
نشست خبری مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه شهری و روستایی و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور صبح امروز در ساختمان وزارت کشور برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مسعود نصرتی، معاون عمرانی و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در نشست خبری خود به تشریح اهداف و مأموریت های حوزه عمرانی پرداخت و بر اهمیت نقش معاونین عمرانی استانداری ها در پیشبرد پروژه های مرتبط تأکید کرد.
وی اظهار داشت: تمامی موضوعات مرتبط با حوزه عمرانی باید در چارچوب ملی و فراملی مورد بررسی قرار گیرند.
سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیون دلاری در حوزه حمل ونقل عمومی
نصرتی به تلاش های صورت گرفته در حوزه حمل ونقل عمومی اشاره کرد و اعلام کرد: دولت مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار را به عنوان پیش پرداخت برای خرید واگن ها تصویب کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام با موفقیت به سرانجام برسد و شهرهایی که زیرساخت مهندسی لازم را دارند، به زودی شاهد بهره برداری از این ناوگان جدید باشند.
تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار برای خرید اتوبوس و پیشرفت های حاصل شده
معاون عمرانی کشور به موضوع خرید اتوبوس نیز پرداخت و گفت: برای این منظور ۵۰۰ میلیون دلار منبع مالی در نظر گرفته شده که تاکنون حدود یک سوم آن وصول شده و برای دریافت مابقی آن نیز تلاش زیادی صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: تا پایان سال جاری، دو سوم باقی مانده نیز به چرخه عملیاتی وارد خواهد شد.
موافقت بانک مرکزی با خرید اتوبوس و مترو
نصرتی از موافقت بانک مرکزی با خرید اتوبوس و تجهیزات مترو خبر داد و افزود: قراردادهای مربوط به خرید اتوبوس به ارزش ۳۰ میلیارد دلار انجام شده است. این پروژه ها بخشی برای توسعه مترو و بخشی دیگر برای خرید اتوبوس اختصاص داده شده و قرار است در سال آینده به بهره برداری برسند.
برنامه ریزی ویژه برای مدیریت پسماند، با اولویت استان های شمالی
وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی دقیقی برای این موضوع، به ویژه در استان های شمالی کشور، انجام شده است.
به گفته نصرتی، منابع مالی از طریق فروش اوراق تأمین شده و تا روز یکشنبه چهار هزار میلیارد تومان اوراق به فروش می رسد که دو هزار میلیارد تومان آن صرف مدیریت پسماند خواهد شد.
امضای نخستین قرارداد زباله خشک در کرمانشاه و برنامه برای ۲۲ شهر دیگر
وی از امضای نخستین قرارداد زباله خشک کشور در کرمانشاه خبر داد و اعلام کرد: این قرارداد ۱۵ درصد از زباله های کشور را شامل می شود. به گفته نصرتی، برای اجرای این طرح در ۲۲ شهر دیگر نیز برنامه ریزی شده است و این شهرها از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهند شد.
وی همچنین اشاره کرد: امضای قراردادهای سایر شهرها نیز در روزهای باقی مانده از سال جاری در حال نهایی شدن است.
نصرتی تأکید کرد: این اقدامات بخش مهمی از برنامه ریزی های دولت در حوزه شهری و عمرانی را شامل می شود و هدف اصلی، بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت بهینه پسماند است.
سرمایه گذاری در مدیریت پسماند، در دستور کار دولت است
نصرتی، از اقدامات گسترده دولت در حوزه مدیریت پسماند، انرژی های تجدیدپذیر، توسعه حمل ونقل شهری و تثبیت جمعیت روستایی خبر داد.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای مدیریت پسماند، اعلام کرد: ۱۵ درصد از زباله های کشور از طریق روش های نوین بازیافت و جایگزینی سوخت حل خواهد شد. این شیوه که در بسیاری از کشورها رایج است، برای اولین بار در ایران اجرا می شود و می تواند بخشی از مشکلات تأمین سوخت، به ویژه در فصل سرما، را برطرف کند.
نصرتی همچنین از همکاری های گسترده دولت در حوزه مسکن و مدرسه سازی خبر داد و به امضای تفاهم نامه بین وزارت کشور و وزارت آموزش وپرورش اشاره کرد.
وی افزود: برای تأمین مالی پروژه های نیمه تمام دولتی، سرمایه گذاری های لازم انجام شده و اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.
معاون عمران کشور بر جذب سرمایه گذار در حوزه مدیریت شهری تأکید کرد و گفت: آئین نامه های مربوطه بازنگری شده اند تا شرایط بهتری برای سرمایه گذاری و اجرای پروژه های زیرساختی فراهم شود.
به گفته وی، تثبیت جمعیت روستایی یکی از اهداف مهم دولت است و برنامه هایی در دست اجراست تا با بهبود شرایط زندگی در روستاها، از مهاجرت به شهرها جلوگیری شود و حتی بخشی از جمعیت شهری به روستاها بازگردد.
در حوزه مدیریت شهری، نصرتی از برنامه ریزی برای برگزاری جلسات ماهانه با حضور وزرای مرتبط و نمایندگان مجلس خبر داد.
وی تأکید کرد: این جلسات با هدف هم افزایی و حل مشکلات شهرداری ها برگزار می شود. همچنین جلسات معاونین عمرانی به صورت ثابت و ماهانه برنامه ریزی شده است تا روند توسعه عمرانی کشور به شکل مؤثرتری پیش برود.
وی همچنین به سرمایه گذاری دولت در حوزه انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: خرید و توسعه سلول های خورشیدی یکی از اولویت های مهم دولت است که قرار است تا سال های ۱۴۴۴ و ۱۴۴۵ به مرحله اجرایی برسد.
همچنین نصرتی از امضای تفاهم نامه جدید بین راهور و سازمان راهداری کشور برای ساماندهی حمل ونقل درون شهری خبر داد.
وی ادامه داد: این تفاهم نامه که برای نخستین بار اجرایی می شود، با مشارکت شهرداری ها و استان ها انجام خواهد شد.
نصرتی همچنین بر استفاده از منابع مالی برای خرید دوربین های نظارتی و کنترل سرعت تأکید کرد و افزود: با اجرای این طرح ها، می توان از آمار بالای تصادفات و تلفات جاده ای که سالانه حدود ۲۰ هزار کشته برجای می گذارد، کاست.
بحران آب در کشور و لزوم مدیریت مصرف
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی کشور، به بحران آب در کشور اشاره کرد و از برگزاری جلسه ای ویژه برای بررسی این مسئله در روز شنبه گذشته خبر داد.
وی تأکید کرد: این موضوع می تواند به یک مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود و نیازمند مدیریت دقیق و برنامه ریزی مؤثر است.
وی با اشاره به تصاویر منتشرشده از وضعیت تأمین آب تهران و شرایط بحرانی منابع آبی کشور، گفت: این تصاویر بسیار نگران کننده است و باید اقدامات جدی برای مدیریت منابع آب در کشور انجام شود.
به گفته نصرتی، هرچند متولی اصلی پاسخگویی در این زمینه وزارت نیرو است، اما وزارت کشور، استانداری ها و نهادهای عمرانی نیز به عنوان هماهنگ کننده در این موضوع نقش دارند و در جلسات مربوطه حضور و مشارکت دارند.
برگزاری جلسه ویژه برای بررسی بحران آب
معاون عمران کشور با تأکید بر اهمیت این موضوع، اعلام کرد: جلسه ای طولانی با حضور تمامی دست اندرکاران و نهادهای مرتبط برگزار شده است تا راهکارهای عملی برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت بررسی شود.
وی گفت: هدف اصلی این جلسات، هماهنگی و برنامه ریزی برای مدیریت مصرف آب است تا از تبدیل شدن این مسئله به یک بحران جدی جلوگیری شود.
لزوم مدیریت دقیق مصرف آب در کشور
نصرتی با اشاره به اقلیم خشک ایران و کمبود منابع آبی، اظهار داشت: در چهار سال اخیر، شرایط اقلیمی کشور به گونه ای بوده که کمبود آب را تشدید کرده است.
وی تأکید کرد: هیچ تردیدی در ضرورت مدیریت بهینه منابع آب وجود ندارد و باید با دقت و درایت ویژه ای به این مسئله پرداخته شود.
وی با اشاره به میزان مصرف آب در کشور، تصریح کرد که ۹۳ درصد از منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی و صنعت مصرف می شود. به گفته نصرتی، بررسی الگوی مصرف و اصلاح روش های بهره برداری از منابع آب، می تواند نقش مهمی در کاهش بحران داشته باشد.
همکاری همه جانبه برای حل بحران آب
وی اظهار کرد: دولت و تمامی نهادهای مرتبط، در تلاش برای کنترل و مدیریت منابع آب هستند و اقدامات لازم برای پیشگیری از بحران های احتمالی در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: ادامه این جلسات و برنامه ریزی های دقیق، می تواند به بهبود وضعیت منابع آبی کشور و کاهش نگرانی های موجود کمک کند.
آمادگی استان ها برای سفرهای نوروزی و کاهش تصادفات جاده ای
نصرتی، از برنامه ریزی های انجام شده برای مدیریت سفرهای نوروزی خبر داد و اعلام کرد: ابلاغیه ای به تمام استانداری ها ارسال شده است تا با محوریت معاونین عمرانی، اقدامات لازم برای ایمنی سفرها انجام شود.
وی تأکید کرد: در حوزه درون شهری، سازمان شهرداری ها مسئولیت دارد و اقدامات متعددی برای کاهش تصادفات انجام داده است. از جمله این اقدامات، خرید دوربین های نظارتی، اطلاع رسانی های لازم و مدیریت ترافیک در شهرهای مقصد سفرهای نوروزی است.
نصرتی افزود: تمامی استان ها در این زمینه فعال شده اند و تلاش دارند تا کمترین میزان تصادفات در ایام نوروز رخ دهد.
برنامه ریزی سازمان راهداری برای مدیریت جاده ها
وی با اشاره به اینکه متولی اصلی جاده ها سازمان راهداری کشور است، گفت: این سازمان نیز در حال برنامه ریزی برای مدیریت ترافیک برون شهری است.
وی با ابراز نگرانی از آمار بالای تصادفات جاده ای، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند، و این مسئله نیازمند توجه ویژه و بهبود زیرساخت ها است.
محدودیت زیرساخت های حمل ونقل هوایی و ریلی
معاون عمران کشور همچنین به محدودیت های موجود در زیرساخت های حمل ونقل هوایی و ریلی اشاره کرد و گفت: به دلیل این کمبودها، عمده سفرهای نوروزی با خودروهای شخصی انجام می شود.
وی تأکید کرد: ظرفیت جاده ها متناسب با حجم بالای تردد در این ایام نیست و همین مسئله، لزوم مدیریت بهتر و اجرای برنامه های ایمنی را دوچندان می کند.
نصرتی مطرح کرد: که دولت و دستگاه های مسئول، با همکاری یکدیگر در تلاشند تا سفرهای نوروزی با کمترین میزان حوادث و بیشترین ایمنی برای شهروندان انجام شود.
مدیریت مصرف آب در کشاورزی و صنعت باید بازنگری شود
وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب در بخش های کشاورزی و صنعت باید تحت بازنگری قرار گیرد. با توجه به میزان آبی که در کشور وجود دارد، نوع کشت و صنایع موجود باید به طور منطقی مدیریت شود.
نصرتی همچنین اشاره کرد: استان تهران با شرایط خاصی مواجه است و توازن آبی در این استان سخت تر از دیگر استان ها است.
به گفته وی، در استان تهران، حدود ۴۶ درصد از آب مصرفی صرف شرب می شود که تفاوت زیادی با سایر استان ها دارد.
معاون عمران و توسعه امور شهرداری و روستایی کشور همچنین از برنامه ریزی و برگزاری جلسات روزانه در استان ها برای پیگیری وضعیت مصرف آب خبر داد و افزود: گزارش گیری های روزانه انجام خواهد شد تا تمامی مسائل مرتبط با مصرف آب، به ویژه در بخش های کشاورزی و صنعت، مدیریت شود.
نصرتی تأکید کرد: وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت اصلی مدیریت آب را بر عهده دارند و وزارت کشور نقش هماهنگ کننده در این زمینه را ایفا می کند.
تلاش ها برای مناسب سازی محیط شهری و روستایی برای معلولین و جانبازان ادامه دارد
نصرتی، اعلام کرد: وزارت کشور با همکاری بخش های خصوصی، اقدامات گسترده ای برای مناسب سازی محیط های شهری و روستایی برای معلولین و جانبازان انجام داده است.
وی گفت: یکی از اصلی ترین ارکان برای صدور پایان کار ساختمان ها در سال های اخیر، رعایت شرایط مناسب سازی بوده و تغییرات قابل توجهی در این زمینه به وجود آمده است.
نصرتی افزود: در راستای مناسب سازی اتوبوس ها، اتوبوس های جدیدی که در حال خریداری و تولید هستند، با توجه به نیازهای معلولین و جانبازان طراحی شده اند.
وی همچنین اشاره کرد: تعداد صندلی های اختصاصی برای این افراد، نحوه دسترسی و تجهیزات مورد نیاز به طور کامل در این اتوبوس ها در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، اتوبوس های قدیمی نیز در حال تجهیز به این استانداردها هستند.
معاون عمران وزارت کشور در ادامه به وضعیت مترو تهران اشاره کرد و گفت: از مجموع ۱۵۹ ایستگاه مترو، حدود یک سوم از آن ها شرایط مناسب سازی را ندارند.
وی تصریح کرد: سازمان ترافیک تهران برنامه هایی برای بهبود این وضعیت دارد و امیدواریم تا پایان سال جاری شرایط مناسب سازی در این ایستگاه ها فراهم شود.
شهرداری ها باید خودکفا باشند
نصرتی به تشریح وضعیت شهرداری ها و چالش های موجود در زمینه درآمد ناپایدار پرداخت.
وی گفت: مقتضای اداره شهرها به صورت خودکفا از سال ۶۳ در کشور رقم خورد، به این معنی که شهرداری ها باید خودشان تولید درآمد کنند و خودشان هم هزینه ها را پوشش دهند. برخلاف دستگاه های دولتی که به ازای هر تخصیص بودجه، هزینه هایی انجام می دهند، شهرداری ها در این وضعیت باید خود به طور مستقل و همزمان با دولت بودجه خود را تدوین و به تصویب برسانند.
معاون عمران وزارت کشور با اشاره به مشکلات شهرداری ها در کلان شهرها و مراکز استان ها افزود: بخش اعظم درآمد شهرداری ها در این مناطق ناپایدار است و بیشتر به کمیسیون های ماده پنج و ماده ۱۹۹ مربوط می شود. این درآمدها بیشتر مرتبط با فضا و ارقامی است که در شهرداری ها وصول و اجرایی می شود و حدود ۲۰ درصد از درآمد کل دولت را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: این وضعیت به ویژه در زمانی که درآمد ناپایدار تولید می شود، مشکلاتی را به همراه دارد، چرا که بسیاری از این درآمدها جنبه توافقی دارد و باعث می شود که پرونده ها به کمیسیون ماده ۵ ارسال شوند که این خود ممکن است شائبه هایی ایجاد کند. در این شرایط، انحراف از معیارها نیز به وجود می آید. با این حال، باید به این اعداد و ارقام و ظرفیت هایی که در شهرداری ها وجود دارد توجه کنیم تا بتوانیم درک بهتری از واقعیت های موجود داشته باشیم.
ضوابط اشتباه باعث فرسودگی بافت های تاریخی شده است
نصرتی تأکید کرد: ضوابط موجود در حوزه بناهای تاریخی و بافت های فرسوده نیاز به بازنگری جدی دارند.
وی با اشاره به این که ۹۰ هزار هکتار از محدوده شهری کشور را بافت های تاریخی تشکیل می دهند، گفت: ۱۲۳ هزار هکتار از این محدوده ها دچار فرسودگی شده اند، که عددی بسیار قابل توجه است.
وی ضمن بیان اهمیت ایجاد انتظار اجتماعی برای اصلاح قوانین و مقررات، اظهار داشت: تک بناهای تاریخی و بافت های ارزشمند نباید موجب ایجاد بافت های فرسوده شوند. وی از مسئولان میراث فرهنگی خواست تا در مأموریت ها و ضوابط موجود تجدیدنظر کنند و تأکید کرد: برخی مقررات فعلی صددرصد اشتباه هستند و مانعی برای حفظ و احیای این بناها محسوب می شوند.
نصرتی بر ضرورت اصلاح ضوابط مربوط به بافت های تاریخی و فرسوده تأکید کرد و هشدار داد: در شرایط فعلی، عدم رونق ساخت وساز در این مناطق منجر به فرسودگی بیشتر، کاهش امنیت و افزایش مهاجرت خواهد شد.
نصرتی با اشاره به اینکه عبور از بافت های ناایمن و فرسوده برای رسیدن به بناهای تاریخی جذابیتی ندارد، تصریح کرد: حتی اگر بهترین و به روزترین تکنیک های ثبت تاریخی را داشته باشیم، اما مسیر دسترسی به این بناها ناامن و غیرقابل اعتماد باشد، ارزش و جذابیت آنها از بین می رود.
بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با احیای بافت های تاریخی
وی همچنین خواستار بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با احیای بافت های تاریخی شد و گفت: در کشورهای دیگر، فرآیند ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی همراه با اصلاحات ساختاری در بافت های پیرامونی انجام می شود. اما ما نباید بدون بازنگری، صرفاً به افزایش تعداد ثبت های جهانی افتخار کنیم.
معاون عمرانی کشور با انتقاد از عملکرد شرکت بازآفرینی شهری که تحت نظارت وزارت راه فعالیت دارد، اظهار داشت: این شرکت در واسطه سازی معاملات موفق نبوده و با امتیازهای فعلی نیز موفق نخواهد شد. وی تأکید کرد: تغییر ضوابط و احیای مجدد بافت های تاریخی باید در اولویت قرار گیرد تا امنیت و پایداری این مناطق تضمین شود.