاد دیگری به ما در غرفهسازیها کمک نکرده است. مصلی هزینه غرفهها را با ما در قالب طرح فرهنگی محاسبه کرد و بقیه هزینهها به دوش خود ما بوده است و تقریباً به صورت خودگردان در حال اداره این نمایشگاه هستیم.
امیدی ادامه داد: به رغم اینکه این نمایشگاه را به صورت خودگردان اداره میکنیم، اگر تورم موجود را در اقتصاد محاسبه کنیم، نسبت به سال گذشته قیمت غرفهها ارزانتر است؛ اما در این شرایط بازار حتی پرداخت همین مقدار هزینه غرفه نیز مشکلات خود را دارد و به غرفهداران فشار میآورد.
وی در خصوص اینکه چه مقدار از پارچههای مورد استفاده در این محصولات ایرانی است؟ گفت: بیشتر پارچههای خام وارداتی است ولی طرحها ایرانی است. البته تولید پارچه داخلی نیز در حوزه روسری داریم.
رئیس نمایشگاه پوشاک ایرانی اسلامی هدی از حضور محصولات کارخانه حجاب شهرکرد در این نمایش که عملاً تنها تولیدکننده پارچه چادر مشکی در داخل کشور است نیز خبر داد و گفت: تلاش کردیم قیمتها به نحوی باشد که هر خانواده با هر شرایط مالی بتواند از این نمایشگاه خرید کند. در نمایشگاه هدی چادر مشکی از 600 هزار تومان(چادر با پارچه کارخانه حجاب شهرکرد) تا چادرهایی به قیمت سه میلیون تومان داریم.
وی به این مسئله نیز اشاره کرد که در نمایشگاه هدی از تولیدکنندهای که 150 کارگر دارد تا بانوی خانهداری که در خانه محصول تولید میکند، حضور دارد، گفت: تلاش کردیم همه طیفهای تولیدکننده را پوشش دهیم و فروشندگان در فضای مجازی نیز در این نمایشگاه غرفه دارند تا بتوانند با مشتریان خود به صورت حضوری ارتباط برقرار کنند و نمایشگاه قرآن فرصتی برای معرفی برندهای تولیدی است.
امیدی از برگزاری نمایشگاه بعدی هدی در ماه ذیالحجه خبر داد و گفت: نمایشگاه هدی یکبار در ماه ذیالحجه یعنی قبل از محرم و یک بار نیز در ایام ولادت حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد.
وی اعلام کرد: چهار طرح جانبی تعویض چادر رنگی و مشکی کهنه با نو، دوخت رایگان چادر سنتی، خودت را با حجاب ببین(استایل دختران با حجاب و عکاسی از آنها) و هدیه به حجاب اولیها و روزه اولیها در نمایشگاه برقرار است. همچنین امسال برندهایی از استانهای اردبیل، مازندران، زنجان، گلستان، قم، البرز، قزوین، خراسان و تهران در این نمایشگاه حضور دارند.
یادآوری میشود، نمایشگاه قرآن و هدی تا 26 اسفند ماه در مصلی تهران برپاست.
برای مشاهده گزارش تصویری نمایشگاه اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام