افزایش تقاضا برای سفرهای داخلی و گرایش به تجربههای اقامتی متنوع، باعث شده برخی شرکتهای فعال در این حوزه، از جمله جاباما، راهکارهای جدیدی برای بهبود تجربه کاربران ارائه دهند .با مروری بر فعالیتهای یک سال گذشته این پلتفرم، میبینیم که تمرکز فعالیتهایش را فراتر از کسبوکار خود دیده است و همواره تلاش کرده تا اثری بزرگتری بر بازار گردشگری ایران بگذارد و فعالیتهایش را صرفاً محدود به افزایش فروش خود نکند.
در آخرین اقدام خود نیز، از امکانات و بهبودهایی رونمایی کرده که تاییدی بر نگاه فرانگر و کلنگر اما اثرگذار بر بازار است. این امکانات و بهبودها در هر دو سوی این بازار یعنی مهمان و میزبان ایجاد شدهاند و در نهایت به کیفیت تجربه هر یک از آنها در بازار اقامت کمک خواهد کرد.
تغییر رفتار مسافران و تأثیر آن بر بازار اقامت
یکی از مهمترین تحولات در صنعت گردشگری، تغییر الگوی رزرو اقامتگاه است. در گذشته، مسافران عمدتاً بر اساس مقصد موردنظرشان به دنبال اقامتگاه بودند، اما بررسی رفتار کاربران نشان میدهد که جذابیتهای بصری و امکانات خاص یک اقامتگاه، نقش مهمی در انتخاب آن دارد.
در همین راستا، جاباما اخیراً مدل جدیدی از دستهبندی اقامتگاهها را معرفی کرده است که در آن، اقامتگاهها بر اساس سبک معماری یا حسوحالی که در تجربه نهایی مسافر ایجاد میکنند گروهبندی میشوند. این مدل جدید به کاربران امکان میدهد که بدون محدودیت جغرافیایی، اقامتگاهی را که از نظر سبک و امکانات مورد علاقهشان است، رزرو کنند. این رویکرد، علاوه بر افزایش انعطافپذیری در برنامهریزی سفر، به میزبانان نیز کمک میکند تا شانس دیدهشدن و جذب مسافر را افزایش دهند.
به سوی روشی نو برای جستوجوی اقامتگاه و تحولی جدید در شیوه سفر
مدیران جاباما در گفتوگوهای اخیر خود اعلام کردهاند که این پلتفرم حوزه گردشگری، در طول شش ماه گذشته و با هدف افزایش کیفیت سفرهای نوروزی، تغییرات زیادی به خود دیده است؛ «دستهبندی جدید» یکی از این تغییرات مهم است و زمین بازی در این بازار را تغییر خواهد داد.
به گفته آنها مردم تا کنون برنامه سفر خود را بر اساس مقصدی خاص یا دلخواه تنظیم میکردند و بر همان اساس ویلا یا اقامت مورد نظرشان را رزرو میکردند. تجارت اجتماعی که مهمترین درگاه آن در ایران، اینستاگرام است، چیز دیگری میگوید؛ رفتار کاربران نشان میدهد آنها به اقامتگاههایی که جذابیتهای ظاهری دارند -فارغ از اینکه در چه شهر و روستایی هستند- علاقه نشان میدهند و برنامه سفر خود را با تقویم و روزهای خالی و قابل رزرو آن ویلا یا اقامتگاه تنظیم میکنند.
این تغییر رفتار، نقطه مهمی در تاریخ این بازار است و بهنظر میرسد جاباما با مشاهده این پدیده و بررسیهای استاندارد، درصدد تغییر یا حداقل ارائه شیوه جدیدی از سفر کردن است.
«دستهبندی جدید» این فرصت را به کاربران میدهد که نوع اقامتگاه دلخواه و مورد پسند خود را فارغ از مقصد، پیدا، انتخاب و رزرو کنند. تمام اقامتگاههای موجود در این ۲۰ دستهبندی، برگرفته از میزان محبوبیتشان بین کاربران است. یعنی در هر دستهبندی (مثلثی، لب آب، لوکس و..) اقامتگاههایی که با بیشترین فراوانی در لیست علاقهمندیهای کاربران ثبت شدهاند، در دستهبندی مرتبط خود قرار گرفتهاند. بهاین ترتیب این فرصت برای تمام کاربران ایجاد شده که بتوانند محبوبترین و باکیفیتترین اقامتگاهها در هر دستهبندی را مشاهده و رزرو کنند. علاوه بر این، دستهبندی جدید به میزبانان تمام شهرها، روستاها، بنادر و جزایر فرصت برابری برای دیده شدن، رزرو شدن و توسعه یافتن میدهد.
شنیده شدن نیاز کاربران، بهبود اساسی در کیفیت پشتیبانی
یکی از چالشهای اصلی در رزرو آنلاین، کیفیت پشتیبانی و پاسخگویی به مشکلات مسافران است. جاباما مثل بسیاری از کسبوکارهای آنلاین دیگر که حضور فعالی در شبکههای اجتماعی دارند با واکنشهای مختلف از سوی کاربران روبرو میشود. اما به عنوان یک پلتفرم پیشرو، اقداماتی برای بهبود فرآیندهای پشتیبانی انجام دادهاست و با توجه به تغییراتی که در همین راستا در محصول خود ایجاد کرده، بهنظر میرسد این انتقادها را مانند فرصتی برای بهبود وضعیت فعلی و افزایش کیفیت تجربه کاربران در آینده دیده است.
بهعنوان مثال، برای کاربرانی که با لغو رزرو یکطرفه از سوی میزبان مواجه میشوند، بازگشت آنی مبلغ پرداختی و ارائه گزینههای جایگزین متناسب با سلیقه مسافر در نظر گرفته شده است. در این شرایط اگر مبلغ رزرو اقامتگاه جدید بیش از اقامتگاه لغو شده باشد، مابهتفاوت آن از سمت این سرویس آنلاین برای کاربر جبران خواهد شد. همچنین بر اساس قوانین و مقررات سختگیرانهتری که برای نظارت بر عملکرد میزبان تنظیم کرده است میکوشد تا از تکرار لغو یک طرفه جلوگیری کند. چنین اقداماتی اعتماد عمومی نسبت به رزرو آنلاین از طریق جاباما را افزایش میدهد، امنیت و اطمینان خاطر مسافران را بالا میبرد و در نهایت به بهبود تجربه اقامت در سراسر کشور کمک میکند.
نقش تسهیلات مالی در توسعه بازار اقامت
یکی دیگر از اقداماتی که میتواند به رشد صنعت گردشگری و بهبود کیفیت اقامتگاهها کمک کند، ارائه تسهیلات مالی به میزبانان است. این تسهیلات به صاحبان اقامتگاهها امکان میدهد تا با نوسازی و ارتقای امکانات خود، تجربه بهتری برای مسافران فراهم کنند.
در مجموع، با نزدیک شدن به فصلهای پررونق سفر مانند نوروز، چنین تغییراتی میتواند تأثیر بسزایی در افزایش رضایت کاربران و توسعه پایدار صنعت گردشگری داشته باشد. پلتفرمهایی مانند جاباما با نوآوری در مدلهای نمایش، جستوجو و رزرو، بهینهسازی خدمات پشتیبانی و ارائه تسهیلات به میزبانان، نقش مهمی در این تحول ایفا میکنند.
