همشهری- پریسا نوری: شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی با حضور در صحن شورا توضیحاتی درباره اقدامات این مجموعه در زمینه هوشمندسازی ناوگان تاکسیرانی ارائه داد که در ادامه میخوانید.
ثبتنام رانندگان در سامانه برخط
سال قبل مکلف شدیم سیستمی راهاندازی کنیم که بر تاکسیهای هوشمند نظارت کند و از سیستم سنتی خارج شویم، که هفته گذشته سیستم برخط راهاندازی شد و هفته آینده رونمایی خواهد شد. ظرف ۲ هفته در ۱۲هزار تاکسی از ۲۷هزار تاکسی تهران، سامانه برخط نصب شد و ۴۵هزار راننده تاکسی در سامانه ثبتنام کردهاند.
کرایه متناسب با مدت سفر
تاکسیهای تهران خدماتی را از شهرداری تهران همچون طرح ترافیک و بیمه تکمیلی دریافت میکنند؛ درحالیکه ۳۰هزار راننده تاکسی در اپلیکیشنهایی فعالیت میکنند که زیرنظر تاکسیرانی نیستند و به همین دلیل سامانه برخط تاکسیرانی راهاندازی شد. در فاز اول بنا بر این شد که مدت سفر در محاسبه نرخ کرایه مؤثر باشد.
کاهش زمان معطلی
در گذشته نزدیک به ۱۵۰مسافر در میدان ونک منتظر تاکسی بودند و تنها ۲ یا ۳ دستگاه در پایانه حضور داشت. درحالحاضر معطلی ۲۵دقیقهای در پایانه میدان ونک به ۳ دقیقه رسیده و حتی شهرهای اقماری نیز درخواست برخطسازی تاکسیهای خود را دارند.
هوشمندسازی تاکسیهای گردشی
رانندگان تاکسی مدت سفر را در اپلیکیشن ثبت میکنند که قابل رصد است و شهروندان نیز با اسکن کیوآرکد نصبشده روی تاکسی هزینه را میپردازند. در فاز دوم قرار است تاکسیهای گردشی نیز ساماندهی شوند. در بخش تاکسی گردشی سیستم بهگونهای طراحی شده که اگر شخص اول در منزل ثبت سفر انجام و اجازه دهد که راننده مسافر سوار کند، با نرخ عادی گردشی سوار تاکسی میشوند و تنها راننده ثبت سفر خواهد کرد.
کرایه تاکسی شهرداری ارزانتر است
نرخ کرایه برای شهروندانی که مسافران تاکسیهای خطیاند، بسیار مهم است و ما بهصورت آزمایشی تاکسی برخط را اجرایی کردیم و با توجه به بازخوردهای مثبتی که دریافت شد، تاکسی برخط در ۶۰۰خط اجرایی شد. نرخ کرایه تاکسی شهرداری در پلتفرم ۱۵ تا ۲۰درصد پایینتر از نرخ دیگر پلتفرمها خواهد بود.
دستور جلسه اول
موضوع: بررسی لایحه «تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران»
نظر شورا: نیاز به بررسی بیشتر دارد.
تصمیم شورا: لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع و نتیجه به جلسه بعد موکول شد.
دستور جلسه دوم
موضوع: بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه انواع تاکسی و بهای خدمات تاکسیرانی در سال۱۴۰۴
نظر شورا: اعضای شورا پیشنهادهایی چون ضرورت تسریع در عملیاتیسازی سیستمهای برخط، شفافیت بیشتر در تعیین نرخ کرایه تاکسیها و افزایش نرخ تاکسیهای برخط را بهعنوان راهکاری برای حفظ خطوط شهری و اصلاح رویکرد سنتی قیمتگذاری تاکسیها ارائه دادند و همگی بر اصلاح قیمتها و نظارت بر اجرای آن توافق کردند.
تصمیم شورا: افزایش ۸.۳۶ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال ۱۴۰۴ تصویب شد.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز (۲۱ اسفند) پیش از شروع سیصدودوازدهمین جلسه پارلمان شهری به روال همیشه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسشهای آنها پاسخ داد.
واردات ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین
این موضوع هنوز به نتیجه قطعی نرسیدهاست. یکی از شرکتها نتوانست همکاری کند. شرکت دیگر تا جایی که سپردههای بانکی خود را باید انجام دهد، جلو رفته و آماده است که ۲۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین وارد کند.
تمهیدات سازمان بهشت زهرا(س)
سازمان بهشت زهرا(س) برنامههای تبلیغی و هماهنگی برای ورود و خروج شهروندان جهت مدیریت ترافیک و شلوغی پایان سال درنظر گرفتهاست.
افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه تاکسیهای برقی
رانندگان تاکسیهای برقی با این نرخ موافق نبودند، و گرچه در مصوبه تا افزایش ۸۰ درصدی پیشبینی شده بود، اما به همین دلیل که ممکن است مورد استقبال مردم قرار نگیرد، افزایش ۵۰ درصدی را تصویب کردیم.
رشد ۹۹ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته
توضیحات شهردار تهران در بررسی لایحه تفریغ بودجه
علیرضا زاکانی، شهردار تهران صبح دیروز برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال۱۴۰۲ شهرداری تهران در صحن شورا حاضر شد و توضیحاتی به این شرح ارائه داد.
سیر رشد درآمد در شهرداری
در ۴۲ماه فعالیت مدیریت شهری ششم، سیر رشد جدی درآمدهای شهرداری را داشتیم و توانستیم نحوه محاسبهای را که برای ما تکلیف شده بود محقق کنیم. بودجه سال۱۴۰۳ نسبت به سال۱۴۰۲ به میزان ۹۹درصد رشد یافت و با این میزان رشد، متمم ۱۸۶همتی ارائه دادیم و همین باعث رشد مشخصی نسبت به ۱۵۱همت اولیه شد. امروز به مرز متمم نزدیک میشویم. مولدسازی و کارکردها در معاونتهای مختلف و عوارض بخشهای مختلف باعث شد از درآمد مکفی به درآمد مثبت برسیم.
بدهیها را تسویه میکنیم تا جریمه ندهیم
بخشی از درآمدها مربوط به واگذاری دارایی سرمایهای بالغ بر ۲۰همت است و ۱۱.۵همت به امسال منتقل شد و ۳.۵همت نیز برای تسویه بدهیهای جاری اختصاص یافت. یکی از ویژگیهای این دوره، تسویه بدهیهاست تا دچار نکول نشویم و ناچار نباشیم ۶درصد جریمه بدهیم.
پروندههای گذشته بسته شد
از ۸۰همت بدهی ۵۵همت تسویه شد و ۱۵همت در حال تسویه است. ۱۰همت هم در دستور تسویه در سال بعد قرار گرفت. از ۱۰۴همت مصوب شورا ۱۰۳همت عملکرد داشتهایم که ۹۹درصد عملکرد اجرایی درج شده در حسابهاست. علت نوسان بین تحقق ردیفهای مختلف، افزایش حقوق است که خارج از اراده ما بودهاست. سقفی از حقوق و دستمزد در طول سال تصویب و اصلاح میشود که باید آن را جبران کنیم. بخش دیگری از آن پرداخت وام جاری است و اجازه ندادیم وامی برای آینده باقی بماند. ما پروندههای گذشته را بستیم و نمیخواهیم پروندهای برای آینده وجود داشته باشد.
همهچیز شفاف است
در حوزه شهرسازی و معماری بخش عمدهای از تحقق بودجه مربوط به حریم است. سقف بودجه این بخش غیرقابل مقایسه با حملونقل و ترافیک است. تنها ۳درصد از بودجه به شهرسازی اختصاص دارد و ۵۰درصد سهم حملونقل و ترافیک است. نمیخواهیم درصدبازی کنیم و همهچیز کاملا مشخص است.
لزوم تعیین کرایه تاکسیهای دربستی
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران هم با حضور در پارلمان شهری توضیحاتی درباره راهاندازی سامانه تاکسی برخط ارائه داد: «یکی از وظایف شهرداری راهاندازی سامانه تاکسی برخط بود. براساس آییننامه وزارت کشور نرخ کرایه تاکسیهای هوشمند براساس شدت ترافیک، مدت سفر، نوع وسیله نقلیه و مواردی از این قبیل تعیین میشود، و درنتیجه رانندگان رغبتی برای فعالیت در سامانه ما ندارند. اگر این سامانه مورد توجه قرار نگیرد در گام اول با شکست مواجه خواهد شد و ازاینرو تقاضای بنده این است که برای تاکسیهای دربستی که مشابه اسنپ و تپسی فعالیت خواهند کرد، با نرخ پیشنهادی موافقت شود.»